دستاوردشگفت‌انگیز: 93% پیشرفت درسی دانش‌آموزان متین عزیزی نظراباد

دستاوردشگفت‌انگیز: 93% پیشرفت درسی دانش‌آموزان متین عزیزی از نظراباد

دستاوردشگفت‌انگیز: 93% پیشرفت درسی دانش‌آموزان متین عزیزی نظراباد

نام و نام خانوادگی: متین عزیزی

شهر و استان: نظراباد- البرز

درصد پیشرفت دانش اموزان: 93% 

رشته و دانشگاه: کارشناسی راهنمایی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان قزوین

 سابقه پشتیبانی : از سال 1401

سابقه دانش اموزی کانون: نهم و دوازدهم

مصاحبه گر: محبوبه مولوی

دستاوردشگفت‌انگیز: 93% پیشرفت درسی دانش‌آموزان متین عزیزی نظراباد


لطفا خودتان را معرفی نمایید.

متین عزیزی، دانشجوی ورودی ۱۴۰۰ دانشگاه فرهنگیان قزوین، پردیس شهید رجایی، در رشته‌ی راهنمایی و مشاوره هستم. فعالیت خود را به عنوان مشاور از سال ۱۴۰۱ در گروه انسانی آغاز کردم و از سال ۱۴۰۳ نیز در گروه متوسطه اول مشغول به کار می‌باشم. خودم نیز پایه نهم و دوازدهم، دانش‌آموز کانون بوده‌ام. که در پایه نهم قبولی تیزهوشان شهید سلطانی ۵ هشتگرد شدم.

 

با توجه به اینکه ۹۳ درصد دانش آموزان شما پیشرفت داشته‌اند عملکرد خودتان را برای رشد و پیشرفت دانش آموزانتان توضیح دهید؟ 

اولین نکته مهم برای من تحلیل آزمون و کارنامه در همان روز جمعه بود که برای تمامی دانش آموزان خودم با توضیح دلایل مربوط به آن حضور در بعد از ظهر آزمون را اجباری کرده بودم.

نکته دوم اهمیت دادن به دفتر های برنامه ریزی و کتاب خود آموز بود که تمامی رفتارهای دانش آموزان را در طول هفته به طور مرتب چک میکردم و تکالیف مختلف را هر آزمون برای آن ها تعیین می کردم.

و در آخر در جلسات اولیه حتما حضور اولیا را الزامی می کردم و آن ها را در تمامی برنامه های کلی و خدمات کانون توجیه می کردم. 

دانش آموزان شما در کدام درس بیشتر پیشرفت داشته اند؟

در اکثر دروس متوسطه اول، با به‌کارگیری روش‌های مطالعه‌ی متناسب، پیشرفت‌های کوچک و بزرگی ایجاد شده است؛ اما بیشترین میزان پیشرفت، در دروس ریاضی و علوم مشاهده شده که حاصل تکلیف‌های هفتگی و تحلیل مداوم این دروس بوده است. همچنین با توجه به قوت خودم در درس فارسی، با آموزش روش‌های تست‌زنی، رشد قابل توجهی در این زمینه صورت گرفته است.

برای نمونه، در درس علوم (مباحث فصل ۴ و ۵ بخش فیزیک) برای محمد آقا مرادی، حل ۵ تمرین از کتاب سه‌سطحی را برنامه‌ریزی کردم و برای امیرعلی چگینی‌نژاد نیز حل ۱۰ تست قرابت معنایی در شب امتحان را ضروری قرار دادم.

 

مهم ترین عامل رشد و پیشرفت در دانش آموزتان چه عاملی بوده است؟

با توجه به روش های شرطی سازی فعال اسکینر (قرارداد تنبیه و پاداش از شاخه های رفتار درمانی) و ایجاد رابطه تقویت و تنبیه مستمر برای انجام یا عدم انجام تکلیف و همچنین درخواست از اولیا برای پیگیری را می توانم مهم ترین عامل پیشرفت دانش آموزان بدانم. برای مثال استفاده از کنسول بازی را در قبال درصد بالای ۵۰ علوم قرار دادم‌‌.

 

فکر می‌کنید این روند رشدی چه مدت ادامه دار باشد و این امر مستلزم چه چیزی می باشد؟

با توجه به این که اگر روند پایبندی به قرارداد های تشویقی و تنبیهی ادامه دار باشد و اولیا و دانش آموزان پیگیری خود را بتوانند بیشتر کنند و نسبت به اهداف کوتاه و بلند مدت خودشان احساس مسئولیت کنند و تمام تلاش خود را به کار بگیرند با اعتماد کامل می توانم بگویم که این روند مثبت ادامه دار خواهد بود.

 

آیا در روند رشد و پیشرفت دانش آموزی دچار چالش شده بودید؟ چطور چالش را برطرف کردید؟

بله، همیشه در کار آموزشی چالش های متعددی وجود دارد  ولی با ارزشیابی های روزانه و تحلیل مداوم و مصاحبه ها و جلسات حضوری سعی در حل مشکلات آنان دارم.

 

کدام یک از آموزه های کانون در رشد و پیشرفت دانش آموز شما موثر بوده است؟

با توجه به این که مهم ترین آموزه کانون برای طول زندگی من نظم و نوشتن برنامه ریزی گذشته و آینده خودم با توجه به تکمیل دفتر برنامه ریزی بوده است.

استواری در هدف برای همگی دانش آموزان دلیل پیشرفت و موفقیت همه آنها خواهد بود. و من مرتب دفتر برنامه ریزی دانش اموزانم را چک می کنم. چون خودم از دفتر برنامه ریزی نتیجه گرفتم و به در سخواندنم نظم داد.

 

چه منابعی را برای رشد و پیشرفت دانش آموزانتان معرفی کردید؟ آیا آنها استفاده کرده اند؟ 

با توجه به اهمیت تست زنی و امتحانات نهایی خرداد ماه من کتاب پر تکرار ریاضی را برای همه دانش آموزان اجباری کردم و تکالیف هفتگی از سایت پلکان تعیین کردم. همچنین با توجه به آموزان سطح بالاتر کتاب سه سطحی و آبی را با توجه به سطح آنان تعیین می کنم.

 

آیا با اولیا دانش آموزان ارتباط دارید؟ این ارتباط چه تأثیری بر روند رشد و پیشرفت فرزندشان داشته است؟ 

بله با توجه به بازه سنی متوسطه اول، در جریان بودن اولیا از تمامی اقدامات دانش آموز و تکالیف تاثیر دو چندانی در پیشرفت همه آن ها داشته است. در جریان بودن اولیا در جدی گرفتن دانش آموزان به شدت تاثیر گذار بوده است. 

 

برای پیشرفت درسی این دانش آموزان در مدرسه (نیمسال اول) چه برنامه ایی دارید؟  

روش های مرور سه گانه (تست زنی، یادداشت برداری و تورقی) و همچنین شرکت در کلاس های جمع بندی نیم سال اول از برنامه های خودم برای امتحانات نیمسال اول بوده است. استفاده از سایت پلکان و تمرین مداوم از کتاب های پر تکرار را در برنامه خودم دارم. همچنین تحلیل اشتباهات گذشته را موثر می دانم. 

Menu