گفت و گو با جوانا عبداللهی؛ قبولی دبیری شیمی فرهنگیان

نام و نام خانوادگی: نام شهر و استان: سقز، کردستان از چه سالی عضو کانون بوده اید: از پایه هشتم تا دوازدهم رشته و دانشگاه قبولی: دبیری شیمی فرهنگیان علامه طباطبایی ارومیه رتبه منطقه 3 سال

گفت و گو با جوانا عبداللهی؛ قبولی دبیری شیمی فرهنگیان

نام و نام خانوادگی: جوانا عبداللهی

نام شهر و استان: سقز، کردستان

از چه سالی عضو کانون بوده اید: از پایه هشتم تا دوازدهم

رشته و دانشگاه قبولی: دبیری شیمی فرهنگیان علامه طباطبایی ارومیه

رتبه منطقه 3 سال 1402 : 5600

رتبه کشوری سال 1402 : 21000

درصدهای کنکور 1402:

 48 درصد زیست ، 49درصد شیمی، 40 درصد فیزیک ، 10 درصد ریاضی، 30 درصد زمین

تراز کنکور: 8400

تراز سوابق تحصیلی: 8100

شغل و تحصیلات مادر: لیسانس الکترونیک، معلم

شغل و تحصیلات پدر: لیسانس ادبیات، کارمند دادگستری

مصاحبه‌کننده : سروه قادری


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟

دخترخاله­ ام مشوق من برای شرکت در آزمون­ های کانون بود و خودش هم در آزمون ­های کانون شرکت می­ کردند و موفق به قبولی در رشته پزشکی دانشگاه کردستان شده بود.

 

چند سال و چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بودید؟

 ۵ سال، از پایه هشتم تا دوازدهم

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

پی بردن به ضعف های درسی­ ام بعد از تحلیل آزمون از مهم­ ترین دستاوردهای شرکت در آزمون ­ها بود.

 

آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

من در کل یک دانش آموز کم غیبت در آزمون­ های کانون بودم.

هرچه بیشتر در آزمون­ ها شرکت می­ کردم سواد علمی خود را به چالش می­ کشیدم و این کمک خوبی در موفقیت من داشت.

در طول پنج سال شرکت در آزمون­ های کانون فقط یک بارغیبت داشتم. دلیل من هم حل تست های جدید بیشتر و همچنین شبیه سازی بیشتر فضای کنکور در سال آخر بود.

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

پیش رفتن با برنامه راهبردی و سنجیدن خود هر دو هفته یکبار و تحلیل آزمون ­ها رمز موفقیت من بود.

 

آیا در آزمون‌های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کردید؟ انگیزه‌تان چه بود؟

بله بیشتر اوقات، حل تست بیشتر و آمادگی برای آزمون های اصلی کانون و همچنین تحلیل این آزمون ­ها برای یافتن نقاط ضعف دلیل من برا شرکت در این آزمون ­ها بود.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه شخصی سازی می‌کردید؟

بله، به گونه ­ای شخصی سازی می­ کردم که هم­گام با تدریس در مدرسه باشد و همچنین سعی می­ کردم هفته اول تمام درس های برنامه ریزی شده برای دو هفته را بخوانم و هفته دوم بیشتر تست می­ زدم و نقاط قوت و ضعف هایم را بررسی می­ کردم.

 

آیا روش بازیابی را می‌شناسید؟ روش مطالعه‌ی شما چگونه بود؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خواندید یا دوباره‌خوانی می‌کردید؟

بله، به نظر من یک روش خیلی مفید برای مرور مطالب و یادگیری عمیق ­تر و همچنین تثبیت یک موضوع می ­باشد، روش بازیابی را با توصیه مشاورم یادگرفتم. روش مطالعه من این­گونه بود که اگر درسی را برای اولین بار می­ خواندم ابتدا درس را دو بار مطالعه می ­کردم و بعد از سوال های تشریحی شروع می­ کردم که تعداد سوالات تشریحی بسته به نیاز آن مبحث درسی بود و بعدا ده سوال تستی حل و تحلیل می­ کردم. اگر در آن مبحث ضعف داشتم سعی می ­کردم دوباره آن را بخوانم و سپس تست­ های بیشتری کار می ­کردم. من از هر دو روش بازیابی و دوباره خوانی استفاده می­ کردم، زیرا ماهیت درس ها فرق می ­کرد، مثلا برای درس زیست دوباره آن مبحث را می­ خواندم و برای دروس عمومی از روش بازیابی بیشتر استفاده می­ کردم.

 

روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟

اول سوالات غلط و نزده را بررسی می­ کردم و بعد اگر زمان کافی داشتم سوالات صحیح اما شک دار را نیز تحلیل می ­کردم.

 

آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟

بله، دلیل یابی می ­کردم و سعی می ­کردم عامل افت ترازم را کنترل کنم، خانواده ام نیز در این زمینه به من کمک می­ کردند و یادآوری می­ کردند که عوامل افت ترازم را کنترل و رفع کنم.

 

پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟

مادرم، چون خودشان نیز معلم اند، با فضای کنکور آشنایی کامل داشتند و در بیشتر مسیر تحصیلی­ ام به من کمک کردند.

ایشان زمانی که افت می ­کردم کمکم می­ کرد و چندین بار هم با پشتیبانم در این رابطه صحبت کرد.

 

کدام درس‌ نقطه قوت شما بود؟ روش مطالعه­تان برای  این درس‌ چگونه بود؟

زیست شناسی درس نقطه قوت من بود. در مدرسه همیشه بالاترین نمره را کسب می ­کردم و در آزمون­ ها بیشتر اوقات بهترین درصدم را در این درس کسب می­ کردم. روش مطالعه من برای درس زیست شناسی این­گونه بود که ابتدا به کمک معلم و فیلم های آموزشی مبحث را یاد می ­گرفتم و نکات مهم را در گوشه و کنار کتابم یادداشت می­ کردم، سپس در کتاب با کمک خودکار رنگی تمام صفحات را چندین بار می­ خواندم، وقتی یک گفتار را روخوانی می­ کردم، کتاب را می ­بستم و خود را یک معلم فرض می ­کردم و کل گفتار را برای خودم توضیح می­ دادم، اگر در جایی مشکل داشتم، دوباره آن قسمت را مطالعه می ­کردم و سپس تست می­ زدم. به نظر من هرچه تست برای زیست کار شود باز هم کم است، ولی به شرطی که تحلیل کافی هم داشته باشد. من یک دفتر را برای نکات تست های زیست اختصاص داده بودم و وقتی تستی را تحلیل می­ کردم، نکات جالب و آموزشی آن را در دفترم یادداشت می­ کردم. دو هفته مانده به کنکور مرور این دفتر کمک شایانی در مرور مباحث به من کرد.

 

در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟

بله، در درس ریاضی با تغییر روش مطالعه ام توانستم درصدم را بالا ببرم، روش مطالعه ام برای این درس این­گونه بود که  ابتدا درس معلم و فیلم های آموزشی را گوش می­ دادم و بعد شروع به تست زدن می ­کردم. درس ریاضی را صبح ­ها مطالعه می­ کردم، چون میزان یادگیری در صبح بالا است. تست های نادرستم را نشان­دار می ­کردم و در روز بعد، اول آن تست ­ها را حل می­ کردم و بعد سراغ تست های جدید می­ رفتم. در روزهای اول بیش­تر تست­ ها را غلط حل می ­کردم، اما به تدریج تعداد تست­ های غلطم کم شد و بعد از این سعی می­ کردم برای تست ها زمان بگیرم و آن­ ها را حل کنم.

 

به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کردید؟

هر چه به برگزاری کنکور نزدیک می­ شدیم ساعات مطالعه ام بالا می ­رفت در اواخر به ۱۲ ساعت هم رسید. هر روز به طور میانگین ۱۰۰ الی ۳۰۰ تست می­ زدم.

 

کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پر رنگ‌تری داشته است؟

دوران جمع بندی، زیرا در این دوران هم تست بیشتری کار می­ کردم و هم سعی می­ کردم تمام مباحثی که تا آن زمان مطالعه کرده ام را مرور کنم.

 

آیا شما می‌توانستید سؤال‌های ساده آزمون­ها را تشخیص دهید؟

بله، هرچه بیشتر سوالات متنوع حل شود بهتر سوالات ساده هم قابل تشخیص است.

 

به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بود؟

در ابتدا تعداد اشتباهاتم زیاد بود ولی شکر خدا توانستم تعداد اشتباهاتم را کمتر کنم، در اوایل تقریبا ۲۰ الی ۲۷ اشتباه داشتم و در این اواخر به ۱۰ الی ۱۲ تست اشتباه رسید.

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما کرد؟

بله، عملکرد هفته­ ای ام را با هفته­ های قبل مقایسه می ­کردم و پیشرفتم را می­ سنجیدم.

 

از کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کردید؟

از کتاب­های آبی، کتاب های سه سطحی، کتاب نوروز و جزوه­ی هوشمند استفاده می­ کردم.

 

امسال سؤال های درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید در مورد این سؤال‌ها و سؤال‌های دشوار درس‌های دیگر خودتان را مدیریت کنید؟

قبل از آزمون به خودم گفته بودم که احتمال دارد سوالات درسی سخت ­تر از حالت عادی باشد پس باید آمادگی داشته باشم و وقتی سر جلسه متوجه شدم ریاضی سخت تر از همه بود اول زمین شناسی را جواب دادم و بعد سوالات ریاضی را حل کردم.

 

کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید؟ این روش‌ها در جلسه‌ی کنکور چه کمکی به شما کرد؟

همزمان از سه روش ضربدر و منها، استراتژی بازگشت و روش زمان­ های نقصانی استفاده کردم و زمان کم نیاوردم.

 

در طول سال چقدر به رتبه فکر می‌کردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟

همواره فکر های مثبت می کردم و هیچ وقت نگرانی در این مورد نداشتم و شکر خدا خانواده هم در این مورد به من کمک کردند.

 

استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟

من اصلا گوشی نداشتم و از گوشی مادرم برای درس خواندن استفاده می ­کردم.

 

فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟

ناراحت نشدن از افت تحصیلی، که کمک زیادی هم به من کرد.

 

آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص دادید؟

همیشه بین درس هایی که می ­خواندم ۳۰ دقیقه را به استراحت اختصاص می ­دادم و در این ۳۰ دقیقه به چشم هایم استراحت می­ دادم.

 

آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط بودید؟

چون دوست صمیمی ­ام رشته انسانی بود در مورد رفع اشکال درسی محدود بودیم ولی برای دروس عمومی به هم پیشنهاد کتاب و فیلم آموزشی می ­دادیم.

Menu