گفت وگو با سیدحسین طالبی؛ ازکانونی بودن تا معاونت دبیرستان بیرجند

از نظر من معلمین جوان همواره در امور مختلف پیشتاز هستند

گفت وگو با سیدحسین طالبی؛ ازکانونی بودن تا معاونت دبیرستان بیرجند

نام و نام خانوادگی: سید حسین طالبی

نام شهر واستان: شهر بیرجند، استان خراسان جنوبی

نام درس تدریسی: رشته جامعه‌شناسی؛ در حال حاضر معاون دبیرستان هستم.

نام مدرسه: استعداد های درخشان شهید بهشتی دوره دوم

نام مصاحبه گر: محمدرضا حبیبی

 

1.لطفا خودتان را معرفی کنید و در رابطه با مدرک تحصیلی و دانشگاه خود بفرمایید.

سید حسین طالبی هستم متولد 1380، رتبه 208 کنکور سراسری انسانی و رتبه 971 کنکور زبان. دانش آموخته دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی مشهد (رشته جامعه شناسی) و در حال حاضر هم دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه بیرجند هستم. 

 

2.درکدام مدرسه تدریس می کنید و این مدرسه چه ویژگی خاصی به نظرشما دارد.

دبیرستان شهید بهشتی استعداد های درخشان شهر بیرجند. این دبیرستان جزو مطرح ترین دبیرستان ها در سطح استان و کشور است. هر ساله حائز رتبه های تک رقمی و دو رقمی کنکور سراسری در رشته های مختلف است و همچنین امر المپیاد های علمی در این دبیرستان بسیار پر رنگ است و جدی گرفته می‌شود. امسال حدود 62 المپیادی داشتیم که در نوع خودش بی نظیر است. در دبیرستان شهید بهشتی دروس مختلفی دارم و همچنین اقتصاد هم تدریس می‌کنم.

 

3.روش تدریس خاصی دارید که بخواهید بیان کنید.

با توجه اختلاف سنی کمی که با دانش آموزانم دارم با آنان ارتباط بهتری برقرار می‌کنم. از نظر من معلمین جوان همواره در امور مختلف پیشتاز هستند. سعی کردم در کلاس درس همواره معلم چند جانبه و تمام ساحتی باشم. کلاس درس فقط مختص بیان خط کتاب و مضامین تکراری نیست بلکه معلم باید در لفافه درس اموری را به دانش آموزی بیاموزد که برای ایشان مفید باشد و همچنین انگیزه بخشی معلم در صدر امور است که بسیار باید مورد توجه قرار گیرد. معلم گاهی اوقات باید کمی از سطح کتاب درسی فراتر برود و نکات مهم کتاب درسی را برای دانش آموزان بیان کند. کلاس نباید خیلی جنبه کنکوری بگیرد ولی معلم می‌تواند نکات مهم کنکوری آن درس را برای دانش آموزان بیان کند تا کلاس جنبه مفید تری بگیرد. همچنین دانش آموزان خیلی مشتاق تجربیات کنکوری بنده هستند که گاهی برای ایشان بیان می‌کنم.

گفت وگو با سیدحسین طالبی؛ ازکانونی بودن تا معاونت دبیرستان بیرجند

4.آیا شما درطول سال تحصیلی از کتاب های کمک آموزشی موسسات به ویژه کانون استفاده می کنید؟

بله کتاب های سه سطحی و کتاب آبی کانون برای درس اقتصاد، جامعه شناسی و روان شناسی عالی هستند.

 

5.شما در دوران تحصیل خودتان از خدمات کانون قلم چی استفاده می کردید؟

بله بنده پایه دوازدهم در آزمون های قلم چی استفاده می‌‌کردم و تمامی کتاب های آبی و سه سطحی کانون را داشتم.

 

6.چندسال سابقه تدریس دارید و کارتان را با کدام مدرسه شروع کردید؟

تقریبا از بدو ورود به دانشگاه فرهنگیان شروع به تدریس کردم در قالب موسسات آموزشی مانند موسسه برتر های کانون. اولین مدرسه‌ای هم که در آن تدریس داشتم مدرسه نمونه فرهنگ دهخدا شهر مشهد بود که کارورزی یک را آنجا می‌رفتم.

 

7.بهترین معلم خودتان در دوران تحصیل شما کدام بزرگوار بودند و چه ویژگی برتری ازایشان را در کار تدریستان بهره می گیرید؟

همه معلمین از دوره اول دبستان تا پایان دوره تحصیل برایم بسیار عزیز هستند و خدمت تمامی ایشان ارادت دارم و مدیون همه این عزیزان هستم. اولین بار معلم زبان بنده جناب آقای جلیل زارعی در پایه دهم بنده را علاقه‌مند به معلمی کردند. همچنین معلم تاریخ جناب آقای مهدی مودی و معلم فلسفه منطق جناب آقای علی محمد مودی.

 

8.به نظرشما نقش خانواده در موفقیت دانش آموزان چگونه است؟

خانواده اولین و مهم ترین نهاد اجتماعی جامعه است. قطع به یقین تاثیرگذار ترین امر در موفقیت هر جامعه‌ای نظام خانواده در آن جامعه است. هر چه بنیان های خانواده در یک جامعه قوی تر باشد مردم آن جامعه به سمت کمال پیش خواهند رفت.

 

9.چه شدکه شما به سمت معلمی روی آوردید؟

دبیران دوره تحصیلم بیشترین تاثیر را در علاقه‌مند شدن بنده به معلمی را داشتند.

 

 

10.شما در تدریس تان از تکنولوژی آموزشی هم استفاده می کنید؟

بله قطعا. استفاده از ابزار های مختلف هوش مصنوعی،‌ آموزش چند رسانه‌ای و استفاده از ابزار نوین آموزشی همواره در دستور کار بنده بودند.

 

11.پاسخ های تشریحی کتاب های کانون را چگونه می بینید.

از دیدگاه بنده خیلی جای بهتر شدن دارند زیرا گاهی اوقات شاهد این هستیم که صرفا خط کتاب ذکر شده است. بلکه بهتر است به توضیح مفهومی آن تست پرداخته شود. 

 

12.آیاتجربه آموزشی موفقی از کتاب های کانون دارید؟

قطعا کتاب های آبی و سه سطحی نقش موثری در پیشرفت هر معلم و دانش آموزی دارد.

13.آیا دانش آموزان در کلاس نقش فعال دارند؟چگونه؟

این بستگی به معلم دارد که تا چه حدی بتواند اعتماد دانش آموزان را جلب کند. قطعا هر چه دانش اموزان احساس صمیمیت بیشتری با معلم داشته باشند مشارکت فعال تری دارند. وقتی معلم بتواند مطالب کتاب را خیلی ساده و متناسب با فهم دانش آموز بیان کند مشارکت کلاسی هم افزایش می‌‌یابد.


14.چه معیاری در معرفی منابع به دانش آموزان دارید؟

درسنامه همواره برایم اولویت دارد و همچنین تست های طبقه‌بندی شده و همچین متنوع

15.آیا از خدمات سایت کانون استفاده می کنید کدام خدمات؟

مقاله های سایت کانون را مرتبا می‌خوانم و برایم مفید است. 

16.آیا خاطره خاصی از دوران کانونی بودنتان دارید که بخواهید تعریف کنید.

دوره کنکور من دوره کرونا بود و به خوبی یادم هست که برنامه کانون در آن دوران چقدر عالی و کامل بود و به بهترین شکل در آن دوران سخت و دشوار کنکوری خواندن را در ما زنده نگه می‌داشت و سبب موفقیت ما شد به یاد دارم که در زمان کرونا بیشترین میزان تست زنی و خرید کتاب را داشتم به نحوی که هر هفته دو کتاب تقریبا می خریدم وتست هایش را کار می کردم اکنون نیز که گاهی به کانون مراجعه می کنم همکاران کانون این موضوع را به من یادآوری می کنند وچقدر این خاطرات در عین سختی آن زمان ،شیرین است.

 

Menu