نام و نام خانوادگی: محمد ملک آبادی زاده
رشته دبیرستان: علوم انسانی
رتبه در منطقه و کشور: رتبه 58 منطقه 2، 143 کشوری
رشته و دانشگاه قبولی: مدیریت اموربانکی، دانشگاه تهران
نام شهر، استان: بیرجند، خراسان جنوبی
شغل و تحصیلات پدر: کارمند _ لیسانس
شغل و تحصیلات مادر: خانه دار_ فوق لیسانس
تراز سوابق تحصیلی: ۱۰۶۰۰
تراز کنکور:۱۰۸۰۰
میانگین تراز کانون: 6447
شما چگونه با کانون قلمچی آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟
بنده از طریق همکلاسی ها ، جو حاکم بر مدرسه و توصیه اکید مشاور مدرسه ام با کانون آشنا شدم .
دستاورد شما از شرکت در آزمونها چه بود؟
مهم ترین دستاورد و ثمره بنده از شرکت در آزمون ها، پیشروی با برنامه و بودجه بندی فوق العاده کانون ، شناسایی دروس نقطه قوت و نقطه ضعف و برنامه ریزی متناسب با آن و استفاده از توصیه های کارآمد رتبه برتر ها و مجلات کانون بود.
میانگین چند ساعت مطالعه روزانه داشتید؟ استراحت و تفریح چطور؟
بنده به دلایلی در مسیر کنکور مجبور بودم، علاوه بر درس خواندن ، به اشتغال و کار در مغازه بپردازم. ازین رو ساعت مطالعه روزانه بنده به ۲ بخش تقسیم می شود :۱. در روز هایی که در مغازه مشغول کار بودم ، میانگین ساعت مطالعه بنده ۵الی۶ ساعت بود .۲. اما در روز هایی که آزاد بودم بهطور میانگین ۱۰ ساعت مطالعه را پشت سر می گذاشتم.
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
به نظر بنده استمرار و پیوستگی رمز پیشرفت و جهش هر انسان موفقی است؛ مسیر کنکور دقیقا مشابه نظریه اثر پروانه است. بدین معنا که کارهای جزئی اما مستمر و همیشگی اثرات فوق العاده بزرگی را در زندگی افراد به ارمغان می آورد. که خدا را شکر تاثیر این پیوستگی و عدم ناامید شدن را به بهترین وجه ممکن در کنکور مشاهده کردم.
در کدام دروس پیشرفت داشتید؟ برای آنها چه کار کردید؟
دروس تاریخ _جغرافیا ، روان شناسی، اقتصاد و جامعه ، عرصه پیشرفت و ترقی بنده در مسیر کانون و کنکور بودند .
برنامه بنده برای پیشرفت در این دروس مبتنی بر۱. مرور کارآمد از طریق بازیابی ۲.تحلیل به موقع آزمون های هر هفته ۳. خواندن توصیه های رتبه برتر ها و ۴. امیدواری نسبت به تلاش مستمر و نتیجه مطلوب بود.
از کدام یک از منابع کانون استفاده بیشتری داشتید؟ این منابع چه ویژگیهایی داشتند؟ در مورد هر کدام یک خط توضیح دهید.
عمده استفاده اینجانب از کانون ، منوط به کتاب های آبی کانون در دروس خاصی مثل جامعه شناسی می شود . این منبع ، به دلیل مشابهت زیاد تست ها به شکل و شمایل کنکور و پاسخ تشریحی کامل و جامع، نقش مهمی در پیشرفت بنده در این درس داشت.
دفتر برنامهریزی را تکمیل میکردید؟ چرا؟
صد البته ؛اصولا برنامه ریزی یکی از ستون های اصلی موفقیت در مسیر کنکور است .
برنامه ریزی و تکمیل آن باعث:
۱. جهت گیری صحیح تلاش و کوشش
۲.جلوگیری از اتلاف وقت
۳. چینش استراتژی مناسب برای رسیدن به اهداف
میشود.
چه توصیهای برای دانشآموزانی که در آزمونها شرکت میکنند دارید؟
۱. سعی کنید هدف شما از شرکت در آزمون ها افزایش مهارت و توانایی در مسیر کنکور باشد نه صرفا رسیدن به بودجه بندی کانون . خدا را شکر بودجه بندی کانون به گونه ای است که این پتانسیل را دارد که در زمان لازم مباحث مرور و عقب ماندگی ها جبران شود .
۲. در طول زندگی و علی الخصوص در مسیر کنکور دو بن بست هر دانش آموزی را تهدید میکند؛ یکی غرور و دیگری ناامیدی ، دو عنصری که اگر کسی حتی به آن نزدیک شود لطمه های زیادی می بیند . توصیه و تقاضا بنده از دانش آموزان این است که به هیچ وجه با مشاهده یک تراز پایین ناامیدی و یک تراز بالا غرور به آن ها دست ندهد . تعادل بین این دو مهم و پیوستگی است که شما را به موفقیت در مسیر کنکور می رساند ، خود بنده هیچ وقت در آزمون های حضوری کانون تراز بالای ۷ هزار کسب نکردم اما با امید به خدا رتبه ای بدست آوردم که تراز معادل آن در کانون حداقل ۷۵۰۰ بود . بنابراین هیچ وقت دست از تلاش نکشید و ناامید نشوید .
اگر برنامه راهبردی کانون را برای خودتان شخصیسازی میکنید توضیح دهید روش شما چگونه است؟
بنده مطابق بودجه خود کانون پیش می رفتم و شخصی سازی خاصی انجام نمیدادم.
کانون روی کشف دو سوال ساده در هر آزمون تمرکز دارد. آیا شما میتوانستید سوالات ساده آزمون را تشخیص دهید؟
تشخیص دو سوال ساده هر سوال ،مهارتی است که در طول تست زنی و آزمون ها به مرور زمان بدست می آید . بنده نیز پس از مدتی تست زنی و پیوستگی در آزمون ها با عنایت به تجربه ای که بدست آورده بودم توانستم این مهم را انجام دهم.
روش شما برای تحلیل آزمون چگونه است؟ آیا همه سوالات را تحلیل میکنید یا فقط سوالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکنید؟
اصولا تحلیل درست،تحلیلی است که از همه جوانب آزمون پشت سر گذاشته ، بررسی و موشکافی شود. ابتدا سعی می کردم که در عصر روز جمعه تحلیل آزمون را آغاز کنم زیرا سوالات آزمون صبح به یاد داشتم و میتوانستم با آگاهی بیشتر ،تصمیمات سازنده تری بگیرم. در وهله بعدی تمرکز بیشتر بنده روی سوالات نزده و علی الخصوص غلط بود ، با این حال از سوالات درست نیز غافل نمیشدم. به گونه ای این سوالات را (غلط و نزده)بعد از تحلیل علامت می زدم و در ماه های آینده مجدد به سراغ آن ها می رفتم تا اشتباه خود را جبران و نکته تست را بیاموزم . در فرایند تحلیل نیز یک جمله خیلی به من قوت قلب می داد برای مستمر بودن این کار و آن جمله این بودکه:به یاد داشته باشید تست درست چیزی به دانش شما نمی افزاید این تست غلط یا نزده است که با تحلیل درست، میتوانید دانش خود را افزایش دهند و عملکرد بهتری از خودتان نشان دهید.
آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟
بله ، افت تراز یکی از طبیعی ترین اموری است که شخص ممکن است در آزمون ها آن را تجربه کند که بنده هم ازین قاعده مستثنی نبودم اما نکته مهم و حائز اهمیت در چنین شرایطی عدم نامید شدن و تداوم پیوستگی است . خانواده نیز نقش مهمی برای بهبود اوضاع من در چنین شرایطی داشت به طوری که هر وقت تراز آزمون ام کمتر از حد انتظار می شد ،مادرم دلداری می داد و میگفت: به تلاش خودت ادامه بده زیرا هر شکست پلی است برای پیروزی .
کدام درس نقطه قوت شماست؟ روش مطالعهتان در این دروس چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون چه نمرهای از این دروس میگیرید؟
درس نقطه قوت بنده که شاید برای هم رشته های خودم خیلی جالب باشد ،درس تاریخ_جغرافیا است، در مدرسه و آزمون های کانون نمره کامل و درصد ۱۰۰ را کسب می کردم . اکثر دانش آموزان با این درس میانه خوبی ندارند که البته بخش مهم آن بر میگردد به نحوه ارتباط با این درس . اما باید بدانید که با توجه به ضریب این درس چه در نهایی و چه در کنکور این درس تاثیر فوق العاده زیادی در کنکور دارد حتی بیشتر از درس عربی.
روش مطالعه بنده در درس تاریخ ، مبتنی بر داستانی خواندن کتاب بود ،بدین گونه که کتاب تاریخ را به مانند یک کتاب داستان مطالعه می کردم اما چندین بار این کار را با هدف تثبیت انجام میدادم.
در درس جغرافیا نیز زدن تست های تحلیلی و ارتباط دادن مفاهیم سه کتاب به یکدیگر باعث شد که عملکرد مطلوبی را در این درس داشته باشم.
همیشه سعی کنید در یک درس توانایی مهارت خود را آنقدر افزایش دهید که نفر اول آن درس شوید ، مطمئن باشید همین درس عامل اصلی موفقیت شما در مسیر کنکور نیز می باشد .
چه عاملی باعث شد به طور مستمر در آزمونها شرکت کنید و غیبت نداشته باشید؟
عشق و علاقه زیاد به هدفم ، امیدواری به خدا و اینکه تلاش هایم بالاخره به ثمر می نشیند و برنامه ریزی و تعهدی که در این مسیر داشتم ،مهم ترین عواملی بود که باعث میشد به طور پیوسته در آزمون ها شرکت کنم.
مهمترین دستاورد و ثمرهی پیوستگی خود را چه میدانید؟
مهم ترین ثمره پیوستگی ،۱. افزایش تدریجی تراز آزمون ها ، ۲.افزایش مهارت و دقت در تست زنی ، ۳. تخصیص به موقع زمان برای هر درس ۴. و یادگیری فنون استفاده بهینه از زمان در جلسه کنکور (مثل تکنیک ضربدر منها و زمان های نقصانی و ...) بود.
آیا در این مدت ناامید شدهاید؟ برای بُرون رَفت از آن چه اقداماتی انجام دادهاید؟
قبلا هم عرض کردم،دو بن بست در مسیر کنکور هر دانش آموزی را تهدید میکند،یکی غرور و دیگری ناامیدی .من نیز چون این دو بن بست را شناسایی کرده بودم تمام تلاش خودم رو در جهت دور بودن از این دو مهم انجام میدادم . همچنین دو جمله کلیدی در این زمینه داشتم که باعث تعادل من در راه کنکور می شد :۱. وقتی خدای به این مهربانی داریم ناامیدی چرا؟!
۲. وقتی خدای به این بزرگی داریم غرور چرا؟!
نقش خانواده را در همراهی با شما برای مشارکت در آزمونها چقدر پررنگ میدانید؟
خانواده یکی از نعمت ها و موهبت های الهی است که برای شخص کنکوری بسیار دلگرم و حمایت کننده است. خود من در آزمون های کانون هر وقت تراز بالایی را کسب میکردم ، مادرم مرا حمایت میکرد و میگفت باید بیشتر تلاش کنی تا تراز بالاتری را کسب کنی که این توصیه مانع از غرور بنده نیز میشد و از طرف دیگری هر وقت تراز پایینی را کسب میکردم ،مادرم مرا دلگرمی میداد و میگفت هر شکست پلی است برای پیروزی که این توصیه از رسیدن بنده به بن بست ناامیدی جلوگیری میکرد و باعث میشد استوار در این مسیر حرکت کنم.
یک توصیه به دوستانی که این مصاحبه را میخوانند داشته باشید.
همان طور که گفتم دو بن بست هر دانش آموزی را در این مسیر تهدید میکند، دو تا راه میانبر نیز در مسیر زندگی و به
ویژه در کنکور وجود دارد که شخص با استفاده از آن میتواند به طرز خارقالعادهای از رقبا جلو بیفتد . یکی اطاعت ، تسلیم بودن و نیکی در برابر امر والدین و دیگری عشق ،معرفت و کمک الهی و شهدا و اهل بیت (ع) است . استفاده از این دو میانبر بود که سبب شد در عرض ۸ ماه چنین رتبه درخشانی را در کنکور به لطف خدا به دست بیاورم .
نقش و تاثیر پشتیبان را تا چه اندازه میدانید؟ چرا؟
وجود پشتیبان و پیگیری ها و تماس های ایشان ،باعث میشود شخص یک نظارت بیرونی را احساس کند و برای ارتقا عملکرد خود و توصیه های پشتیبان ، کوشش بیشتری انجام دهد . من در همین جا از پشتیبان خودم جناب آقای رحیم زاده کمال تشکر را دارم که علاوه بر وظایفشان در انتخاب منبع و تحلیل آزمون، بنده را یاری دادند.
اگر به عقب برگردید، چه کاری را انجام میدهید که انجام نداده بودید؟
اگر به عقب برگردم ،سعی می کنم دروس تحلیلی و مفهومی مانند ریاضی ، فلسفه و منطق و ادبیات را زودتر و از پایه شروع می کردم .
شرط حاذق شدن در این دروس ، تمرین ، تکرار و تجربه زیاد است که در طی یک بازه نسبتا طولانی و از طریق آزمون و خطا و درس گرفتن از اشتباهات به دست میآید.
سخن پایانی.....
در پایان نیز
از پدرم بابت حمایت های مالی
از مادرم بابت حمایت ها و دلگرمی ها
از استاد گل محمدی بابت تشویق ها و حمایت هایشان
و از دکتر غلامرضایی بابت مشاوره های فوقالعاده شان
کمال تشکر ،قدردانی و سپاسگزاری را دارم.
