گفت و گو با معین سرایی ؛ قهرمان پیوستگی پایه یازدهم انسانی

هدف اصلی من از شرکت در آزمون‌های کانون، ایجاد یک نقشه راه مشخص و سنجش مستمر پیشرفت است.

گفت و گو با معین سرایی ؛ قهرمان پیوستگی پایه یازدهم انسانی

نام و نام خانوادگی : معین سرائی

پایه : یازدهم انسانی

نام استان و شهر : قوچان ، خراسان رضوی

شغل و تحصیلات مادر : خانه دار، دیپلم

شغل و تحصیلات پدر : آزاد ، دیپلم

سال های حضور در کانون : ۲ سال

تعداد آزمون : ۲۵ آزمون 

 

مصاحبه گر : محمد مهدی خطیبی 

 

 هدف شما از شرکت در آزمون‌های کانون چیست؟

هدف اصلی من از شرکت در آزمون‌های کانون، ایجاد یک نقشه راه مشخص و سنجش مستمر پیشرفت است. در یازدهم، حجم مطالب زیاد است و اگر مدام خودمان را نسنجیم، نمی‌دانیم کدام قسمت را خوب یاد گرفته‌ایم و کدام قسمت را باید دوباره بخوانیم. کانون به من کمک می‌کند که: اولاً، با فضای رقابتی و مدیریت زمان آشنا شوم؛ و ثانیاً، مطالب را به صورت منظم مرور کنم و از عقب افتادن جلوگیری کنم. هدف کوتاه‌مدت من تثبیت پایه‌های دهم و یازدهم است تا برای دوازدهم آماده باشم.

 

  1. مهم‌ترین دلیل موفقیت شما در مهرماه و آبان ماه چه بود؟

موفقیت من در مهر و آبان (که معمولاً زمان شروع جدی‌تر دروس است) بیشتر به دو دلیل بود: پایبندی به برنامه راهبردی و تحلیل دقیق آزمون قبل.

• پایبندی: سعی کردم برنامه‌ریزی شخصی‌ام را طوری تنظیم کنم که همیشه یک قدم جلوتر از برنامه راهبردی اصلی باشم تا بتوانم در هفته پایانی فقط مرور و تست‌زنی متمرکز داشته باشم.

• تحلیل: در آزمون‌های مهرماه، تحلیل بسیار دقیقی انجام دادم و فهمیدم که در مباحثی مثل فیزیک (مثلاً مبحث حرکت‌شناسی)، ضعف مفهومی دارم. با رفع آن ضعف‌ها بلافاصله در آزمون آبان ماه نتیجه گرفتم.

 

  1. از کدام منابع کمک‌آموزشی کانون استفاده می‌کنید؟ چرا؟

من عمدتاً از منابع خود کانون استفاده می‌کنم.

• کتاب‌های سه سطحی و آبی: این کتاب‌ها برای من منبع اصلی تست‌زنی هستند چون سطح‌بندی خوبی دارند. ابتدا تست‌های آسان‌تر را برای تثبیت می‌زنم و سپس به سراغ سوالات دشوارتر می‌روم.

• دفتر برنامه‌ریزی: این دفتر برای من حکم یک دفتر یادداشت روزانه دارد و صرفاً برای ثبت ساعات مطالعه استفاده می‌شود.

دلیل اصلی استفاده از منابع کانون این است که سؤالات آن‌ها با سبک و سیاق آزمون‌های اصلی هماهنگ هستند و به من کمک می‌کنند تا با نوع نگاه طراحان سؤالات کانون هماهنگ شوم.

 

  1. آیا دفتر برنامه‌ریزی دارید؟ تکمیل آن چه کمکی به شما می‌کند؟

بله، حتماً دفتر برنامه‌ریزی دارم و هر روز آن را تکمیل می‌کنم. تکمیل این دفتر دو کمک عمده به من می‌کند:

1. شفافیت: به من نشان می‌دهد که واقعاً چند ساعت مطالعه مفید داشته‌ام. گاهی فکر می‌کنم زیاد درس خوانده‌ام، اما با ثبت ساعت متوجه می‌شوم که شاید آن زمان صرف کارهای کم‌اهمیت شده است.

2. مسئولیت‌پذیری: چون باید آن را در پایان هفته به معلم یا پشتیبان نشان دهم، یک حس تعهد ایجاد می‌کند که باعث می‌شود از روزهای تعطیل یا عصرها به درستی استفاده کنم.

 

  1. تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می‌دهید؟ روش شما برای تحلیل چگونه است؟

تحلیل آزمون را روز بعد از آزمون (یکشنبه) شروع می‌کنم. روز جمعه که روز آزمون است، فقط برای رفع اشکال‌های بسیار سریع و رفع اشکال درصدهای خیلی بد زمان می‌گذارم.

روش تحلیل من به این صورت است:

1. بررسی سؤالات غلط: ابتدا همه سؤالات غلط را بررسی می‌کنم. اگر اشتباه ناشی از بی‌دقتی بوده، آن را یادداشت می‌کنم تا در آزمون بعدی حواسم باشد. اگر اشتباه مفهومی بوده، بلافاصله به کتاب درسی برمی‌گردم و آن مفهوم را دوباره می‌خوانم.

2. بررسی سؤالات نزده: این‌ها مهم‌ترین بخش هستند. اگر نزده‌ام چون وقت نداشته‌ام، استراتژی زمان‌بندی‌ام را اصلاح می‌کنم. اگر نزده‌ام چون بلد نبودم، آن را مانند سؤال غلط مفهومی بررسی می‌کنم.

3. بررسی سؤالات صحیح (با شک): این‌ها را هم بررسی می‌کنم تا مطمئن شوم که روشی که استفاده کرده‌ام، بهترین و سریع‌ترین روش بوده است.

 

  1. چه چیزی شما را به حضور مستمر در آزمون‌های کانون ترغیب می‌کند؟

مهم‌ترین عامل، نظم و ساختاردهی است. در یازدهم، اگر آزمونی نبود، احتمالاً بسیاری از مباحث را به صورت پراکنده می‌خواندم و در پایان سال دچار آشفتگی می‌شدم. کانون به من یک ریتم ثابت می‌دهد. هم چنین، دیدن تراز رقبا و مقایسه خودم با جامعه آماری بزرگ، باعث می‌شود انتظاراتم واقع‌بینانه‌تر شکل بگیرد.

 

  1. در روزهایی که احساس خستگی می‌کنید چگونه خود را به میز مطالعه برمی‌گردانید؟

وقتی خیلی خسته‌ام، سعی نمی‌کنم با زور خودم را وادار به حل یک مبحث سخت کنم. به جای آن، دو کار انجام می‌دهم:

تغییر فیزیکی: بلند می‌شوم، کمی قدم می‌زنم یا یک لیوان آب می‌خورم و محیط مطالعه‌ام را کمی تغییر می دهم .

تغییر نوع مطالعه: به جای درس سنگین، سراغ کارهای سبک‌تر مثل مرور یادداشت‌های قبلی، حل چند تست آسان یا خواندن یک درس عمومی می‌روم. این کار باعث می‌شود که حس "انجام دادن کار" را داشته باشم و کم‌کم انرژی‌ام برگردد و بتوانم به سراغ درس اصلی بروم.

 

اگر بخواهید یک نکته کلیدی برای توصیه به دانش‌آموزی که تازه‌ شروع به آزمون دادن کرد بگویید آن نکته چه خواهد بود؟

نکته کلیدی این است: "به تراز اهمیت ندهید، به فرآیند اهمیت بدهید."

دانش‌آموز جدید معمولاً با دیدن تراز پایین یا تراز نوسانی ناامید می‌شود. اما مهم نیست تراز امروز چند است. مهم این است که آیا امروز تحلیل آزمون دیروز را به درستی انجام دادی؟ آیا اشتباهاتت را برطرف کردی؟ اگر فرآیند تحلیل و رفع اشکال را درست انجام دهی، تراز به طور خودکار و حتمی در آزمون‌های بعدی بالا خواهد رفت. روی کیفیت مطالعه و تحلیل تمرکز کن، نه فقط روی عدد نهایی..

 

Menu