گفتگو با مریم سهرابی؛ رتبه 896 منطقه 3 انسانی، آموزش ابتدائی

با شرکت در ازمونها توانستم میزان دانش و اموخته‌های خودم را بالا ببرم و همچنین دیگر افراد به دلیل جامعه اماری بالای این ازمونها توانستم که جایگاه و رتبه خود را حدودی تخمین بزنم و البته پیوستگی خود را ح

گفتگو با مریم سهرابی؛ رتبه 896 منطقه 3 انسانی، آموزش ابتدائی

نام و نام خانوادگی: مریم سهرابی 

رتبه منطقه سال 1402 : 896

رتبه کشوری سال 1402 : 2368

رشته و دانشگاه قبولی: آموزش ابتدایی پردیس شهید باهنر، همدان 

نام شهر و استان: نهاوند، همدان 

میانگین تراز: 6372 

سابقه کانونی: 2 سال

درصدهای کنکور: ریاضی 0  فنون 25.56 جامعه شناسی 100 روانشناسی 73.34  فلسفه منطق 13.34 اقتصاد 62.23 عربی 46.67  تاریخ جغرافیا 62.67

تراز کنکور 9287 

تراز سوابق تحصیلی  9129


مصاحبه‌گر: مارال پورمیرزا  


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟

از طریف بیلبرد هایی که هر سال مجموعه سطح شهر نصب شده بود.


نمره‌های امتحان نهایی و تراز سوابق تحصیلی‌تان چند شد؟

فارسی 16.75  زبان 15.75  سلامت بهداشت 18.5  دینی 18 عربی 19 علوم فنون ادبی 19  ریاضی 19 تاریخ 20 جغرافیا 18.75 جامعه شناسی 18.75 فلسفه 19.5


در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردید؟ 

در 17 ازمون اصلی و 7 ازمون هدیه شرکت کرده ام 


دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

با شرکت در ازمونها توانستم میزان دانش و اموخته های خودم را بالا ببرم و همچنین دیگر افراد به دلیل جامعه اماری بالای این ازمونها توانستم که جایگاه و رتبه خود را حدودی تخمین بزنم و البته پیوستگی خود را حفظ کنم.


شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟

من همه ازمونها را بدون غیبت شرکت کرده ام و همچنین در ازمونهای هدف گذاری و مشابه پارسال هم شرکت کرده ام و از همه مهم تر طبق براهبردی پیش میرفتم و از کتاب های کانون نیز برای تست زدن استفاده میکردم 


چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟

برای رسیدن به هدف بزرگی که داشتم و علاقه کودکی ام هرگز احساس خستگی و شکست مداوم نداشتم اگر که احساس نا امیدی به من دست میداد خانواه ام سعی میکردند آن را حل کنند


آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

خیر هرگز غیبت نداشتم و تمام ازمون هارا به دلیل اینکه میتوانستم در پایان هفته خود را در میان رقیبانم بسنجم و رفع اشکال کنم شرکت میکردم


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

با پیوستگی و تلاش مداوم در این راه توانستم که توانایی های گذشته خود را بالا ببرم 


آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کردید؟

بله با شرکت در این ازمونها میتوانستم که نگاهی کلی به آزمون بعدی داشته باشم  و اشکالات خود را برطرف کنم 


آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کردید؟ 

بله در ازمونهای مشابه پارسال شرکت میکردم تا با نوع سوالات و تیپ بندی آنها بیشتر اشنا شوم


از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

از کارنامه اصلی استفاده میکردم تا نگاهیی کلی به وضعیت خود داشته باشم و بتوانم سوالات اشتباه و نزده را کاهش دهم و جبران کنم و از کارنامه چند از ده هم استفاده میکردم


مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه شخصی سازی می‌کردید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟

بله من کاملا مطابق برنامه راهبردی پیش میرفتم و براساس بودجه بندی آن برنامه هفتگی خود را تنظمی میکردم 


آیا روش بازیابی را می‌شناسید، اگر این روش را می‌شناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟

بله از طریق مشاورم این روش را یاد گرفتم 


روش مطالعه‌ی شما چگونه بود؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خواندید یا دوباره‌خوانی می‌کردید؟

ابتدا کتاب درسی را خط به خط و کامل میخواندم و بعد به دنبال درسنامه و تست های مهم نشان دار میرفتم و در ایام جمع بندی از روش بازیابی استفاده میکردم و تست هارا سریع مرور میکردم


در کدام درس‌ها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟

من درس های تاریخ جغرافیا و جامعه شناسی که مطالب حجیم و سنگینی دارند از روش بازیابی استفاده میکردم تا مطالب را فراموش نکنم 


روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کردید؟

ابتدا سوالات اشتباه را بررسی میکردم تا دلایل آنهارا پیدا کنم و بهد سوالات نزده و در اخر سوالات صحیح خود را بررسی میکردم تا راه حل و نکات جدید را یاد بگیرم 


آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟

در طول سال افت تراز نداشتم و تلاش پیوستگی من در مطالعه باعث شد تا بتوانم روز به روز پیشرفت کنم 


پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟

در منزل خانواده تلاش میکردند به من کمک کنند و انگیزه میدادند اما خواهرم مهم ترین پشتیبان من بود


کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟

نقطه قوت من درس جامعه و تاریخ جغرافیا بود  ابتدا تمام متن کتاب و تصاویر را میخواندم و بعد دنبال تست میرفتم و گاهی یک تست را چندین بار تکرار میکردم .


در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

درس روانشناسی برایم کمی سخت بود که با تست زدن زیاد و مطالعه کتاب ان را به نقطه قوت خود تبدیل کردم 


به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کردید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟

میانگین ساعت مطالعه من 8 تا 10 ساعت بود 50 درصد ان را مطالعه میکردم و 50 درصد دیگر را تست کار میکردم 


کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است: تابستان، پاییز، دی‌ماه، نیم‌سال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی یا دوران جمع‌بندی؟ دلیل این موضوع چیست؟

دوران طلایی نوروز و نیم سال دوم که باعث شد من به نقاط ضعف و قوت خود پی ببرم و جمع بندی خوبی داشته باشم


کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیل‌تان برای این انتخاب را بگویید.

نقش کانون در هر دو مورد برای من موثر بودئ چرا که از طریق کتاب های اموزشی ان پیشرفت قابل توجیهی داشتم و از طریق سنجش و ازمونها ان خود را محک میزدم 


سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما می‌توانستید سؤال‌های ساده آزمون را تشخیص دهید؟ آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟

بله ابتدا نگاهی به کل سوالات مینداختم اگر زمان بر بودند انها را کنار می گذاشتم در حقیقت از روش ضبدر منها استفاده میکردم 


در جلسه کنکور آیا توانستید سؤال‌های ساده‌تر را تشخیص دهید؟

تاحدودی این اتفاق افتاد اما در درس فلسفه منطق دچار کمی اضطراب شدم که این موضوع روی درصد من تاثیر گذاشت


به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بود؟

به طور میانگین تعداد اشتباهات من 20 سوال بود 


هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دادید؟

من برای تحیلی و بررسی آزمونها ابتدا به دنبال سوالات اشتباه خود میرفتم تا انها را رفع کنم 


آیا در کلاس‌های درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟

متاسفانه دو سال از دوران مدرسه من مجازی بود و خب تمام کلاس های مجازی رو شرکت میکردم و سال دوازدهم هم بدون غیبت در مدرسه بودم


در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟

ابتدا سراغ درصد درسهای تاریخ جغرافیا و جامعه شناسی میرفتم چون نقطه قوتم بود برام مهم بود بدونم چند درصد زده ام.


آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟

بله خواهرم همیشه کارنامه مرا بررسی میکرد و اگر درصد پایینی کسب میکردم سعی میکرد به من انگیزه لازم برای بالا بردن درصد ان درس بدهد


دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

بله از طریق کامل کردن آن میتوانستم نگاهی کلی نسبت به روند درس خواندن خود داشته باشم 


کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

من از کتاب های کانون ابی برای درس های فلسفه منطق علوم فنون و اقتصاد استفاده میکردم پیمانه ای بودن سوالات آن میتوانست در تعداد تست و جمعه بندی کمک خوبی به من بکند.


شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می‌دانید؟

من با اینکه تعداد ازمونهای زیادی شرکت نکردم اما خودم را همواره در این مسیر نگه داشتم بنابراین خود را قهرمان پیوستگی میدانم 


بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روش‌های مطالعه خود را در این درس به صورت آیتم‌وار بنویسید.

بهترین درس من جامعه شناسی بود که توانستم ان را 100 در کنکور بزنم من ابتدا کتاب درسی را کامل میخواندم و بعد دنبال درسنامه میرفتم تا نکات جدید و پنهان آنرا پیدا کنم و البته تعداد تست بالایی کار میکردم


اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون دی ماه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتید، توضیح دهید که در طی ماه‌های بین این دو آزمون چه برنامه‌ای اجرا کردید؟  

من در درس روانشانسی و جامعه شناسی در کنکور تیر پیشرفت قابل توجهی داشتم که از طریق مطالعه بیشتر وحل تست های زیاد و یادگیری پیوسته توانستم که پیشرفت داشته باشم 


امسال سؤال های درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید در مورد این سؤال‌ها و سؤال‌های دشوار درس‌های دیگر خودتان را مدیریت کنید؟ زمان را مدیریت کنید؛ سؤال‌های ساده‌تر را پیدا کنید و به سؤال‌ها به صورت تصادفی پاسخ ندهید. لطفاً در این مورد توضیح دهید.

بله من در دفترچه اول با وجود سوالات سخت ریاضی توانستم که مدیریت زمان و هیجانی خوبی داشته باشم اما در دفترچه دوم در درس فلسفه و منطق کمی گیج شدم و همین باعث شد که درصد کمتری نسبت به ازمونها کسب کنم.


کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمان‌های نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ این روش‌ها در جلسه‌ی کنکور چه کمکی به شما کرد؟

من چند ماه قبل از کنکور تیر ماه از روش ضبدر منها و استراتژی بازگشت استفاده کردم که توانست به مدیریت زمان من در جلسه کنکور کمک کند.


کدام درس در جلسه‌ی کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خودتان را مدیریت کنید؟

درس ریاضی فراتر از حد تصور من بود اما از قبلا خود را برای سوالات چالشی ان اماده کرده بودم.


در طول سال چقدر به رتبه فکر می‌کردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت می‌کردید؟

من و خانواده ام زیاد به رتبه فکر نمیکردیم تمام توجه ما معطوف به نتایج آزمونها کانون بود که از طریق ان میتوانستم جایگاه خودرا به صورت حدودی مشخص کنم.


اگر دوباره به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام نمی‌دهید؟ چرا؟

اگر به گذشته بر میگشتم کنکوری خواندن را از تابستان شروع میکردم.


استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟

استفاده از فضای مجازی کاملا محدود شده بود و من تنها برای فیلم اموزشی دیدن از گوشی استفاده میکردم.


دلیل این که در آزمون‌های تابستان شرکت کرده‌اید چه بود؟

من از تابستان برای کنکور در ازمونها شرکت نکردم که خب اگر میشد زمان به عقب برگردد حتما از تابستان عضو کانون میشدم و با برنامه کانون پیش میرفتم 


برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه بود؟

من همه درس ها را سال اخر با هم خواندم.


چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟

من در نیم سال دوم بیشتر سعی میکردم بیشترین زمانم را به مرور و بازیابی اختصاص بدهم 


فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟

مهم ترین ویژگی من اراده و پشتکارم بود و من همیشه امیدوار بودم که نتیجه تلاش ها و زحماتم را خواهم گرفت.


آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟

من از هر 50 دقیقه مطالعه 10 دقیقه استراحت داشتم که این تایم را هم با خانواده سپری میکردم.


قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می‌خواندند؟ چه کتاب‌هایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟

خواهرم گاهی برام کتاب داستان میخواند الان هم فرصت کنم بله مطالعه غیر درسی دارم.


آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو می‌کنید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟

بله من و دوست صمیم باهم کنکوری خواندن را شروع کردیم و سعی میکردیم مشکلات درس هم را رفع کنیم


آیا در کلاس‌های درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟

بله هم کلاس های مجازی را شرکت میکردم و هم سال اخر کلاس های حضوری را شرکت کردم.


آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟

از مشاورم تشکر میکنم که در مسیر موفقیت من خیلی دلسوزانه کنار من بودند 


فکر می‌کردید چنین رتبه‌ای کسب کنید؟ خاطره لحظه اعلام نتایج را برای ما تعریف می‌کنید؟

با توجه به نتایج ازمون هایم حدس میزدم که حدود رتبه ام این باشد، آن لحظه و رسیدن به ارزو اصلا قابل توصیف نیست.


روش مطالعه‌ موفق شما برای دروس عمومی چه بود؟

مطالعه خط به خط کتاب درسی 


دلیل انتخاب رشته‌تان چه بوده است؟ این رشته اولویت چند شما بود؟

علاقه و هدف بزرگ من رسیدن به معلمی بود و با یاری خدا توانستم اولویت اولم قبول بشوم 


نقش پشتیبان در موفقیت‌تان چقدر بود؟

ایشان با پیگیری جدی خود حس امید انگیزه رو به من تزریق میکردند و بخشی از موفقیتم را مدیون ایشان و مشاور دلسوزم هستم.

Menu