مصاحبه با فاطمه شفیعیون، یازدهم انسانی از لاهیجان

نوشتن و تکمیل دفتر به من یادآوری می‌کند که در تلاشم به تک تک اهداف کوتاه مدتم برسم.

مصاحبه با فاطمه شفیعیون، یازدهم انسانی از لاهیجان

نام و نام خانوادگی: فاطمه شفیعیون 

استان و شهر: گیلان لاهیجان 

پایه تحصیلی: یازدهم انسانی 

تعداد سال کانونی: ۲ سال

میانگین تراز: 6400

نام مدرسه: فرزانگان امام رضا 

تحصیلات و شغل پدر: دکترا، پزشک

تحصیلات و شغل مادر: دیپلم، خانه‌دار

 

 مصاحبه گر: فاطمه هادی پور



چگونه با آزمون های کانون آشنا شدید و چه زمانی تصمیم گرفتید در آزمون ها ثبت نام کنید؟ 

به واسطه‌ی دوستانم با آزمون‌های کانون آشنا شدم و در ابتدای سال دهم تصمیم گرفتم برای تقویت خودم و کاهش استرس در آزمون‌ها شرکت کنم. 

 


مهمترین دستاورد خود را از شرکت در آزمون های کانون چه می دانید؟

یادگیری فنون تست زمانی و مدیریت زمان.

 


آیا در آزمون هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می کنید؟ دلیل آن چیست؟

بله. در آزمون‌های هدف‌گذاری به منزله‌ی برنامه ریزی بهتر برای هفته‌ی پیشِ رو شرکت می‌کنم تا بتوانم به مطالعه‌ی کافیِ همه‌ی دروس مد نظر برسم. روز قبل از آزمون در مشابه پارسال شرکت می‌کنم و سعی می‌کنم نکات مهمی که در پاسخنامه ذکر شده‌اند را می‌نویسم. در این فرایند اگر درسی هم درصد مدنظرم را نداشت مجدد دوره می‌کنم و تست می‌زنم. تا به تسلط نسبی از آن برسم. 

 


از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می کنید؟ دلیل استفاده را توضیح دهید

کارنامه ۵ نوع درس. برای بررسی نقاط ضعف و دیدن روند پیشرفت یا پسرفتی که در این مدت داشتم. این به من در دوره‌ی دروس گذشته کمک می‌کند. اگر جایی را مشکل داشته باشم، دوباره از اول روی آن وقت می‌گذارم و تست کار می‌کنم، اما اگر نه سعی می‌کنم فقط با تعدادی تست برای خودم مبحث را مجددا یادآوری کنم. 

 


آیا مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می خوانید؟ برای پوشش دادن تفاوت های احتمالی طی دو هفته چه کاری انجام می دهید؟

بله اصولا مطابق برنامه راهبردی درس می‌خوانم. معمولا سعی می‌کنم در هفته‌ی اول به خواندن دروس مشکل‌تر که نقطه ضعفم هستند بپردازم و در هفته‌ی دوم تست می‌زنم. اگر تفاوتی در بودجه بندی و مطالعه‌ام باشد تلاش می‌کنم به نقاط قوتم تکیه کنم و مباحث مطالعه نشده را فقط در حد توان دوره می‌کنم.

 


برنامه‌ریزی مطالعاتی خود را چگونه انجام می‌دهید؟ روزانه، هفتگی یا بعد از هر آزمون؟

یک برنامه پیشفرض برای هر هفته می‌نویسم و در طول هفته سعی می‌کنم به آن پایبند باشم. تلاشم در این است که روزهای آخر هفته و تعطیلات را به انجام دادن کارهای درون هفته و مطالعه‌ی آزمون‌های مدرسه اختصاص دهم و هر روز در زمان مطالعه‌ی  پس از مدرسه، به زدن تست آن مباحث جهت تثبیت می‌پردازم. اگر کم‌کاری در یک روز پیش بیاید سعی می‌کنم در روزهای آتی آن را جبران کنم تا از برنامه‌ام عقب نمانم‌.

 


نقاط قوت شما کدام درس ها هستند؟ روش مطالعه آن ها را توضیح می دهید؟

فنون. از نظر من به طور کلی برای فنون خواندن کتاب و تست زدن کفایت می‌کند اما برای تاریخ ادبیات و سبک شناسی، خلاصه نویسی و رسم نمودار و دوره‌ی آن‌ها، برای من بسیار کارآمد بود. برای کار کردن روی ویژگی‌های زیبایی شناسی و موسیقیایی متن، مطالعه در وقت آزاد و استخراج این نکات از نظرم بسیار کمک کننده و لذت بخش است. 

 


آیا درسی بوده که در آن ضعیف باشید اما با تغییر روش آن را به نقطه قوت خود تبدیل کرده باشید؟ کدام درس و چه کاری انجام دادید؟

درس عربی. سعی کردم از پایه شروع کنم، از صیغه‌ها و افعال ماضی تا دوباره تمام آن نکات را مرور کنم و متوجه شوم ضعفم در کدام قسمت است؛ فن ترجمه یا قواعد. پس از تشخیص مشکلاتم سعی کردم در سؤالات تشریحی تبحر پیدا کنم و بعد به سراغ تست و فنون تست زنی رفتم. 


 

آیا تاکنون در آزمون‌های کانون غیبت کرده‌اید؟ چند آزمون و دلیل غیبت شما چه بوده است؟

خیر، تا به حال نشده غیبت کنم اما گاهی شرایط شرکت در آزمون حضوری را نداشتم و به صورت آنلاین شرکت کردم. 

 


تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می دهید و روش شما چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کنید؟

سعی می‌کنم از همان روز آزمون با دروسی که تنش کمتری برایم ایجاد کرده‌اند شروع کنم تا استرس بلد نبودن نگیرم. اگر سوالی را از آن مطمئن باشم به عنوان مثال دروسی مانند تاریخ یا جغرافیا که عموم سؤالات به طور کامل از متن کتاب است، دیگر به سراغ آنان نمی‌روم و در عوض به اشتباهات و سوالاتی که در آن‌ها مشکل داشتم می‌پردازم، حتی اگر جواب آن‌ها را درست داده باشم. ویدئوهای تحلیل آزمون در این زمینه به من خیلی کمک کردند به خصوص در درس ریاضی، عربی و منطق. 

 


از کدام منبع آموزشی خود بیشترین استفاده را کردید؟ چگونه و در چه زمان‌هایی از آن استفاده می‌کنید؟

کتاب‌‌های تست کانون و خود کتاب درسی. سعی می‌کنم بعد از مطالعه هر درس ۱۵ الی ۲۰ تست از آن درس بزنم تا مطمئن شوم که تمامی مطالب را به خوبی یاد گرفته‌ام. سپس به بررسی پاسخنامه می‌پردازم و سعی می‌کنم نکاتی که بلد نبودم و یا نکات تستی را یادداشت کنم. چند روز بعد مجددا تست‌های اشتباه را حل می‌کنم تا اطمینان حاصل کنم آن مطلب را متوجه شده‌ام.

 


دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کند؟

بله. شخصا نوشتن و تکمیل دفتر به من انگیزه می‌دهد چون به من این مسئله را یادآوری می‌کند که در تلاشم به تک تک اهداف کوتاه مدتم برسم. 

 


نقش آموزشی خانواده، بطور ویژه پدر و مادر در این سال‌ها چگونه بود؟

در روند بررسی و آموزش مجدد درس عربی پدرم بسیار به من کمک کردند و باعث شدند که ترسم از این درس بریزد و به نقطه‌ی ثابتی در آن برسم. 

 


دستاورد یا مهارت غیر درسی هم داشتید یا دارید؟

سعی می‌کنم تئوری موسیقی و گیتار را به طور پیوسته دنبال کنم و در کنار همه‌ی این مسائل کتاب‌‌های متفاوت مانند رمان، داستان کوتاه، شعر و …. هم مطالعه می‌کنم . 

 


وقتی در طول سال خسته می‌شدید یا انگیزه‌تان را از دست می‌دادید، برای بیشتر شدن انگیزه‌تان چه کار می‌کردید؟

سعی می‌کنم با یادآوریِ هدفی که در راستای آن حرکت می‌کنم مجددا عزمم را جزم کنم. اما گاهی استراحت کردن و برداشتن مقداری از فشار به نظرم عیبی ندارد. بعضی اوقات ممکن است تلاش کنیم اما به آن چیزی که می‌خواهیم نرسیم و دلسرد شدن طبیعی است اما موفق نشدن به معنی عقب کشیدن نیست. از نظرم در این موقعیت‌ها باید مجددا به راهی که طی کرده‌ایم نگاه کنیم و سعی کنیم اشتباهاتمان را پیدا کنیم تا با اعتماد به نفس کامل مسیر جدید را طی کنیم. 

 


معمولا با خودتان رقابت می‌کنید یا دوستانتان؟ از طریق افزایش ساعت مطالعه یا افزایش نمره‌ یا ترازتان در آزمون؟

سعی می‌کنم بیشتر با خودم رقابت کنم و با دوستانم رقابتی دوستانه داشته باشم، از آن‌ها یاد بگیرم و در مواقع نیاز از آن‌ها کمک بخواهم. تست زدن و یا حل سوال‌های تشریحی با دوستانم و بیان علت و چرایی انتخاب هر پاسخ به من بسیار کمک کرد. اصولا سعی می‌کنم کیفیت درس خواندنم را افزایش دهم، اگر تمرکز ندارم یا قادر به درک درس نیستم راه دیگری را به کار بگیرم.

 


کدام بخش مجله آزمون برای شما جالب تر است؟

خواندن مصاحبه‌ی نفرات برتر و به کار بردن برنامه‌های آن‌ها. 

 

Menu