نام و نام خانوادگی: اسرا آزادی
پایه: ششم
نام شهر و استان:کوهدشت، لرستان
میانگین تراز:۷۲۳۰
از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است:از پایه چهارم، ۷۰ آزمون
شغل و تحصیلات مادر:خانه دار، کاردانی صنایع غذایی
شغل و تحصیلات پدر:آزاد،کارشناسی علوم تربیتی
مصاحبهگر : معصومه حسین پور
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟
از طریق خواهر بزرگ ترم که پایه نهم است و من و خواهرم هر دو در آزمون تیزهوشان پذیرفته شدیم.
دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟
قبولی در آزمون تیزهوشان
آیا در آزمون هدفگذاری و مشابه پارسال هم شرکت می کردید؟ دلیل آن چیست؟
بله، شرکت در آزمون های هدف گذاری و مشابه پارسال باعث می شد سوالات بیشتری حل کنم و کار بیشتری انجام بدهم و کار بیشتر هم باعث موفقیت می شود.
مطابق برنامهی راهبردی درس می خواندید؟ چگونه برنامهریزی می کردید؟
بله، من از برنامه راهبردی استفاده می کنم، در برنامه راهبردی تمام دروسی که باید در طول یک سال خوانده شوند، در بازه های زمانی دو هفته ای تقسیم بندی شده اند من در هفته اول بیشتر کتاب های پرتکرار و در هفته دوم آبی را کار می کردم و در کنار این ها استعداد تحلیلی را هم کار می کردم.
کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه بود؟
ریاضی و علوم، اول کتاب درسی را مسلط می شدم بعد کتاب کار که سوالاتش متوسط است و باعث می شود درس را به طور کامل متوجه شوم و بعد هم کتاب آبی و در اواخر سال تحصیلی فقط سوال حل می کردم.
در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟
استعداد تحلیلی درسی است که هر مقدار هم سوال حل شود بالاخره طراح سوال باز هم می تواند سوال جدید طرح کند و در این درس سعی می کردم از منابع متفاوت سوال حل کنم.
روزی چند ساعت درس می خواندید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می دادید؟
به طور میانگین روزی ۵ تا ۶ ساعت صرف مطالعه می کردم، ۸۰ درصد وقت خود را صرف حل سوال و تست می کردم.
دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده بود؟
بله، تکمیل دفتر برنامه ریزی باعث می شد انگیزه ای داشته باشم برای بیشتر درس خواندن و به این ترتیب ساعت مطالعه ام افزایش یافت. و در کل دفتر برنامه ریزی باعث نظم بیشتر و استفاده بهتر از وقتم شد.
چرا با این که در آزمون تیزهوشان قبول شدید و به مدرسهی تیزهوشان رفتید، پیوستگی خود را به آزمونها حفظ کردید؟
من هنوز فقط به بخشی از اهدافم رسیده ام، به همین دلیل هنوز پیوستگی خود را به آزمون ها حفظ می کنم تا به باقی اهدافم و قبولی در آزمون سراسری برسم.
روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟
سوالات نزده و اشتباه را سعی می کردم ابتدا خودم حل کنم و در صورت نیاز به پاسخ نامه مراجعه می کردم.
دستاورد یا مهارت غیر درسی هم داشتید یا دارید؟
نقاشی و سیاه قلم و زبان انگلیسی را حدود ۲سال است که کار می کنم.

برنامه شما برای دوره امتحانات چیست؟ برای کسب نمره بالا چه راه کاری به کار می برید؟
از کتاب های پرتکرار و نمونه سوالات امتحانی استفاده می کنم و با روش بازیابی درس هایم را می خوانم یعنی اول سوالات امتحانی را پاسخ می دهم و بعد رفع اشکال می کنم.
برای آزمون تیزهوشان از چه زمانی شروع به مطالعه کردید؟
از سال اول ابتدایی تا سال ششم درس های مدرسه را به خوبی می خواندم و همیشه فراتر از کلاس بودم و استعداد تحلیلی را سال ششم خواندم.
از چه منابعی برای بخش استعداد تحلیلی استفاده کردید؟ از این کتاب چگونه استفاده، مطالعه و تمرین کردید؟
من از کتاب های «هوش کلامی، هوش غیر کلامی، سرعت و دقت، ۱۲آزمون» برای آزمون تیزهوشان استفاده کردم، هوش کلامی و غیر کلامی را در طول سال سعی می کردم روزانه ۱۰سوال حل کنم و در ماه پایانی کتاب ۱۲آزمون و سرعت و دقت را کار کردم به این صورت که هر ۳ روز یک بار یک آزمون از ۱۲آزمون و یک آزمون از سرعت و دقت را حل می کردم و به خوبی تحلیل می کردم.
از چه منابعی برای بخش استعداد تحصیلی استفاده کردید؟ از این کتاب چگونه استفاده، مطالعه و تمرین کردید؟
سه سطحی ریاضی و سه سطحی علوم را در طول سال حل می کردم ولی بعد از پایان امتحانات، فقط استعداد تحلیلی کار می کردم.
به صورت ۱۰سوالی و۲۰سوالی در ابتدای سال و به تدریج تعداد سوالات و ساعت مطالعه افزایش پیدا کرد.
با چه روشی کتابهای خود مطالعه میکردید؟ اول درسنامه میخواندید یا اول تست میزدید؟ روش استفاده شما از پاسخ نامه کتابها به چه صورت بود؟
اول درس نامه و بعد تست و در آخر بررسی در مورد سوالات چالشی. پاسخ نامه را می خواندم، گاهی خواندن پاسخ نامه نکته ای ناب به من آموزش می داد و گاهی راه حل پاسخ نامه برایم جالب نبود و خودم روی سوال فکر می کردم و جوابی قانع کننده پیدا می کردم.
هرکدام از منابع را فقط یک بار مطالعه کردید یا مطالعه آن را تکرار کردید؟
همه ی منابع را یک بار مطالعه کردم فقط ۶آزمون آخر کتاب دوازده آزمون را دوبار حل کردم و تحلیل کردم.
چگونه بین مطالعه استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی تناسب و تعادل ایجاد کردید؟
مطابق برنامه راهبردی مطالعه می کردم، درس های مدرسه در اولویت من بودند به خصوص درس ریاضی که تست های کتاب آبی و گاهی سه سطحی را حل می کردم
و در ماه های پایانی سال تحصیلی بیشتر وقتم را صرف آزمون های استعداد تحلیلی می کردم.
برنامه شما در دوران جمعبندی (اردیبهشت و خردادماه) به چه صورت بود؟
منابع جمع بندی را کار می کردم و آزمون های سال های گذشته را دوبار حل کردم و در آزمون های شبیه ساز شرکت می کردم و بیشترین کار من در استعداد تحلیلی در اردیبهشت و خرداد ماه صورت گرفت در کل من یک جمع بندی عالی انجام دادم و فکر می کنم همین جمع بندی باعث موفقیتم شد.
آیا در آزمونهای طرح 3+3 شرکت کردید؟
بله، این آزمون ها باعث شد آمادگی بیشتری برای آزمون تیزهوشان داشته باشم و به عنوان آزمون شبیه ساز ، در طرح ۳+۳ به صورت آنلاین شرکت کردم.
