گفت و گو با نسیم گلزار؛قهرمان پیوستگی دوازدهم انسانی

تحلیل آزمون را در همان روز آزمون انجام می‌دهم. همه سؤالات را تحلیل می‌کنم. چون سوالاتی که درست پاسخ داده‌ام هم نکته‌ای پنهان دارند.

گفت و گو با نسیم گلزار؛قهرمان پیوستگی دوازدهم انسانی

نام و نام خانوادگی : نسیم گلزار

پایه : دوازدهم انسانی

نام شهر و استان : صومعه‌سرا،گیلان

شغل و تحصیلات مادر : آزاد، دیپلم

شغل و تحصیلات پدر : فوت شدند

میانگین تراز : ۶۷۰۴

سال‌های حضور در کانون : ۱ سال

تعداد آزمون‌ها : ۵ آزمون 


مصاحبه‌گر : زهرااسماعیل زاده


هدف شما از شرکت در آزمون‌های کانون چیست؟

به طور کلی برای ارزیابی وضعیت تحصیلی و کاهش استرسم برای کنکور در آزمون‌های کانون شرکت می‌کنم.


مهم‌ترین دستاورد و دلیل موفقیت شما در نیم سال اول چه بوده است؟

 مهم‌ترین دستاورد من در نیم‌سال اول رسیدن به یک روند نسبتا پایدار در تراز آزمون‌های آزمایشی بود. از دلایل آن هم صرفا افزایش ساعت مطالعه نبود، بلکه مدیریت اشتباهات هم در این روند موثر بود. پس از هر آزمون بیشتر تمرکز من روی تحلیل سوالات غلط و نزده بود و هدفم هم این بود که خطایم را ریشه‌یابی و سپس آن را برطرف کنم.


در آزمون‌ها حضوری شرکت می‌کنید یا آنلاین؟ چرا؟

 من به صورت حضوری در آزمون‌ها شرکت می‌کنم. به این دلیل که فضای آزمون حضوری به فضای کنکور شباهت دارد و این موضوع برای کاهش استرس و آشنا شدن با شرایط جلسه کنکور بسیار اهمیت دارد.


 شما کارنامه آزمون را چه زمانی دریافت می‌کنید؟ حضوری یا صفحه شخصی؟

من در روز آزمون کارنامه را بلافاصله پس از اعلام نتایج، از صفحه شخصی دریافت می‌کنم. دلیلش هم این است که بتوانم تحلیل آزمون را در سریع‌ترین زمان ممکن که نقاط ضعف و اشتباهاتم هنوز برایم تازه هستند انجام دهم. همچنین تحلیل سریع به من اجازه می‌دهد که برنامه مطالعاتی هفته بعد را فورا آغاز کنم. پس از تحلیل شخصی، کارنامه حضوری هم دریافت می‌کنم. این کارنامه، ابزار اصلی من برای جلسه مشاوره‌ام است. با داشتن کارنامه به کمک پشتیبانم برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری مناسبی برای آزمون بعد انجام می‌دهم تا رویکرد درستی را برای آزمون‌های آتی در پیش بگیرم‌.


برای پیشرفت در هر آزمون چگونه برنامه ریزی می‌کنید؟

با استفاده از کارنامه، ابتدا مباحثی را که در آن‌ها درصد پایین‌تری کسب کرده‌ام یا اشتباهات پرتکرار داشته‌ام، مشخص می‌کنم. برای هر یک از این مباحث ضعیف، یک درصد هدف مشخص و قابل دستیابی در آزمون بعدی تعیین می‌کنم. با توجه به حجم مباحثی که باید مطالعه شوند و تعداد روزهای باقی‌مانده تا آزمون بعدی، یک زمان‌بندی اولیه برای پوشش این مباحث تنظیم می‌کنم. بخش عمده‌ای از برنامه هفتگی را به مباحثی که در آن ضعف داشته‌ام اختصاص می‌دهم. این مباحث اولویت اول مطالعه هستند. زمان باقیمانده را نیز برای مرور سریع و تست‌زنی مباحثی که در آن‌ها قوی هستم در نظر می‌گیرم تا آمادگی قبلی‌ام حفظ شود. در هفته دوم به تست زمان‌دار می‌پردازم. به‌ویژه در مباحثی که در آن‌ها مشکل مدیریت زمان داشتم.


 روش مطالعه موفق شما در کدام درس است؟ توضیح دهید.

در ابتدا، درس فلسفه و منطق برای من یک چالش جدی بود. علی‌رغم مطالعه‌ی منابع، اغلب در حل تست‌ها به مشکل برمی‌خوردم. ابتدا متوجه شدم که صرفاً خواندن متن کتاب درسی برای تسلط کافی نیست. این درس نیازمند درک عمیق مفاهیم و ارتباط بین آن‌ها است. برای فهم ساختار هر مبحث، شروع به دیدن فیلم‌های آموزشی کردم. این فیلم‌ها به من کمک می‌کنند تا نکات زیادی را یاد بگیرم که در کتاب‌ درسی و کتاب‌های کمک آموزشی کمتر می‌توان به آنها دست پیدا کرد. سپس، به جای اکتفا به تست‌های تألیفی، مستقیماً سراغ تست‌های کنکور و آزمون‌های آزمایشی سال‌های گذشته می‌روم و از این راه می‌فهمم که طراحان کنکور روی کدام بخش‌ها و چه نوع دام‌هایی تمرکز می‌کنند. هر تست مهم یا نکته‌ی پیچیده‌ای را که از فیلم‌ها یا تست‌ها یاد می‌گیرم، به همراه دلیل درست یا غلط بودن سایر گزینه‌ها، در یک دفترچه نکات اختصاصی یادداشت می‌کنم. این دفترچه به یک خلاصه‌ی کاربردی از کل درس تبدیل شده است. در هفته، زمان مشخصی را به مرور نکات فلسفه و منطق اختصاص می‌دهم تا از فراموش شدن مطالب پیچیده جلوگیری کنم.

درس دیگری که در آن توانستم یک چالش جدی را برطرف کنم مبحث آرایه‌های ادبی بود. در ابتدا، ضعف من در آرایه‌ها به دلیل عدم توانایی در تشخیص سریع آرایه‌ها در متن شعر بود.به پیشنهاد و راهنمایی پشتیبانم، یک روتین تست روزانه برای آرایه‌های ادبی در برنامه‌ام جای دادم. این روتین کوتاه و متمرکز، باعث شد که به صورت مداوم با دام‌ها و سؤالات پرتکرار این مبحث درگیر باشم. همچنین در زمان‌های استراحت خود، شروع به خواندن هدفمند شعر کردم.این عادت جدیدِ خواندن شعر، به تدریج درک من از ساختار ادبی زبان فارسی را افزایش داد.


با توجه به اهمیت امتحانات و معدل،چه برنامه‌ای برای موفقیت در امتحانات مدرسه دارید؟

 اهمیت معدل و تأثیر آن در نتیجه نهایی کنکور برایم مشخص است. برنامه‌ی من برای امتحانات مدرسه یک فرایند مکمل برای آمادگی در آزمون‌های تستی است. در دوران امتحانات، تمرکز را از تست‌های سخت و زمان‌دار، به مطالعه دقیق متن کتاب‌های درسی و جزئیات آن منتقل می‌کنم. در امتحانات تشریحی، نحوه پاسخ‌دهی و استفاده از واژگان کلیدی کتاب درسی بسیار حیاتی است. روی تعاریف، جداول، و مثال‌های اصلی که در سؤالات تستی کمتر به آن‌ها پرداخته می‌شود، تمرکز می‌کنم. پیس از امتحانات هم به حل و پاسخ‌دهی به نمونه سؤالات امتحانات نهایی سال‌های گذشته می‌پردازم.


مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کنید؟

برنامه راهبردی نقشه اصلی و چارچوب کلی حرکت من است، چون تضمین می‌کند که تا پایان سال، تمام مباحث پوشش داده شوند. با این حال، من آن را شخصی‌سازی می‌کنم تا کاملاً با نقاط ضعف و قوت من منطبق باشد. مباحث این دو هفته از برنامه راهبردی را بررسی می‌کنم و آن‌ها را بر اساس اولویت خود دسته‌بندی می‌کنم. اولویت اول من مباحث جدید برنامه راهبردی هستند که نیاز به مطالعه کامل دارند. و اولویت بعدی مباحثی هستند که نیاز به مرور و تست‌زنی مجدد دارند. یک روز قبل از آزمون اصلی، یک آزمون شبیه‌ساز از مباحث این دو هفته می‌گیرم تا مهارت مدیریت زمان و آمادگی ذهنی‌ام را ارزیابی کنم.


از کدام کارنامه‌های جعبه ابزارکارنامه استفاده می‌کنید؟ از هریک چه استفاده‌ای می‌کنید؟

 از کارنامه پنج نوع درس و کارنامه اشتباهات استفاده می‌کنم. از کارنامه پنج نوع درس برای تعیین اولویت‌هایم استفاده می‌کنم تا زمان مطالعه‌ی هفتگی‌ام را بر اساس آن تنظیم کنم. از کارنامه اشتباهات هم برای ریشه‌یابی اشتباهات و بررسی مجدد آن‌ها استفاده می‌کنم تا مشخص شود که توانسته‌ام نقاط ضعفم را برطرف کنم یا‌ نه.


 از کدام منابع کمک آموزشی کانون استفاده می‌کنید؟ آیا منابع شما نیاز به تغییر و بازبینی (مهندسی مجدد منابع) دارد؟ چرا؟ 

من از کتاب‌های آبی علوم و فنون، فلسفه و روانشناسی استفاده می‌کنم. نیاز به بازبینی منابع پس از بررسی تسلط بر هر درس تعیین می‌شود. اما به‌نظرم اکنون منابع من نیازی به تغییر ندارد.


دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کند؟

 بله، دفتر برنامه‌ریزی به من کمک می‌کند تا دید واضحی از میزان مطالعه و وضعیت درس‌هایم داشته باشم.


 تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می‌دهید؟ روش شما برای تحلیل چگونه است؟ 

تحلیل آزمون را در همان روز آزمون انجام می‌دهم. همه سؤالات را تحلیل می‌کنم. چون سوالاتی که درست پاسخ داده‌ام هم نکته‌ای پنهان دارند.


 با توجه به عملکرد و نتایج نیمسال اول، چه تغییرات مثبتی برای نیمسال دوم ایجاد خواهید کرد؟ 

در نیمسال اول، حجم بالای مطالب جدید گاهی باعث می‌شد مرور مباحث قدیمی کافی نباشد و مطالب از ذهن خارج شوند. با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از مباحث در نیمسال اول پوشش داده شده، در نیمسال دوم وزن برنامه‌ریزی را از مطالعه‌ی جدید به مرورهای متراکم تغییر می‌دهم. زمان بیشتری را صرف تست‌های ترکیبی، جمع‌بندی و استفاده از دفترچه اشتباهات خواهم کرد تا مطمئن شوم دانش گذشته‌ام تثبیت شده است.


شما به چند زوج درس در آزمون پاسخ می‌دهید؟ کدام درس ها؟ چرا؟ 

من به یک زوج درس در آزمون‌ها یعنی مباحث پایه دهم پاسخ می‌دهم. زیرا بسیاری از مباحث سال‌های یازدهم و دوازدهم پیش‌نیازهای مستقیم خود را در پایه‌ی دهم دارند و تسلط بر پایه دهم، فهم مباحث عمیق‌تر سال‌های بعدی را بسیار آسان‌تر می‌کند. همچنین با قوی کردن پایه‌ی دهم در همین مقطع، از انباشت ضعف‌ها در ماه‌های حساس منتهی به کنکور جلوگیری می‌کنم. در دوره‌ی جمع‌بندی کنکور، دیگر نیازی به برگشتن به این مباحث اساسی نیست و تمرکز می‌تواند بر روی مطالب دشوارتر باشد.


Menu