نام و نام خانوادگی : سما خلیلی آقبلاغ
پایه: دوازدهم تجربی
نام شهر و استان: اردبیل
شغل و تحصیلات مادر: خانه دار – دیپلم
شغل و تحصیلات پدر: آزاد – دیپلم
میانگین تراز : 6310
معدل : 19/63
تعداد پاسخ صحیح : 775
سالهای حضور در کانون: 1 سال
چند آزمون شرکت کرده است : 9 آزمون
مصاحبهگر : مهوش جلالی
هدف شما از شرکت در این تعداد آزمون چه بود؟
هدف من این است که یاد بگیرم چگونه زمان را بین درسها تقسیم کنم و از تکنیکهای رد گزینه و پاسخ سریع استفاده کنم.
شما عضو باشگاه هزارتاییها هستید؛ چه روش موفقی برای رسیدن به این تعداد پاسخ صحیح داشتید؟
بررسی دفترچه و پاسخ به سوالات آسان و متوسط و شناخت نقاط ضعف و قوت میتواند کمک بزرگی برای دانش آموز باشد تا هم در مطالعات قوی کار کند و هم در برنامهریزی موفق باشد.
دلیل شرکت شما در آزمونهای هدیه، هدفگذاری و مشابه پارسال چیست؟
قبل از شروع رسمی دوره آمادگی، این آزمون به من کمک میکرد بفهمم در چه وضعیتی هستم و نقطه شروعم کجاست. آشنایی با سبک سوالات و محیط آزمون: بدون فشار رقابت جدی، با فضای آزمونهای قلمچی آشنا میشدم.
شرکت در این تعداد آزمون چه نتیجه ای برای شما داشت؟
با بررسی و تحلیل کارنامه، متوجه میشوم کدام فصلها (مثل ژنتیک یا مثلثات) را همیشه غلط جواب میدهم. کدام نوع سوالات (مثل سوالات محاسباتی شیمی یا درک مطلب ادبیات) زمانبر هستند. سپس با مطالعه هدفمند و تمرین متمرکز، آن بخشها را تقویت میکنم.
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت تراز شما شود؟
هر آزمون یک آینه شفاف از وضعیتم می باشد. با مقایسه کارنامههای پشت سر هم، متوجه میشوم آیا تغییری که در روش مطالعهی درسی دادهام مؤثر بوده؟ (مثلاً تست زیادتر برای ریاضی ، بهبود ۱۰ درصدی).آیا بیدقتیهایم کاهش یافته؟ (مثلاً قبلاً ۵ سوال را اشتباه میزدم، حالا ۲ سوال را اشتباه پاسخ دادم).
شرکت در این آزمونها چه تاثیری بر وضعیت درسی شما در مدرسه داشته داشت؟
آزمونهای آزمایشی عمقیتر از کتابهای مدرسه مباحث را بررسی میکنند، بنابراین وقتی در آزمون سوالات ترکیبی (مثل شیمی+ریاضی) را تمرین میکنم، در حل مسائل پیچیدهتر مدرسه هم موفقتر هستم. اشکالات پایهای (مثل مفاهیم اولیه مشتق ) که در آزمونها مشخص میشود، قبل از امتحانات مدرسه رفع میکنم.
در آزمون ها حضوری شرکت میکنید یا غیر حضوری؟ چرا؟
به صورت حضوری شرکت می کنم. زیرا در فضای رقابتی واقعی با حضور دیگر داوطلبان، استرس و فشار زمان را دقیقاً مثل کنکور اصلی تجربه میکنم. مدیریت محیط، عادت به صندلیهای ناراحت، نور سالن، سر و صداهای احتمالی (مثل صدای برگه، سرفه دیگران) که در کنکور واقعی وجود دارد.
مطابق برنامهی راهبردی حرکت میکنید؟
بله، ابتدا مباحث آزمون بعدی را از برنامهی راهبردی استخراج میکنم.مشخص میکنم کدام مباحث تکراری هستند (مثل فصل ۱ زیست که در چند آزمون تکرار میشود).کدام مباحث جدید هستند (مثل فصل ۵ شیمی که اولین بار است در آزمون میآید). کدام مباحث ترکیبی هستند (مثل سوالاتی که از فصلهای ۲ و ۳ فیزیک با هم میآیند) و سپس برای مطالعه دروس برنامه ریزی می کنم.
نقاط قوت شما کدام درس ها هستند؟ روش مطالعه آن ها را توضیح می دهید.
در درس زیست هر پاراگراف را به نمودار درختی تبدیل میکنم (مثلاً برای "ساختار کلیه"، یک شکل ساده میکشم و اجزاء را حاشیه نویسی میکنم).تصاویر کتاب را بسته به چشم توصیف میکنم تا مطمئن شوم همه جزئیات را فهمیدهام. تستزنی مفهومی دارم برای هر فصل، تستهای ترکیبی حل میکنم (مثلاً تستی که هم ژنتیک و هم فیزیولوژی گیاهی را پوشش میداد). تستهای غلط را با منبع (صفحه کتاب) علامت میزنم و دوباره مرور میکنم. خلاصهنویسی به زبان خودم دارم و بعد از هر فصل، تمام مفاهیم را روی یک کارت A4 به زبان ساده مینویسم (مثلاً "تفاوت میوز و میتوز در ۳ خط").
دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما میکند؟
بله، دفتر برنامه ریزی دارم. استفاده از دفتر برنامهریزی یکی از کلیدیترین عوامل پیشرفتم می باشد. این دفتر نه فقط یک «لیست کارهای روزانه»، بلکه مثل یک مربی شخصی عمل میکند.
تحلیل آزمون را چگونه انجام میدهید؟
تحلیل آزمونم را ۳ مرحلهای انجام میدهم:
اول، دستهبندی سوالات: درست، شک دار، بیدقتی، نخوانده .دوم ،ریشهیابی: دلیل هر اشتباه را مینویسم (مثلاً "مبحث را بلد نبودم" یا "عجله کردم") سوم برنامه اصلاحی: برای هر مبحث، تمرین هدفمند در برنامه هفته بعد اختصاص می دهم. مهم: تحلیل را حداکثر تا ۲۴ ساعت بعد از آزمون انجام میدهم تا تاثیرگذار باشد.
نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سالها چگونه بود؟
خانواده، سعی کردند تا محیط آرام فراهم کنند و استرسها را مدیریت کنند و بدون فشار، انگیزه دادند که برای من خیلی اهمیت دارد.
برنامه شما برای درس خواندن در نیم سال دوم چیست؟
برنامه نیمسال دوم، مثل نقشه گنج که هر چقدر دقیقتر پیش بروی، طلای موفقیت را زودتر پیدا میکنی . صبحها (طلاییترین وقت): دروس سنگین مثل ریاضی و زیست را مطالعه می کنم. عصرها: دروس مفهومی مثل فیزیک و شیمی را تمرین می کنم، وقتی هنوز خسته نشدم. شبها: مرور نکات و تستهای سریع، مثل یک جمعبندی آرام قبل از خواب.
کدام قسمت از سایت کانون برای شما کاربرد بیشتری دارد؟
در سایت کانون، این بخشها بیشترین کاربرد را برای من به عنوان یک داوطلب کنکور داشتند کارنامه آزمونها (طلاییترین بخش) تحلیل ریز درصدها و مقایسه با ترازهای کشوری مشاهده سوالات غلط و نزده به صورت موضوعی نمودار پیشرفت هفتگی،ماهیانه. بانک سوالات و آزمونهای آنلاین دسترسی به هزاران تست استاندارد طبقهبندی شده امکان ساخت آزمون شخصیسازی شده آزمونهای موضوعی برای رفع اشکال می باشد.
از کدام کتاب های کانون استفاده میکنید؟ چرا؟
در میان کتابهای کانون فرهنگی آموزش قلم چی، این منابع به دلیل ویژگیهای منحصر به فرد برای من بسیار کاربردی بودند: کتابهای جامع آبی، طبقهبندی سوالات بر اساس درجه سختی (از آسان به دشوار)، پاسخنامههای تحلیلی-آموزشی با تکنیکهای حل سریع علامتگذاری سوالات پرتکرار کنکور سالهای اخیر. کتاب آبی زیستشناسی با گردآوری تستهای ترکیبی دهه ۹۰، به من کمک کرد ارتباط بین فصلها را بهتر ببینم. کتابهای سهسطحی تمرکز روی سوالات چالشی و ایدهدار (مناسب برای هدفهای رتبه زیر ۱۰۰۰) تنوع تیپبندی سوالات خارج از چارچوب کتاب درسی همراه با نمودارهای تحلیل موضوعی برای برنامهریزی بهتر می باشد.
اگر امسال در آزمون کنکور شرکت خواهید کرد، برنامه خودتان را توضیح دهید.
برنامهام را به صورت استراتژیک و شخصیسازی شده طراحی میکنم. این برنامه بر اساس تجربه موفق رتبههای برتر و ویژگیهای منحصربهفرد آزمون کنکور (سوالات مفهومی، زمان محدود و رقابت سنگین) تنظیم شده است.
