نام و نام خانوادگی : محمد پارسا کلهری
پایه : نهم
نام شهر و استان : خوزستان، بندرماهشهر
میانگین تراز : 5400
شغل و تحصیلات مادر : خانه دار، لیسانس
شغل و تحصیلات پدر : کارمند شرکت پتروشیمی بندر امام، لیسانس
از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است : از سال 1402 در اکثر آزمون ها شرکت کردم.
مصاحبهگر : رضا مولوی
- شما چگونه با کانون آشنا شدید؟
از طریق تبلیغات و همچنین معرفی آشنایان با کانون آشنا شدم. وقتی بیشتر تحقیق کردم و متوجه شدم آزمونهای کانون به صورت منظم و استاندارد برگزار میشوند، تصمیم گرفتم عضو بشم.
- دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟
بزرگترین دستاورد من مهارت در تستزنی بود. آزمونها کمک کردند سرعت و دقت پاسخگوییام بالا بره و مدیریت زمانم بهتر بشه. همچنین با تیپ سوالات استاندارد تیزهوشان آشنا شدم.
- آیا در آزمون هدفگذاری و مشابه پارسال هم شرکت می کردید؟ دلیل آن چیست؟
بله. چون این آزمونها علاوه بر مرور مطالب، باعث میشد مهارت تستزنیام بیشتر تقویت بشه و نقاط ضعفم رو بهتر بشناسم.
- مطابق برنامهی راهبردی درس می خواندید؟ چگونه برنامهریزی می کردید؟
همیشه دقیقاً مطابق برنامه راهبردی پیش نمیرفتم، چون بعضی وقتها امتحانهای مدرسه اولویت پیدا میکرد. اما سعی میکردم با برنامه شخصی خودم جلو برم تا تعادل بین مدرسه و آزمونها حفظ بشه.
- کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه بود؟
علوم و ریاضی نقاط قوت من هستند. برای این درسها پیشخوانی خیلی مهم بود. همیشه قبل از تدریس معلم درس رو مرور میکردم و بعد از کلاس با تمرین و تست زیاد، یادگیریام رو کامل میکردم.
- در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟
بله، در درس فارسی. اوایل فکر میکردم باید مطالبی مثل نقشهای دستوری و آرایهها رو فقط حفظ کنم، اما بعد یاد گرفتم که باید اونها رو عمیقتر و مفهومی یاد بگیرم. همین تغییر روش باعث شد در فارسی پیشرفت کنم.
- روزی چند ساعت درس می خواندید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می دادید؟
در طول سال ساعات مطالعه متغیر بود. نیمه اول مدرسه کمتر مطالعه میکردم، اما نیمه دوم و مخصوصاً نزدیک امتحانات به روزی ۷ تا ۸ ساعت میرسید. بخش زیادی از این زمان، بهخصوص از اواخر اردیبهشت، صرف تستزنی میشد.
- دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده بود؟
من دفتر برنامهریزی مکتوب نداشتم، اما ذهنی برای خودم برنامهریزی میکردم. این کار کمک میکرد به همه درسها برسم و هیچوقت سردرگم نشم.
- چرا با اینکه در آزمون تیزهوشان قبول شدید و به مدرسهی تیزهوشان رفتید، پیوستگی خود را به آزمونها حفظ کردید؟
چون میدونستم موفقیت تازه شروع کاره. باید تلاش میکردم برتریام حفظ بشه و سطح علمیام همیشه بالا بمونه.
- روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟
بعد از هر آزمون، جوابهام رو با کتاب درسی و پاسخنامه مقایسه میکردم. سعی میکردم بفهمم اشتباهاتم به خاطر بیدقتی بوده یا ضعف در یادگیری. این روش باعث شد تسلطم روی کتاب بیشتر بشه.
- دستاورد یا مهارت غیر درسی هم داشتید یا دارید؟
بله، در رشته ورزشی پینگپنگ موفق بودم و حتی به تیم استان دعوت شدم. ورزش علاوه بر سلامتی، باعث شد تمرکز و انرژی بیشتری برای درس خوندن داشته باشم.
- برنامه شما برای دوره امتحانات چیست؟ برای کسب نمره بالا چه راهکاری بکار می برید؟
در دوره امتحانات باید همهی حواس روی درس باشه. من معمولاً برنامههای فرعی مثل ورزش یا تفریح بیرون رو کمتر میکردم و همه تمرکزم رو روی مطالعه میگذاشتم. مرور مرتب و حل نمونهسوالهای سالهای قبل هم خیلی کمک میکرد.
- برای آزمون تیزهوشان از چه زمانی شروع به مطالعه کردید؟
بعضیها فکر میکنن باید از عید شروع کرد، اما من و چند نفر از دوستانم بلافاصله بعد از امتحانات خرداد شروع کردیم. هر ۵ نفرمون هم قبول شدیم. به نظر من زمان مهم نیست، مهم تلاش مداوم و جدیته.
- با چه روشی کتابهای خود مطالعه میکردید؟ اول درسنامه میخواندید یا اول تست میزدید؟ روش استفاده شما از پاسخنامه کتابها به چه صورت بود؟
اول متن کتاب و جزوه رو کامل میخوندم، بعد مرور میکردم و در مرحله آخر تست میزدم. پاسخنامه رو خیلی دقیق بررسی میکردم تا علت اشتباهاتم رو بفهمم.
- هرکدام از منابع را فقط یکبار مطالعه کردید یا مطالعه آن را تکرار کردید؟
بستگی به اهمیت درس داشت. بعضی منابع مهمتر رو چند بار مرور کردم، اما برای بعضی دروس فقط یکبار مطالعه کافی بود.
- چگونه بین مطالعه استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی تناسب و تعادل ایجاد کردید؟
چون استعداد تحصیلی ضریب بالاتری داشت، وقت بیشتری رو به اون اختصاص دادم. حدود یک هفته تا ۱۰ روز هم به صورت متمرکز روی استعداد تحلیلی کار کردم.
- برنامه شما در دوران جمعبندی (اردیبهشت و خردادماه) به چه صورت بود؟
در این دوران بیشتر تمرکزم روی امتحانات مدرسه بود. سعی کردم درسها رو عمیق و کامل بخونم تا هم برای امتحان نهایی آماده باشم و هم برای آزمون تیزهوشان پایه قویتری داشته باشم.
- آیا در آزمونهای طرح 3+3 شرکت کردید؟
بله. این آزمونها خیلی مؤثر بودند. شرایطش شبیهسازی شده بود و کمک میکرد خودم رو بسنجـم، نقاط ضعفم رو پیدا کنم و برای رفعشون وقت بذارم.
