گفتگو با سونیا قابضی دانش آموز مدرسه فرزانگان گچساران

کانون قلم چی برای دانش آموزان ایرانی نام آشنایی است.با توجه به گستردگی شبکه کانون در سراسر کشور به طور طبیعی اکثر دانش آموزان با کانون آشنایی مختصری دارند.من از طریق دوستان و آشنایان و مصاحبه برخی...

گفتگو با سونیا قابضی دانش آموز مدرسه فرزانگان گچساران

نام و نام خانوادگي دانش آموز:سونيا قابضي 

ميانگين تراز:7449

مقطع و پايه: متوسطه اول - هشتم

نام و نوع مدرسه متوسطه 1: آموزشگاه فرزانگان گچساران – استعدادهاي درخشان  

شهر :  گچساران                             

استان:کهگيلويه و بويراحمد 

از چه سالي عضو کانون هستید؟از سال 1401 عضو كانون هستم و 18 آزمون اصلی و 24 آزمون مکمل شرکت کرده ام.

شغل و تحصيلات مادر:دبير آموزش و پرورش - کارشناسي ارشد 

شغل و تحصيلات پدر:کارمند وزارت نفت و مدرس دانشگاه  - دکتري 

 

  1. شما چگونه با کانون آشنا شديد؟ فرد خاصي توصيه کرد؟ آيا فردي در خانواده شما عضو کانون بوده يا هست؟ چه نتيجه اي کسب کردند؟

کانون قلم چی برای دانش آموزان ایرانی نام آشنایی است.با توجه به گستردگي شبکه کانون در سراسر کشور به طور طبيعي اکثر دانش آموزان با کانون آشنايي مختصري دارند.من از طريق دوستان و آشنايان و مصاحبه برخي رتبه هاي برتر کنکور و مراجعه مستقيم به کانون و مشورت با مسئولين مربوطه،با کانون و برنامه هاي آن بيشتر آشنا شده  و علاقه مند شدم در آزمونهاي كانون شركت كنم.

  1. دستاورد شما از شرکت در آزمون هاي کانون چه بود؟

شرکت در آزمون هاي کانون  چند دستاورد مهم براي من همراه داشت از جمله مي توان به مواردي از قبیل ،افزايش اعتماد به نفس ، آشنايي با نحوه تست زني و مديريت زمان در آزمون ،سنجش و ارزيابي  نقاط قوت و ضعف خود در هر درس ،قرار گرفتن در فضاي رقابتي سازنده و مثبت با ديگران اشاره نمود.

  1. چرا اين تعداد آزمون شرکت کرديد؟ خسته نشديد؟

به طور طبيعي شرکت در آزمون خسته کننده است.اما براي افرادي که با برنامه و هدف مشخص در آزمون هاي کانون شرکت مي کنند نه تنها خسته کننده نيست بلکه هر چه بيشتر در اين آزمون ها شرکت کنند علاقه و انگيزه بيشتري پيدا مي کنند.در این رابطه ، من چون با برنامه و هدف مشخص در اين آزمون ها شرکت مي کنم نه تنها  برايم خسته کننده نيست بلکه مشوق و انگيزه بخش نیز هست.

  1. پشتيبان تحصيلي شما در منزل چه کسي است؟ پدر و مادر يا خواهر و برادر؟ چه کمکي به شما مي کنند؟

چند عامل در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان تاثير گذار هستند. مهمتر از همه انگيزه ، اراده و استعداد  خود دانش آموز است.عامل بعدي محيط آموزشگاه و معلم است .عامل بعدي نقش حمايتي محيط خانواده و پدر و مادراست.درخانواده ما نيز با توجه به اينکه پدر و مادرم هر دو داراي تحصيلات عاليه دانشگاهي و فرهنگي هستند درپشتيباني و پيشرفت تحصيلي من نقش مهمي دارند.البته در اين رابطه مادرم با توجه به اينکه خود نيز معلم و شاغل در آموزش و پرروش هستند نقش بيشتري به عهده دارند . 

  1. از کدام يک از کارنامه‌هاي جعبه ابزار کارنامه استفاده مي‌کنيد؟ دليل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنيد.

از كارنامه اشتباهات استفاده مي كنم به دليل اينكه در اين بخش سئوالات غلط و نزده و همچنين سئوالات دامدار و سطح آنها مشخص شده است به طوري كه مي توان با بررسي آنها به  نتايج خوبي دست يافت.

  1. مطابق برنامه‌ي راهبردي درس مي خوانيد؟ چگونه برنامه‌ريزي مي کنيد؟

از آنجا كه برنامه راهبردي كانون  از برنامه درسي مدرسه ما جلوتر مي باشد سعي مي كنم در طول هفته درس ها را پيش خواني كنم تا نظم و پيوستگي مطالعاتم به هم نريزد.  

  1. کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه اين درس ها چگونه است؟ در مدرسه يا آزمون ها چه نمره اي براي اين درس ها کسب مي کنيد؟

معمولا در تمام دروس قوي هستم.روش مطالعه من به اين صورت است كه سعي مي كنم قبل از تدريس معلم درس را پيشخواني كنم و در كلاس سئوالات و ابهامات پيش آمده را از معلم بپرسم.علاوه بر اين همزمان با مطالعه كتاب درسي از كتاب هاي كمك درسي نيز استفاده مي كنم. معمولا در تمام دروس در مدرسه نمره بيست كسب مي كنم.در آزمون هاي كانون نيز در هر آزمون در مجموع دروس حداكثر پاسخ غلط من بيش از چهار مورد نبوده است.

 در طول اين سال ها درسي بوده که ضعيف باشيد اما با تغيير روش، آن را به نقطه قوت تبديل کرده باشيد؟ کدام درس؟ چه کاري کرديد؟

خوشبختانه من در تمام دروس شرایط مناسبی دارم. اگر در مواردی نقطه ضعف جزئی هم داشته ام تلاش کردم آن را به نحو مناسبی برطرف نمایم.

  1. روزي چند ساعت درس مي خوانيد؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص مي دهيد؟

با توجه به برنامه درسي هفتگي و زمانبندي امتحانات مدرسه و  آزمون هاي كانون ميزان ساعت درس خواندن من متفاوت است.اما به طور ميانگين روزانه 5 ساعت درس مي خوانم و همزمان تست هاي مربوط به هردرس را پاسخ مي دهم.  

  1. در کارنامه ابتدا به سراغ ديدن نمره کدام درس ها مي رويد؟ ايرادات هر درس را چگونه برطرف مي کنيد؟

به همه درس ها نگاه مي كنم .اما دقت بيشتري به دروس رياضي و علوم دارم. ايرادات هر درس يا ناشي از بي دقتي بوده يا ناشي از عدم درك مطالب مي باشد. در رابطه با بي دقتي تلاش مي كنم در آزمونهاي بعدي دقت بيشتري داشته باشم. در خصوص عدم درك مطالب نيز ابتدا سعي مي كنم از كتاب هاي كمكي به ايراد خود پي ببرم يا اينكه ايرادات را در كلاس از دبير مربوطه بپرسم.

  1. دفتر برنامه ريزي داريد؟ تکميل اين دفتر چه کمکي به شما از لحاظ درسي و غير درسي کرده است؟

بله . با توجه به اينكه من طبق برنامه زمانبندي درس مي خوانم.دفتر برنامه ريزي در اين رابطه لازم و ضروري بوده و كمك زيادي به من مي كند.

  1. کدام يک از کتاب هاي کانون را استفاده مي کنيد؟ اين کتاب ها چه ويژگي‌هايي دارند؟

از كتاب هاي آبي و سه سطحي استفاده ميكنم.در دروس عمومي بيشتر از كتاب آبي استفاده ميكنم.

در دروس رياضي و علوم بيشتر از كتاب سه سطحي استفاده ميكنم.

  1. از کلاس چندم در آزمون‌هاي برنامه‌اي کانون شرکت کرديد؟ 

از كلاس هشتم در آزمون هاي كانون شركت مي كنم.

  1. تا امروز در چند آزمون برنامه‌اي کانون شرکت کرديد؟ 

از ابتداي سال تاكنون در 18  آزمون اصلي و 24 آزمون مكمل شركت كرده ام.

  1. آيا در اين سال‌ها در آزمون‌هاي کانون غيبت کرده‌ايد؟ چند آزمون دليل غيبت شما چه بوده است؟

خير.در هيچ آزموني غيبت نداشته ام .ضمنا در تمام آزمون ها نيز به صورت حضوري شركت داشته ام.

  1. آيا علاوه بر آزمون اصلي، در آزمون‌هاي هديه، هدف‌گذاري و مشابه پارسال هم شرکت کرده‌ايد؟

بله.در همه آزمونهاي هدف گذاري و مشابه شركت كرده ام.

  1. آيا برنامه‌ي مدرسه با برنامه‌ي آزمون هماهنگ بود؟ چگونه بين اين دو برنامه هماهنگي ايجاد مي‌کرديد؟

خير.بين برنامه درسي مدرسه و برنامه آزمون به خصوص در درس علوم ناهماهنگي وجود دارد.سعي مي كنم  با توجه به برنامه آزمون، مطالب مربوطه را از قبل  مطالعه نموده و آمادگي لازم براي شركت در آزمون را كسب نمايم.

  1. تحليل آزمون را در چه روزي انجام مي‌داديد؟ جمعه يا در روزهاي بعد از آزمون؟روش شما براي تحليل آزمون چگونه بود؟

با توجه به تعداد كم پاسخ هاي غلط من در هر آزمون ، معمولا روزهاي جمعه پس از دريافت كارنامه اشكالات وايرادات خود را بررسي وتحليل مي كنم. روش تحليل نيز به اين صورت است كه بتوانم ابتدا علت اصلي ايرادت را پيدا كنم  و سپس به بهترين روش آنها را برطرف نمايم. اگر ايراد از عدم درك مطالب درسي باشد سعي مي كنم با مطالعه بيشتر كتاب يا كتاب هاي كمكي و يا در نهايت با پرسش از معلم ايراد مربوطه را برطرف كنم.اگر ايراد ناشي از بي دقتي باشد سعي مي كنم با تمرين بيشتر ميزان دقت خود را افزايش دهم.

  1. آيا کتاب خودآموزي داشتيد؟ چگونه آن را تکميل مي‌کرديد؟

بله دارم .بعد از تحليل آزمون سئوالات غلط و نزده هر درس را در اين دفتر وارد مي كنم.شب قبل از هر آزمون آنها را مرور مي كنم تا اشتباهاتم تكرار نشود.

  1. چه تصميماتي براي بهتر شدن در نيم سال دوم گرفته ايد؟ 

در نيم سال اول تا حدودي با نقاط ضعف خود در خصوص زمانبندي آزمون و همچنين در رابطه با نقاط  قوت و ضعف آموزشي در دروس مختلف آشنايي پيدا کرده ام.تلاش خواهم کردم در نيم سال دوم نقاط قوت خود را تقويت و نقاط ضعف خود را برطرف نمايم.

  1. فکر مي کنيد مهم ترين ويژگي که شما داريد و باعث مي شود خوب درس بخوانيد، چيست؟

فکر مي کنم مهمترين عواملي  که باعث  خوب درس خواندن مي باشد عبارتند از استعداد تحصيلي ،علاقه و انگيزه ، هدف ، برنامه و پشتکار.که تا حدودي از اين عوامل برخوردارم.

  1. آيا در برنامه ريزي زماني را به استراحت و تفريح اختصاص مي دهيد؟ چه کارهايي مي کنيد؟

همانطور که انسان از نظر جسمي نياز به استراحت دارد .از نظر روحي و رواني نيز نياز به استراحت دارد.البته  در مدارس استعدادهاي درخشان برنامه هاي درسي و امتحانات به  صورت فشرده مي باشد .در کنار آن آمادگي و شرکت در آزمون هاي کانون  و همينطور برخي کلاس هاي فوق برنامه نيز بخشي از وقت من را به خود اختصاص مي دهد.در مجموع وقت کمي براي استراحت و تفريح باقي مي ماند. اما با اين حال سعي مي کنم در حد امکان از تفريح و استراحت نيز غافل نشوم.حضور چند ساعته با خانواده در طبيعت،تماشاي برخي برنامه هاي تلوزيون  و موضوعاتي از اين قبيل در برنامه کاري من مي باشد. 

  1. قبل از دوران دبستان پدر و مادر براي شما کتاب مي خواندند؟ چه کتاب‌هايي؟ الان مطالعه غيردرسي داريد؟

قبل از دوران دبستان پدر و مادر برخي کتاب ها از جمله قصه و داستان و همچنين لوح فشرده برايم تهيه مي كردند و يا مي خواندند.الان هم با توجه به علاقه شخصي که دارم کتاب هاي رمان و قصه به زبان انگليسي و فارسي را مطالعه مي کنم.

  1. آيا براي درس خواندن با دوستان صميمي خود در ارتباط هستيد؟ در مورد چه چيزي با هم گفت و گو مي کنيد؟ وضعيت درسي دوستان شما چگونه است؟

بله.از ابتداي تحصيل تاکنون با برخي دوستان و همکلاسي ها در ارتباط هستم.بيشتر در رابطه با برخي موضوعات درسي با هم مشورت و تبادل نظر داريم.دوستان من هم بيشتر هم کلاسي هاي فعلي من هستند که در مدرسه استعدادهاي درخشان گچساران با هم همکلاس هستيم.حضور در اين مدارس خود نشانه خوب بودن وضعيت درسي دانش آموزان است.دوستان من هم جزء افراد برتر شهرستان هستند .البته در آزمون هاي کانون هم تعدادي از دوستان من داراي ترازهاي بالا هستند.

گفتگو با سونیا قابضی دانش آموز مدرسه فرزانگان گچساران

 

در خاتمه از زحمات مسئولان کانون قلم چی گچساران به خصوص پشتیبانم سر کار خانم محمدی برای انجام این مصاحبه و همچنین زحماتی که در طول دوره حضورم در برنامه های کانون به طور پیوسته به عهده دارند تقدیرو تشکر می کنم.

مصاحبه گر گلناز محمدی گچساران

 

 

Menu