گفت و گو با نگار جلالی قبولی تیزهوشان نهم

در اردیبهشت بعد از اتمام آزمون میان ترم مدارس ، مشغول آمادگی برای آزمون نهایی خرداد ماه شدم و پیوسته مطالعه و تمرین و تست زنی داشتم .

گفت و گو با نگار جلالی قبولی تیزهوشان نهم

نام و نام خانوادگی : نگار جلالی

پایه : دهم

نام شهر : تهران

تعداد سال حضور در کانون : 3 سال

شغل و تحصیلات مادر : کارشناسی ارشد حقوق / مشاور حقوقی 

شغل و تحصیلات پدر : دکتری مدیریت و برنامه ریزی/ استاد دانشگاه 

مدرسه پذیرفته شده : فرزانگان 6

مصاحبه‌گر : مبینا شعبانی

 

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ 

  توسط خانواده ام با کانون اشنا شدم

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟

 برنامه ریزی مطالعاتی منظم ، تسلط هر چه بیشتر بر مطالب درسی و شبیه سازی عینی محیط آزمون 

 

آیا در آزمون هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می کردید؟ دلیل آن چیست؟

 بله / جهت بررسی سؤالات متنوع

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می خواندید؟ چگونه برنامه‌ریزی می کردید؟

 بله / اولاً هیچوقت دروس ریاضی و علوم را با هم در یک روز مطالعه نمی‌کردم ، ثانیاً دروس سخت و آسان عمومی را با هم ترکیب می کردم و در یک روز ، یک درس آسان و یک درس سخت عمومی را مطالعه می کردم و در کنار این ، یک روز درمیان به بررسی دروس علوم و ریاضی می پرداختم .

 

کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه بود؟

 ادبیات و ریاضی ، در درس ریاضی با حل تمرینات و تحلیل علمی تست ها و مطالعه کتاب درسی و درسنامه کتاب آبی و حل تست های ریاضی از منابع مختلف . در درس ادبیات اولویت با کتاب درسی است و طبق تحلیلی که از آزمون های گذشته داشتم ، تیپ تست های که عمدتاً اشکال داشت را بررسی کرده و با مطالعه درسنامه ، این مشکلات را برطرف می کردم .

 

در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ 

 به طور مشخص در درسی ضعیف نبودم ولی نوسان درصد در کارنامه آزمون های کانون داشتم و با پیگیری و پیشنهادات پشتیبانم ، برطرف شد .

 

روزی چند ساعت درس می خواندید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می دادید؟

 در روزهایی که مدرسه می رفتم ۴ تا ۵ ساعت و در روزهای تعطیل ۱۰ تا ۱۲ ساعت به مطالعه و تست زنی و تمرین بیشتر اختصاص می دادم ، در مجموع هرروز حدود ۶۰ - ۷۰ درصد کارم با تست زنی پیش می رفت ، البته بعد از مطالعه دروس و تسلط کامل بر مطالب درسی

 

دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده بود؟

 بله / تکمیل دفتر برنامه ریزی توجه مرا به گذر زمان و کارهایی که انجام شده یا نشده ، جلب میکند و از اینکه برای انجام یک کار ، بیشتر یا کمتر از زمان معین ، صرف وقت کنم ؛ جلوگیری می کند .

 

چرا با اینکه در آزمون تیزهوشان قبول شدید و به مدرسه‌ی تیزهوشان رفتید، پیوستگی‌ خود را به آزمون‌ها حفظ کردید؟ 

 چون این پیوستگی و پیشرفت طبق برنامه راهبردی کانون ، تسلط بر مطالب درسی را حفظ کرده و هر نگرانی را بابت دور بودن و عقب ماندن از یادگیری دروس و تست زنی برطرف کرده است . 


روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟

  تحلیل آزمون را به دو شکل علمی و عملکردی انجام می دادم و در مجموع ، خیلی به تحلیل عملکردی کارنامه آزمون های گذشته می پرداختم ، همچنین با کارنامه مبحثی آزمون ها نیز در ارتباط بودم و در راستای پایداری نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف ، تمریناتی انجام می دادم 

 

دستاورد یا مهارت غیر درسی هم داشتید یا دارید؟

 بله / حافظ کل قرآن کریم هستم و مدرک لیسانس حفظ تخصصی حافظان قرآن از سازمان تبلیغات اسلامی را دارم ، در پایه نهم ؛ رتبه برتر جشنواره خوارزمی در محور ادبیات و تصویر نویسی را کسب کردم ؛ همچنین در حال تکمیل آموزش زبان انگلیسی در سطوح عالی هستم 


برنامه شما برای دوره امتحانات چیست؟ برای کسب نمره بالا چه راهکاری بکار می برید؟

 رفع اشتباهات متداول ، برای بررسی انحرافات احتمالی در حل سؤالات درس هایی که نکات جزئی زیادی دارند ؛

 برای هر درس ابتدا نمونه سؤالات تک فصل را مورد بررسی قرار می دهم و سپس به صورت ترکیبی از تمام فصول آن درس تمرین خواهم داشت 


برای آزمون تیزهوشان از چه زمانی شروع به مطالعه کردید؟

  پس از اتمام پایه هشتم در تابستان پیش از ورود به پایه نهم ، به طور جدی مطالعه برای پذیرش در آزمون تیزهوشان را شروع کردم 


از چه منابعی (هوش کلامی، هوش غیرکلامی، سرعت‌ودقت، 12آزمون) برای بخش استعداد تحلیلی استفاده کردید؟ از این کتاب (نام کتاب ذکر شود) چگونه استفاده، مطالعه و تمرین کردید؟

  از پایه هشتم ، دو کتاب هوش کلامی و هوش غیرکلامی را کار کردم و در روز های منتهی به آزمون تیزهوشان ، کتاب ۱۲ آزمون را طی ۱۲ روز تست زدم و تحلیل کردم ، این کتاب منبع خوبی برای جمع بندی و تقویت هوش تحلیلی بود .


از چه منابعی (1500تست، سه سطحی ریاضی، سه سطحی علوم و سه سطحی عمومی) برای بخش استعداد تحصیلی استفاده کردید؟ از این کتاب (نام کتاب ذکر شود) چگونه استفاده، مطالعه و تمرین کردید؟

 برای تقویت هوش تحصیلی ، عمدتاً از کتاب های آبی کانون برای هر درس استفاده می کردم و در تحلیل آزمون های هفتگی کانون بسیار مقید و جدی بودم .

 

با چه روشی کتاب‌های خود مطالعه می‌کردید؟ اول درس‌نامه می‌خواندید یا اول تست می‌زدید؟ روش استفاده شما از پاسخنامه کتاب‌ها به چه صورت بود؟

 ابتدا با درسنامه شروع می کردم و تسلط بر مطالب درسی برایم مهم بود و هست و سپس به تست زنی می پرداختم ، استفاده از پاسخنامه عمدتاً برای اصلاح پاسخ های اشتباه و سؤالات نزده کاربرد زیادی داشت تا نکات لازم را یاد بگیرم و تثبیت کنم . 

 

هرکدام از منابع را فقط یکبار مطالعه کردید یا مطالعه آن را تکرار کردید؟

 در ابتدا برای یادگیری مطلب ، زمان بیشتری صرف مطالعه منابع درسی کردم و با گذر زمان جهت جمع بندی مطلب ، مرور سریع منابع را در پیش گرفتم .

 

چگونه بین مطالعه استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی تناسب و تعادل ایجاد کردید؟

 به نظرم این مورد بستگی به برنامه ریزی هر دانش آموز و توانایی مدیریت شرایط و سطح یادگیری او دارد ، برای من هوش تحلیلی و تحصیلی به طور مساوی و کاملاً تفکیک شده پیش رفت و در آزمون های کانون ، به هر دو دفترچه تحلیلی و تحصیلی پاسخ می دادم 

 

برنامه شما در دوران جمع‌بندی (اردی‌بهشت و خردادماه) به چه صورت بود؟

  در اردیبهشت بعد از اتمام آزمون میان ترم مدارس ، مشغول آمادگی برای آزمون نهایی خرداد ماه شدم و پیوسته مطالعه و تمرین و تست زنی داشتم .

 

آیا در آزمون‌های طرح 3+3 شرکت کردید؟

 بله / این آزمون ها در بررسی جایگاه و رتبه و به دست آوردن تراز کلی در آزمون های شبیه ساز تیزهوشان بسیار مفید بود .

 

 

Menu