نام و نام خانوادگی: نرجس سالاری
پایه: دهم تجربی
نام شهر و استان: بندر لنگه، هرمزگان
میانگین تراز: ۵۹۰۵
از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است: ۳ سال از پایه هفتم، ۵۸ آزمون برنامهای کانون قلمچی
شغل و تحصیلات مادر: خانهدار، دیپلم
شغل و تحصیلات پدر: نیروی انتظامی، فوقلیسانس
مصاحبهگر: سکینه درویشزاده
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟
از طریق صفحه اینستاگرام کانون شهر بستک و قبولیهای سال ۱۴۰۱ در همان شهر با قلمچی آشنا شدم.
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
مدیریت استرس، زمان و آشنایی با سوالات تستی؛ همچنین استرس من را در آزمونهای مدرسه بهشدت پایین آورد و کمک کرد با انواع سوالات مربوط به درس آشنا بشوم.
آیا در آزمون هدفگذاری و مشابه پارسال هم شرکت میکردید؟ دلیل آن چیست؟
بیشتر اوقات بله اما گاهی که فرصت نمیکردم در این آزمونها شرکت کنم سعی میکردم به سوالات نگاهی بیندازم و چند تا از هر درس را حل کنم.
کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه بود؟
در دروس تخصصی علوم و در دروس عمومی زبان، فارسی و عربی، ابتدا از کتابهای آبی و درسنامههای آن استفاده میکردم و تستهای مربوط به آن را میزدم و وقتی به آن مبحث مسلط میشدم به سراغ کتابهای سه سطحی میرفتم.
روزی چند ساعت درس میخواندید؟ چند درصد زمان خودتان را به تستزدن اختصاص میدادید؟
میانگین ساعت مطالعه من باوجود مدرسه و کلاسهای دیگر بین سه و نیم تا چهار ساعت بود و من یکسوم وقتم را صرف خواندن درسنامه و مابقی را تست میزدم و درسنامهها را جوری میخواندم که بتوانم با آنها تست بزنم و برای تشریحی نمیخواندم و بهخاطر همین وقت کمتری برای خواندن میگذاشتم.

دفتر برنامهریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده بود؟
بله این دفتر به من کمک کرد که بتوانم برنامه راهبردی سال تحصیلیام را بهدرستی پیاده کنم و به همه درسها در مواقع امتحان برسم.
چرا با اینکه در آزمون تیزهوشان قبول شدید و به مدرسهی تیزهوشان رفتید، پیوستگی خود را به آزمونها حفظ کردید؟
چون که با قبولی در مدرسه تیزهوشان تازه کار من شروع شده است و این پایان داستان نیست و من باید جدیتر و قاطعتر از سالهای گذشته درس بخوانم و به همین علت باید پیوستگی را در آزمونها حفظ کنم.
روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟
ابتدا سوال هایی را که خالی گذاشته بودم را تحلیل میکردم تا به جواب درست برسم؛ چون این سوال هایی را که بلد نبودم خیلی ذهنم را درگیر میکردند و بعد سوال هایی را که شک داشتم و در انتها سوال هایی را که درست زده بودم را مرور میکردم.
برنامه شما برای دوره امتحانات چیست؟ برای کسب نمره بالا چه راهکاری بکار میبرید؟
من در ایام امتحانات کل کتاب مربوطه مدرسه را میخواندم و برای مرور و حل نمونه سوال از کتاب پرتکرار استفاده میکردم.
از چه منابعی برای بخش استعداد تحلیلی استفاده کردید؟ از این کتاب چگونه استفاده، مطالعه و تمرین کردید؟
من از منبع هوش کلامی، غیرکلامی و ۱۲ آزمون بیشتر استفاده میکردم و بهطوریکه روزانه یک ساعت از وقتم را برای کتاب هوش کلامی و غیرکلامی میگذاشتم و میانگین از هر کتابها ۴۰ تست میزدم و برای هر کدام ۳۰ دقیقه وقت میگذاشتم و کتاب ۱۲ آزمون را برای فروردین به بعد گذاشته بودم؛ یعنی نزدیک امتحان تیزهوشان.
از چه منابعی برای بخش استعداد تحصیلی استفاده کردید؟ از این کتاب چگونه استفاده، مطالعه و تمرین کردید؟
من برای استعداد تحصیلی بعد از کتاب آبی و مسلطشدن به آن مبحث سراغ کتابهای سه سطحی میرفتم و بیشتر سه سطحی علوم و ریاضی را کار میکردم.
با چه روشی کتابهای خود مطالعه میکردید؟ اول درسنامه میخواندید یا اول تست میزدید؟ روش استفاده شما از پاسخنامه کتابها به چه صورت بود؟
من اول درسنامه را میخواندم و شروع به تست زدن میکردم و سوال هایی را که احساس میکردم کلیدی هستند را کنارشان علامت میگذاشتم تا برای مرورکردن حواسم جمع باشد.
هرکدام از منابع را فقط یکبار مطالعه کردید یا مطالعه آن را تکرار کردید؟
البته که مرور درس مهمتر از خواندن یکبار آن است من سعی میکردم دروس و تست ها را مرور کنم و زمانهایی را که وقت نداشتم سعی میکردم یکی در میان یا دوتا در میان تست ها را حل کنم.
چگونه بین مطالعه استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی تناسب و تعادل ایجاد کردید؟
سعی میکردم که هر روز کنار استعداد تحصیلی، استعداد تحلیلی را هم کارکنم و با انواع سوالات هوش کلامی و غیرکلامی آشنا شوم.
برنامه شما در دوران جمعبندی (اردیبهشت و خردادماه) به چه صورت بود؟
در اردیبهشت و خردادماه به دلیل امتحانات نوبت دوم و مستمر سعی میکردم که تمرکز بیشتر را روی دروس و کتب مدرسه بگذارم؛ چون من برای قلم چی به روش تستی درس میخواندم و برای مدرسه باید تشریحی میخواندم؛ اما دروس و کتب هوش و قلم چی را هم هر چند کوتاه سعی میکردم بخوانم و کار کنم.
