📌 اطلاعات پایه
• پایه تحصیلی: دوازدهم
• شهر: شیراز، استان فارس
• تحصیلات مادر: دیپلم
• شغل مادر: خانهدار
• تحصیلات پدر: لیسانس عمران
• شغل پدر: مهندس ساختمان
• میانگین تراز: حدود ۶۰۰۰
• سالهای حضور در کانون: فقط امسال (سال دوازدهم)
• تعداد آزمونهای شرکت کرده: ۴ آزمون
مصاحبهگر: زهرا فخاری
🗣️ گفتوگو با دانشآموز
• سؤال: هدف شما از شرکت در آزمونهای کانون چیست؟
پاسخ: من هدف بسیار مشخص و دقیقی از شرکت در آزمونهای برنامهای کانون فرهنگی آموزش (قلمچی) دارم. اصلیترین هدف من، دستیابی به آمادگی کامل و همسانسازی سطح دانش و مهارتهای آزموندهی با استانداردهای کنکور سراسری سال ۱۴۰۵ است. من با شرکت منظم در این آزمونها، نه تنها به دنبال سنجش مستمر آموختههای خود هستم، بلکه قصد دارم تا محیط شبیهسازیشدهی کنکور را تجربه کرده و با مدیریت زمان و کنترل استرس در شرایط واقعی، نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی و اصلاح نمایم.
• سؤال: مهمترین دستاورد و دلیل موفقیت شما در مهرماه چه بود؟
پاسخ: مهمترین دستاورد و در حقیقت، کلید موفقیت من در آزمونهای مهرماه، ناشی از همسویی قابل توجه بودجهبندی آزمونهای کانون با برنامهریزی و پیشرفت مطالعاتی شخصی من بود. من بسیار خوششانس بودم که در آن بازه زمانی، بخش اعظم مباحث مورد سؤال در آزمونهای قلمچی، دقیقاً منطبق بر مباحثی بود که بر اساس برنامه زمانبندی خودم، آنها را به تازگی مطالعه و تثبیت کرده بودم. این هماهنگی باعث شد تا من بتوانم با اعتماد به نفس بالاتر و آمادگی نسبی در جلسه حاضر شوم و یک بازخورد مثبت و انگیزاننده از نتایج زحمات خود دریافت کنم.
• سؤال: در آزمونها حضوری شرکت میکنید یا آنلاین؟ چرا؟
پاسخ: من قاطعانه تصمیم گرفتهام که در تمامی مراحل آزمون، بهصورت حضوری شرکت کنم. دلیل این انتخاب برای من کاملاً مشخص است: آشنایی هر چه بیشتر با شرایط واقعی و فیزیکی کنکور سراسری. من معتقدم که حضور در محیط آزمون، نشستن پشت میز، تجربه فضای سکوت یا سروصدای احتمالی و رعایت زمانبندی دقیق، جزء جداییناپذیر تمرین برای روز کنکور است. این تجربه حضوری به من کمک میکند تا مدیریت استرس را تمرین کرده و با قوانین حاکم بر جلسه آزمون خو بگیرم تا در تیرماه ۱۴۰۵، با کمترین عامل غافلگیری و بالاترین تمرکز، به رقابت بپردازم.
• سؤال: شما کارنامه آزمون را چه زمانی دریافت میکنید؟ حضوری یا صفحه شخصی؟
پاسخ: بلافاصله پس از اتمام آزمون، من برای مشاهده نتایج و بازخورد عملکرد خود لحظهشماری میکنم. بنابراین، من کارنامه رسمی آزمون را معمولاً رأس ساعت سیزده (یک بعد از ظهر) روز جمعه، از طریق صفحه شخصی خود در وبسایت کانون دریافت و بررسی میکنم. استفاده از پلتفرم شخصی این امکان را به من میدهد تا به سرعت و در محیطی آرام، به تمامی جزئیات کارنامههای تحلیلی دسترسی پیدا کنم و روند تحلیل آزمون را آغاز نمایم.
• سؤال: برای پیشرفت در هر آزمون چگونه برنامهریزی میکنید؟
پاسخ: برنامهریزی من برای هر دو هفته، با در نظر گرفتن یک واقعیت چالشبرانگیز شکل میگیرد. از آنجایی که من موظف به حضور منظم و کامل در کلاسهای اجباری مدرسه هستم و همزمان باید زمان قابل توجهی را به مطالعه دقیق و عمیق دروس مربوط به امتحانات نهایی سال دوازدهم اختصاص دهم، عملاً بخش اعظم زمان مطالعاتی من صرف این الزامات میشود. به همین دلیل، من زمانهای باقیمانده و محدود خود را به بودجهبندی آزمونهای قلمچی تخصیص میدهم. متأسفانه، همانگونه که اشاره کردم، این اوقات باقیمانده برای پوشش کامل و جامع مباحث مورد نیاز، کافی نیست و من همواره با کمبود وقت جدی مواجه هستم که این، بزرگترین چالش برنامهریزی من است و سعی در مدیریت بهتر آن دارم.
• سؤال: روش مطالعه موفق شما در کدام درس است؟ توضیح دهید.
پاسخ: در حقیقت، من یک روش مطالعه یکسان و سیستماتیک را برای تمامی دروس تخصصی خود به کار میبرم. این روش شامل مطالعه دقیق کتاب درسی، یادداشتبرداری، و در نهایت حل تست برای تثبیت مطالب است. با این حال، به دلیل محدودیت و ناکافی بودن اوقات که پیشتر به آن اشاره کردم، در عمل من مجبور هستم یک اولویتبندی استراتژیک در زمانهای آزاد خود اعمال کنم. من این زمانهای محدود را متناسب با بودجهبندی کانون و در وهله اول، صرف مطالعه و تمرکز بر روی دروسی با ضریب اهمیت و امتیاز بالاتر در کنکور (مانند درسهای زیستشناسی یا شیمی) میکنم تا بتوانم در این شرایط دشوار کمبود وقت، بیشترین بازدهی ممکن را کسب نمایم.
• سؤال: ویژه دوازدهمیها؛ شما به چند زوج درس در آزمون پاسخ میدهید؟ کدام درسها؟ چرا؟
پاسخ: به عنوان یک دانشآموز پایه دوازدهم، من در آزمونها با یک رویکرد انعطافپذیر و واقعبینانه به سؤالات پاسخ میدهیم. تمرکز اصلی من بر روی زوج درسهای اصلی پایه دوازدهم است، که شامل تمامی دروس این پایه میشود، چرا که باید همزمان برای امتحانات نهایی نیز آماده باشم. در مورد دروس پایه دهم و یازدهم، به دلیل کمبود وقت مطالعاتی، من صرفاً بر روی زوج درسهای زیستشناسی، شیمی و ریاضی پایه دهم تمرکز میکنم. همانطور که قبلاً عرض کردم، پاسخگویی من در آزمونها به صورت مستقیم به حجم مطالعهای بستگی دارد که در آن دو هفته، در نهایت و با وجود تمامی محدودیتها، توانستهام به انجام برسانم.
• سؤال: با توجه به اهمیت امتحانات و معدل، چه برنامهریزی برای موفقیت در امتحانات مدرسه دارید؟
پاسخ: با توجه به اهمیت بیبدیل امتحانات نهایی و تأثیر قطعی معدل بر نتیجه کنکور، من یک اولویت مطلق برای این بخش قائل هستم. به دلیل حجم قابل توجه و ماهیت تشریحی دروس امتحانات نهایی، طبیعتاً و ناگزیر، عمدهی اوقات و توان مطالعاتی من به این بخش اختصاص پیدا میکند. من تلاش میکنم تا مطالب را عمیقاً بیاموزم تا هم برای نهایی و هم کنکور مفید باشد. اما متأسفانه، همانگونه که چندین بار اشاره کردم، این تمرکز بالا بر دوازدهم به این معنی است که فرصت مطالعه مناسب و کافی برای پوشش دروس پایهی دهم و یازدهم به شدت محدود شده و این بخش نیازمند مدیریت زمان هوشمندانهتر در آینده نزدیک است.
• سؤال: مطابق برنامهی راهبردی حرکت میکنید؟ چگونه برای دو هفته برنامهریزی میکنید؟
پاسخ: در پاسخ به این سؤال، باید بگویم که خیر، من در حال حاضر نمیتوانم کاملاً مطابق با برنامه راهبردی کانون حرکت کنم. من معتقدم که این برنامه، با ساختاری بسیار عالی، بیشتر مناسب دانشآموزانی است که در طول سالهای دهم و یازدهم، علاوه بر مطالعه تشریحی، بهصورت منظم به تستزنی جامع پرداخته و اکنون تنها نیاز به بازخوانی و مرور سازماندهیشده مطالب دارند. در حالی که اولویت مطلق من در دو سال گذشته، کسب نمره عالی در امتحانات نهایی بوده است. به همین دلیل، با توجه به حجم زیاد مطالب جدید و فرصت کوتاه دو هفتهای بین آزمونها، امکان خواندن کامل مطالب و تستزنی متناسب با بودجهبندی کانون برای من وجود ندارد و من مجبورم یک برنامهریزی واقعبینانهتر و فشردهتر با اولویت دروس دوازدهم و دروس پرامتیاز پایه (که در سوال ششم توضیح دادم) داشته باشم.
• سؤال: از کدام کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکنید؟ از هریک چه استفادهای میکنید؟
پاسخ: از میان ابزارهای ارزشمند موجود در جعبه ابزار کارنامه، من تا به امروز تنها بر کارنامه اصلی تمرکز کردهام و نتایج عملکرد خود را از این طریق استخراج نمودهام. این کارنامه اصلی، مهمترین آینه برای سنجش وضعیت کلی من است؛ چرا که به صورت خلاصه، تراز کل، رتبه و درصدها را در اختیار من قرار میدهد. اگرچه من قصد دارم در آزمونهای آتی از کارنامههای تحلیلیتر مانند کارنامه پنج نوع درس یا کارنامه اشتباهات نیز استفاده کنم تا تحلیل خود را دقیقتر نمایم، اما در حال حاضر، مبنای ارزیابی من همان کارنامه جامع اصلی است.
• سؤال: از کدام منابع کمک آموزشی کانون استفاده میکنید؟
پاسخ: در حال حاضر، منابع کمک آموزشی اصلی که من برای پیشبرد اهداف مطالعاتی خود استفاده میکنم، مجموعهی کتابهای انتشارات خیلی سبز هستند. من این منابع را به دلیل کیفیت درسنامهها و تنوع تستی که ارائه میدهند، بسیار مفید میدانم و سعی میکنم تا جای ممکن از بخشهای مرتبط با بودجهبندی استفاده نمایم.
• سؤال: دفتر برنامهریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما میکند؟
پاسخ: بله، من بهصورت جدی از دفتر برنامهریزی کانون استفاده میکنم. از نظر من، مهمترین و حیاتیترین مزیت تکمیل این دفتر، قابلیت اندازهگیری و تعیین دقیق میزان ساعت مطالعه روزانه است. این اعداد و ارقام برای من تنها یک آمار ساده نیستند؛ بلکه به مثابه یک هشدار یا یک نشانگر صادق عمل میکنند. هنگامی که من در پایان هفته میزان ساعات مطالعاتی خود را مرور میکنم، به وضوح در مییابم که در هفته گذشته، آیا تلاش من کافی بوده و در مسیر درست گام برداشتهام، یا اینکه دچار سستی و تنبلی شدهام و باید برای هفته آتی جبران کنم.
• سؤال: تحلیل آزمون را در چه روزی انجام میدهید؟ روش شما برای تحلیل چگونه است؟
پاسخ: من معتقدم که تحلیل آزمون نباید به تأخیر بیفتد؛ بنابراین، تحلیل آزمون را در همان روز جمعه انجام میدهیم. هرچند که معمولاً روز جمعه مختص استراحت و تجدید قوای من است، اما این کار را به عنوان یک وظیفه مهم و فوری در برنامه قرار میدهم. روش تحلیل من بیشتر بر روی پاسخهای غلط یا نزده من متمرکز است. در این فرآیند، من هر یک از گزینههایی را که منفی زدهام، با دقت و وسواس با پاسخنامه تشریحی مقایسه میکنم تا ریشه خطا (آیا اشکال از مفهومسازی، بیدقتی یا کمبود تست بوده است) را شناسایی کرده و مطمئن شوم که آن اشتباه را دیگر تکرار نخواهم کرد.
• سؤال: منابع و برنامهای که برای آزمون تشریحی استفاده کردید چه بود؟
پاسخ: برای آمادگی در بخشهای تشریحی و امتحانات مدرسهای، من در وهله اول، به متن دقیق و کامل کتابهای درسی به عنوان منبع اصلی و غیرقابل جایگزین تکیه میکنم. تمرکز من بر روی درک عمیق مفاهیم و تسلط بر تعاریف و فعالیتهای کتاب است. همچنین، در صورت لزوم یا هنگامی که احساس میکنم برای درک بهتر یک مبحث خاص به توضیحات بیشتری نیاز دارم، از درسنامههای جامع و کاربردی کتابهای خیلی سبز نیز بهره میبرم تا اطمینان یابم تمامی نکات تشریحی به خوبی برای من تثبیت شدهاند.
