گفت‌وگو با ابوالفضل جهانیان – پذیرفته‌شده مدرسه نمونه دولتی معلم

گفت‌وگو با ابوالفضل جهانیان – پذیرفته‌شده مدرسه نمونه دولتی معلم - از هشتگرد

گفت‌وگو با ابوالفضل جهانیان – پذیرفته‌شده مدرسه نمونه دولتی معلم

نام و نام خانوادگی: ابوالفضل جهانیان
پایه: دهم – رشته تجربی
شهر و استان: هشتگرد –  البرز
میانگین تراز: حدود ۵۰۰۰
از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است: از پایه نهم تا امروز – ۱۶ آزمون
نام مدرسه قبلی و مدرسه پذیرفته‌شده: نصر – نمونه دولتی معلم


مصاحبه گر : علیرضا سالمی


۱) شما چگونه با کانون آشنا شدید؟
من از طریق توصیه آشنایان و دوستان خانوادگی با کانون آشنا شدم. چون آنها تجربه خوبی از آزمون‌های کانون داشتند و تأکید می‌کردند که این آزمون‌ها به برنامه‌ریزی و سنجش واقعی سطح دانش کمک می‌کند.

۲) دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟
مهم‌ترین دستاورد من آشنایی با سبک سوالات و نوع نگاه طراحان آزمون بود. همچنین شرکت مداوم باعث شد عادت به استمرار در درس‌خواندن پیدا کنم و بفهمم چطور باید خودم را در شرایط مشابه کنکور محک بزنم.

۳) آیا در آزمون هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می‌کردید؟ دلیل آن چیست؟
بله، اغلب در آزمون‌های هدف‌گذاری شرکت می‌کردم، چون کمک می‌کرد نقاط ضعف خودم را بهتر بشناسم و قبل از آزمون‌های اصلی آنها را برطرف کنم.

۴) مطابق برنامه راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه برنامه‌ریزی می‌کردید؟
بیشتر اوقات طبق برنامه راهبردی پیش می‌رفتم. زمانی که درسی از برنامه عقب می‌افتاد، آن را پیش‌خوانی می‌کردم تا دوباره هماهنگ شوم.

۵) کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه بود؟
درس‌های مطالعات اجتماعی، پیام‌های آسمانی و عربی نقطه قوت من بودند و معمولاً با یک‌بار خواندن به‌خوبی یاد می‌گرفتم. در درس‌های هوش، علوم و ریاضی هم عملکردم خوب بود. برای تقویت این درس‌ها معمولاً بعد از خواندن درسنامه، تست زیاد می‌زدم.

۶) در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟
بله، در درس ریاضی ابتدا ضعف داشتم اما با تمرین و حل تست‌های بیشتر، توانستم آن را به یک درس قابل‌قبول برای خودم تبدیل کنم.

۷) روزی چند ساعت درس می‌خواندید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می‌دادید؟
میانگین روزی سه تا چهار ساعت مطالعه داشتم. بیشتر زمانم صرف تست‌زنی می‌شد، چون معتقدم تست باعث تثبیت یادگیری و شناخت بهتر از نقاط ضعف می‌شود.

۸) دفتر برنامه‌ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما می‌کرد؟
متأسفانه دفتر برنامه‌ریزی نداشتم، اما فکر می‌کنم اگر استفاده می‌کردم می‌توانست به نظم و مدیریت بهتر زمانم کمک کند.


۹) روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟
تحلیل آزمون را بیشتر از روی پاسخنامه انجام می‌دادم. سوالاتی را که اشتباه زده بودم یا نزده بودم دوباره مرور می‌کردم تا علت خطا را بفهمم.

۱۰) دستاورد یا مهارت غیر درسی هم داشتید یا دارید؟
بله، پشتکار یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی بود که در این مسیر به دست آوردم. یاد گرفتم در برابر سختی‌ها ناامید نشوم و ادامه بدهم.

۱۱) برنامه شما برای دوره امتحانات چیست؟ برای کسب نمره بالا چه راهکاری به کار می‌برید؟
برای امتحانات همیشه نمونه‌سوال‌های زیادی حل می‌کردم، حتی بیشتر از مطالعه ساده. این کار باعث می‌شد با تیپ‌های مختلف سوال آشنا شوم و سر جلسه امتحان راحت‌تر عمل کنم.

۱۲) برای آزمون تیزهوشان از چه زمانی شروع به مطالعه کردید؟
برای درس هوش از تابستان بین پایه هشتم و نهم شروع کردم. بقیه درس‌ها را هم در طول سال نهم به‌صورت تدریجی خواندم.

۱۳) از چه منابعی برای بخش استعداد تحلیلی استفاده کردید؟
از کتاب‌های «هوش کلامی» و «سرعت و دقت» کانون استفاده کردم.

۱۴) از چه منابعی برای بخش استعداد تحصیلی استفاده کردید؟
از کتاب سه‌سطحی استفاده می‌کردم.

۱۵) روش شما برای مطالعه کتاب‌ها چگونه بود؟
معمولاً اول درسنامه را کامل می‌خواندم و بعد سراغ تست می‌رفتم. در پایان هم از پاسخنامه عکس می‌گرفتم و سوالاتی که غلط زده بودم یا اشکال داشتم دوباره حل می‌کردم.

۱۶) هرکدام از منابع را چند بار مطالعه کردید؟
منابع را فقط یک‌بار کامل مطالعه کردم.

۱۷) چگونه بین مطالعه استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی تعادل ایجاد کردید؟
تلاش می‌کردم زمانم را به شکل متعادل بین هر دو بخش تقسیم کنم. روزهایی که وقت بیشتری داشتم، نیمه اول روز را به استعداد تحلیلی و نیمه دوم روز را به استعداد تحصیلی اختصاص می‌دادم.

۱۸) برنامه شما در دوران جمع‌بندی چگونه بود؟
در اردیبهشت و خرداد بیشتر تمرکزم را روی امتحانات نهایی گذاشتم تا معدل مناسبی کسب کنم، چون معدل برای پذیرش نمونه دولتی اهمیت زیادی داشت.

Menu