«کتابهای «12 آزمون»، «هوش کلامی»، «هوش غیرکلامی» و «سرعت و دقت» را برای مطالعه استعداد تحلیلی به عنوان منبع مطالعاتی داشتم.»
نام و نام خانوادگی: آرتین انده
پایه: دهم تجربی
شهر و استان: آذربایجان غربی - مهاباد
میانگین تراز: :5300
از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است: از پایه نهم و به مدت 2 سال
شغل و تحصیلات مادر: خانه دار-دیپلم
شغل و تحصیلات پدر: آزاد - سیکل
مصاحبهگر : سامان تارخ
- شما چگونه با کانون آشنا شدید؟
از طریق معرفی دوستان و معلمان مدرسه با کانون آشنا شدم. توضیحات آنها درباره برنامه منظم، آزمونهای دقیق و تجربه دانشآموزان موفق باعث شد تصمیم بگیرم در آزمونهای کانون شرکت کنم.
- دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟
مهمترین دستاورد من، نظم در مطالعه و شناخت دقیق نقاط قوت و ضعف بود. علاوه بر آن یاد گرفتم که چگونه برای هر درس هدفگذاری کنم و با مقایسه myself با رقبا، روند پیشرفتم را بررسی کنم.
- آیا در آزمون هدفگذاری و مشابه پارسال هم شرکت می کردید؟ دلیل آن چیست؟
بله. آزمون هدفگذاری کمک میکرد قبل از آزمون اصلی وضعیت خودم را دقیقتر بسنجَم. آزمون مشابه پارسال نیز باعث میشد شرایط آزمونهای سالهای قبل را تجربه کنم و مدیریت زمانم بهتر شود.
- مطابق برنامهی راهبردی درس می خواندید؟ چگونه برنامهریزی می کردید؟
بله. معمولا برنامهی راهبردی را به قسمتهای کوچکتر تقسیم میکردم و برای هر قسمت ساعت مطالعه مشخصی تعیین میکردم. در پایان هر هفته نیز نتیجه را با آزمون هفتگی مقایسه میکردم.
- کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه بود؟
در دروس ریاضی و علوم قوی تر بودم. ابتدا درسنامه را یک دور مطالعه میکردم و بلافاصله تعداد زیادی تست زماندار میزدم. برای اشتباهاتم یک دفترچهی مخصوص داشتم و مرتب آنها را مرور میکردم.
- در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟
بله، مثلاً فارسی یا مطالعات. در ابتدا ضعف داشتم اما با خلاصهنویسی و مرورهای منظم و حل تستهای پرتکرار، تبدیل به یکی از درسهای قوی من شد.
- روزی چند ساعت درس می خواندید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می دادید؟
به طور میانگین ۴ تا ۶ ساعت در روز مطالعه میکردم و حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد زمانم به تستزدن اختصاص داشت.
- دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده بود؟
بله. دفتر برنامهریزی باعث شد دقیقتر متوجه شوم زمانم را چگونه صرف میکنم. از نظر غیر درسی هم باعث افزایش نظم، مدیریت زمان و کاهش استرس شد.
- چرا با اینکه در آزمون تیزهوشان قبول شدید و به مدرسهی تیزهوشان رفتید، پیوستگی خود را به آزمونها حفظ کردید؟
چون آزمونهای کانون بهترین معیار برای سنجش وضعیت واقعی و مقایسه با رقبا است. همچنین به من کمک میکرد در درسها عقب نمانم و همیشه برنامهمحور بمانم.
- روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟
ابتدا درصدها و تراز را بررسی میکردم، سپس تمام سؤالات غلط و نزده را یادداشت کرده و دوباره حل میکردم. بعد علت اشتباه را مشخص میکردم: بیدقتی، کمبود زمان یا ضعف در درسنامه، در نهایت هم مرور دفترچه تحلیل آزمون را در برنامه هفته بعد قرار میدادم.
- دستاورد یا مهارت غیر درسی هم داشتید یا دارید؟
بله، مانند مهارت مدیریت زمان، افزایش تمرکز، یادگیری روش حل مسأله و توانایی برنامهریزی بلندمدت.
- برنامه شما برای دوره امتحانات چیست؟ برای کسب نمره بالا چه راهکاری بکار می برید؟
ابتدا یک بار کامل کتاب را مطالعه میکنم، سپس نمونهسؤالات سایت کانون و آزمونهای سال گذشته را حل میکنم. در پایان نیز خلاصهنویسیها را کامل مرور میکنم تا نمره کامل بگیرم.
- برای آزمون تیزهوشان از چه زمانی شروع به مطالعه کردید؟
معمولاً از نیمه سال قبل یا از تابستان شروع کردم تا فرصت مرور و تستزنی بیشتری داشته باشم.
- از چه منابعی (هوش کلامی، هوش غیرکلامی، سرعتودقت، 12آزمون) برای بخش استعداد تحلیلی استفاده کردید؟ از این کتاب (نام کتاب ذکر شود) چگونه استفاده، مطالعه و تمرین کردید؟
کتابهای «12 آزمون»، «هوش کلامی»، «هوش غیرکلامی» و «سرعت و دقت» را برای مطالعه استعداد تحلیلی به عنوان منبع مطالعاتی داشتم. ابتدا نمونهسؤال حل میکردم و سپس سؤالات زماندار میزدم. فصلهایی که سخت بود را چند بار تکرار میکردم.
- از چه منابعی (1500تست، سه سطحی ریاضی، سه سطحی علوم و سه سطحی عمومی) برای بخش استعداد تحصیلی استفاده کردید؟ از این کتاب (نام کتاب ذکر شود) چگونه استفاده، مطالعه و تمرین کردید؟
مثلاً: «1500 تست»، «سهسطحی ریاضی»، «سهسطحی علوم» و «سهسطحی عمومی». روش کار من: درسنامه کوتاه → تست آموزشی → تست زماندار → رفع اشکال کامل.
- با چه روشی کتابهای خود مطالعه میکردید؟ اول درسنامه میخواندید یا اول تست میزدید؟ روش استفاده شما از پاسخنامه کتابها به چه صورت بود؟
ابتدا درسنامه را مرور میکردم، سپس تستهای آموزشی را حل میکردم. پاسخنامه را دقیق میخواندم، حتی سؤالهای درست را نیز بررسی میکردم تا روشهای بهتر را یاد بگیرم.
- هرکدام از منابع را فقط یکبار مطالعه کردید یا مطالعه آن را تکرار کردید؟
اکثر منابع را یک بار کامل و فصلهای مهم و پرتکرار را ۲ تا ۳ بار مرور کردم.
- چگونه بین مطالعه استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی تناسب و تعادل ایجاد کردید؟
معمولاً هر روز یکی از این دو بخش را مطالعه میکردم و در پایان هفته آزمون ترکیبی میزدم تا همزمان در هر دو بخش پیشرفت کنم.
- برنامه شما در دوران جمعبندی (اردیبهشت و خردادماه) به چه صورت بود؟
در اردیبهشت و خرداد، بیشتر روی مرور خلاصهها، حل آزمونهای جامع و رفع اشکالات قدیمی تمرکز میکردم. هر آزمون مثل یک آزمون اصلی برگزار میشد.
