نام و نام خانوادگی :اسرین عبدالهی
نام شهر و استان : پاوه , کرمانشاه
سالهای حضور در کانون : ۳سال
دانشجوی رشته: پزشکی
دانشگاه: علوم پزشکی کرمانشاه
شغل و تحصیلات مادر : پنجم ابتدایی
شغل و تحصیلات پدر : دیپلم
مدرسه دبستان: شهدای دشه
مدرسه متوسطه اول: شهید رجایی دشه
مدرسه متوسطه دوم: امالمومنین عایشه
مصاحبهگر: سروه محمدی
ازچه سالی به کانون پیوسته اید؟
از کلاس دهم به واسطه ی اینکه خواهرم هم قبلا عضو کانون بود و از موثر بودن آن اطلاع داشتم ثبت نام کردم.
آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟
خیر, من در طی ۳ سال در تمام آزمونها شرکت کرده ام.حتی در زمانهایی که مطالعه کافی نداشتم و از بودجهبندی آزمون عقب بودم حتما در آزمون شرکت میکردم.
دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
درواقع آزمون ها یک ارزیابی خیلی موثر داشتند برای اینکه بدانم میزان مطالعه ام چقدر موثر و مفید بوده و اینکه در چه مطالبی تسلط بیشتر دارم. مهم تر اینکه نقاط ضعف خودم را پیدا کنم و سعی کنم آنها را حل کنم که در صورت غیبت کردن این اطلاعات و داده ها را نداشتم.
به طور میانگین در طول روز چند ساعت صرف مطالعه میکنید؟
من در کلاس دهم روزی ۶ ساعت و در یازدهم ۸ و در دوازدهم روزی ۱۰ ساعت صرف مطالعه میکردم .
تکمیل دفتر برنامهریزی چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی میکرد؟
داشتن این دفتر به من انگیزه می داد که طبق برنامه پیش روم و باعث شد که برنامه منسجم و منظمی داشته باشم . در پیشروی درست درسها بسیار کمک کرد واز سردرگمی من جلوگیری کرد. اکثرا جمعه ها بعد از آزمون سعی می کردم برای آزمون بعد برنامه بنویسم و هم چنین برای فعالیتهای غیر درسی هم استفاده میکردم اینکه چه تایمی را صرف گوشی و استراحت و... کنم.
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکردید؟
از کتابهای آبی و سهسطحی استفاده می کردم و کتاب آبی درسنامه خلاصه و مفیدی داشتند و طبقهبندی سطوح دشواری سوالات کتاب سهسطحی هم از ویژگی بارز این کتاب نسبت به سایر کتاب ها بود.
آیا توانستید در جلسه کنکور سوالات ساده را تشخیص داده و به آنها پاسخ دهید؟
در جلسه کنکور توانستم سوالات ساده را تشخیص دهم چون اکثرا با سوالات کانون شباهت داشتند. وقتی سوالات را میخواندم میدانستم که این نوع سوال را قبلا حل کردم و سریع شروع به حل کردنش میکردم و چون من هرکدام از آزمونهای کانون را به چشم جلسه کنکور میدیدیم در جلسه کنکور استرس زیادی نداشتم و همانطور که همیشه پشتیبان کانون به من توصیه میکرد,سعی کردم اول سوالهای ساده را جواب بدهم بعد سراغ سوال های سخت بروم و این باعث شد در مدیریت زمان مشکل آنچنانی نداشته باشم.

آیا در جلسه کنکور از تکنیکهای مدیریت زمان استفاده کردید؟
بله و خیلی موثر بودند . در کنکور فقط بار علمی مهم نیست بلکه بایستی در کنترل زمان هم موفق باشیم.از بین دو نفر با سطح یکسان درسی فردی موفقتر است که بتواند در همان زمان سوال بیشتر جواب دهد. بخصوص برای درس هایی مثل شیمی و فیزیک زیرا ما باید تشخیص دهیم که این سوال سخت است یا راحت ،در این صورت میتوانیم بجای اینکه برای سوالی سخت زمان بگذاریم در آن زمان دوسوال ساده جواب دهیم . اگر در آخر زمان اضافه آوردیم سراغ سوالهای سخت میرویم که باعث میشود با تمرکز بیشتری این سوالات را پاسخ دهیم.
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه بود؟
بعد از اینکه دفترچه آزمون را دریافت میکردیم اول سوالهایی را که اشتباه زده بودم چک میکردم و بررسی میکردم که علت اشتباه چه بود مثلا اگر یک سوال زیست را اشتباه زده بودم آن نکته را یادداشت می کردم .اگر اشتباه مربوط به سوال های حل کردنی بود اول روش حل مسئله پاسخنامه را مطالعه می کردم و یک بارهم خودم باهمان روش سوال را حل میکردم و اگر میدیدم که باز هم مشکل دارم در مدرسه از دبیران میخواستم که سوال را برایم توضیح دهند. بعد سوال های نزده را بررسی میکردم که در صورت تکرار سوالات این چنینی بتوانم آن را حل کنم .
اولویت من زیست بود و زیست خیلی برایم مهم بود و همیشه زمان بیشتری را صرف آن میکردم.
بهترین درس شما در کنکور کدام بود؟
بهترین درس من فیزیک بود , اما در سال دوازدهم روش خواندن زیست را هم یاد گرفتم و خیلی در این درس پیشرفت کردم.من برای فیزیک ابتدا کتاب را چند بار میخواندم که روی آن تسلط پیدا کنم بعد میرفتم درسنامه و تست های کتاب آبی را می خواندم تستهای کتاب سهسطحی را میزدم.برای زیست من در کلاس دهم خیلی ضعیف بودم و همیشه درصد هایم ۱۵ تا ۲۵ درصد بودن و این برای قبولی خیلی کم بود بعد از آن شروع به نکته نویسی کردم یعنی بعد از آزمون کانون نکتههایی را که نمی دانستم در یک برگه مینوشتم و به کتابم میچسباندم و هر بار که آن درس را میخواندم آن نکتهها را هم همراه آن میخواندم و سعی میکردم توجه زیادی را به شکلها کنم چون اکثر سوالها از شکلها طرح میشدند در واقع برای زیست شکل ها خیلی مهم اند.
برنامه ریزی درسی را خودتان انجام میدادید؟
بله من دوست داشتم خودم برای خودم برنامه بنویسم,اینکه درچه زمانی چه درسی را بخوانم که حس اجباری نداشته باشد. این حس اجبار و عدم علاقه تمرکز و بازدهی را خیلی پایین میاورد. ممکن است من دوست نداشته باشم صبح ها فیزیک بخوانم که این باعث میشود که مدام پرش ذهنی داشته باشیم ولی اگر خودم برنامه مینوشتم چون انتخاب خودم بود و خودم تصمیم گرفته بودم خیلی بازدهی بیشتری داشتم.
بزرگترین چالش یا سختی که در دوران کنکور داشتید چه بود؟
یکی از بزرگترین استرسهای من این بود که وقت کم بیاورم و این استرس را داشتم نرسم سوال هایی را که به راحتی میتوانم حل کنم به خاطر کمبود زمان از دست دهم. بنابراین در روزهای نزدیک کنکور از تایمر استفاده می کردم که روی هر سوال زمان بیشتر صرف نکنم.
در حل سوال بیشتر روی دقت تمرکز میکردید یا سرعت ؟
من در کلاس دهم و یازدهم بیشتر روی دقت کار میکردم و خیلی برایم مهم بود که جواب درست را در هر صورت بدست بیاورم ولی بعد از کنکور دی که وقت کم آوردم فهمیدم که فقط حل سوال مهم نیست بلکه زمان حل آن سوال نیز بسیار مهم است.
بنظر خودتان مهم ترین عامل موفقیت شما چه بود؟
حفظ پیوستگی در تمام ۳ سال. حتی در زمان همه گیری کرونا هم همیشه سعی میکردم از درس دور نشوم؛ چون اگر یک هفته از درس خواندن دور شویم دست کشیدن از درس خواندن برایمان راحتر می شود.من همیشه سعی می کردم طبق برنامه راهبردی پیش روم و این واقعا ویژگی خوبی بود هم برای کنکور و هم برای مدرسه چون همیشه برای امتحانات آماده بودم .این پیش روی و هماهنگی با برنامه کانون باعث میشد هیچ وقت از برنامه مدرسه عقب نمانم.
چه توصیه ای برای دانشآموزانی که الان کنکوری هستند دارید؟
در کنکور پیوستگی خیلی مهم است و باید در هرصورت شما به درس خواندن ادامه دهید. سعی کنید وقتی درسی را میخوانید با علاقه بخوانید و از درسی متنفر نباشید وقتی مدام به زبان میآورید که من از زیست بدم میآید خود به خود در زیست ضعیف میشود حتی اگر بیشترین تایم را برایش اختصاص دهید. همیشه امید داشته باشید و سعی کنید زیاد استرس نداشته باشیدالبته بی خیال هم نباشید و کنکور ساده است اگر تلاش کنید و درس بخوانید در غیراینصورت سخت خواهد بود.
