کامنت های( نقشه راه در دوران جمع بندی) - آیدا علی بخشی

در این مطلب سعی بر آن داریم تا نقشه راه دوران جمع بندی برای کنکور را برای شما بیان کنیم. امیدواریم که مطالب بیان شده برای شما مفید واقع شود.

کامنت های( نقشه راه در دوران جمع بندی) - آیدا علی بخشی

سلام به همه ی دوستان!

دغدغه هایی که گاها هرکدام از ما با آنها در طی مسیر رو به رو میشویم، ممکن است که فقط دغدغه و سوال ما نباشد و بسیاری از افراد هم مسیر با ما هم با آن چالش مواجه شوند.

مشورت کردن درباره چالش ها و دغدغه هایی که طی مسیر با آنها مواجه میشویم،  کمک بسیار زیادی در جهت حل آن مسئله برای ما و افرادی است که با آن مواجه هستند و همین اهمیت مشاوره را به ما نشان میدهد.

در این مطلب سعی بر آن داریم تا نقشه راه دوران جمع بندی برای کنکور را برای شما بیان کنیم. امیدواریم که مطالب بیان شده برای شما مفید واقع شود.

 

کامنت های( نقشه راه در دوران جمع بندی) - آیدا علی بخشی

آیدا علی بخشی

دانشجوی روانشناسی دانشگاه تهران

رتبه 29 منطقه دو کنکور انسانی 1400





کامنت کاربر:  قبلا یه درس اقتصاد توی 2 ساعت تموم میکردم ولی الان هر درسی 5-6 ساعت طول می‌کشه علتش چیه اینطور شدم؟

پاسخ: وسواس مطالعاتی. سعی کنین تمام تمرکزتون رو روی جاهای مهم بگذارید و یه تایمی رو تا اتمام درس مورد نظر قرار بدین تا در تایم خودش مبحث رو تموم کنین.


کامنت کاربر: من تقریبا تا آخر خرداد مطالعه ام تموم خواهد شد؛حالا تو 8 روز بهترین روش جمع بندی مطالب چطور هست؟!


کامنت کاربر: خیلی ناراحتم خیلی خیلی... روزایی که ازمون جامع میزنم درست حسابی درس نمیخونم مثل بقیه روزا فقط تحلیل و شاید یکی دو درس خیلی ریز و به شدت وقتم آزاد میشه...همه همینطورن؟


سلام به همه دوستان عزیزم. امیدوارم که خوب باشید. همانطور که از کامنت ها پیداست، دغدغه خیلی از دانش آموزها الآن این هست که: توی این مدت باقی مونده چه کار باید کرد؟ آیا دارم کار درستی انجام میدم؟ نکنه فلان کار، مرور فلان درس، فلان تعداد تست و ... اشتباه باشه؟

باید گفت که تمام این نگرانی ها طبیعی هست و معمولا هرچقدر بیشتر به کنکور نزدیک میشویم نگرانی و اضطراب بابت اینکه اگر روش من نادرست باشد، اگر تحلیل هایم دقیق نباشند و خیلی از اگرهای دیگر برای هر دانش آموزی ممکن هست  پیش بیاید.

برای اینکه نگرانی های شما را کمی کمتر کنیم، قصد داریم نقشه راه اصولی تا روز کنکور را بیان کنیم.

اول اینکه شما تا الآن قاعدتا باید حل کنکورهای سه روز یک بار را شروع کرده باشید. اگر  به هر دلیلی که شایع ترینش، پایه ضعیف هست، هنوز این کنکورها را شروع نکرده اید، سریع تر دست به کار بشوید و یادتان باشد کنکورها و حل آنها فقط به اینکه همه مطالب را خونده باشیم ربط ندارد و در کنار مرور دقیق مطالب، خیلی از تکنیک ها مثل مدیریت زمان، آشنایی با نقاطی که روی آنها تسلط بیشتری دارید و ... را یاد میگیرید.

دوم: یک مورد خیلی مهم تر از حل کنکور تحلیل کنکور هست. کنکور بدون تحلیل چیز زیادی برای ارائه به شما ندارد. حتما یک برنامه اصولی برای تحلیل داشته باشید. مثلا اگر امروز کنکور دادید، بخشی از دروس اختصاصی و فردا، بخش دیگری از این دروس را تحلیل کنید. یادتان باشه که این برنامه تحلیل صرفا یک مثال هست و شما میتوانید با هر اولویتی تحلیل را شروع کنید. حتی اگر پایه قوی داشتید، به میزان بیشتری تحلیل کنید و کنکور را دو روز یک بار اجرا کنید. و اما تحلیل که ممکن هست برای خیلی از شما ماهیت مبهمی داشته باشد نیاز به توضیح دارد. 

نکته اول: ناامید نباشید. اینکه هرچقدر تا الآن آزمون دادید را یا تحلیل نکردید یا اگر هم تحلیل کردید، قوی نبوده، دلیلی بر ناامیدی نیست که بخواهید تحلیل این کنکورها را هم جدی نگیرید. به شما قول میدهم قطعا تحلیل اصولی همین کنکورها باعث صد پله پیشرفت بیشتر شما نسبت به حالتی است که تحلیل نکنید.

نکته دوم: پیشنهاد میکنم نکات کنکورها و آزمون های جامعتان را جمع آوری کنید. نگذارید این نکات پراکنده باشند. پس برای این کار دو تا دفتر داشته باشید. یک سررسید برای آزمون های جامع و یک کلاسور برای کنکورها چون نکاتشان و تعداد آنها معمولا بیشتر است، تهیه کنید. برای هر درس بخشی را جدا کنید.

نکته سوم: مشخصات هر کنکور یا آزمون را بالای صفحه دفتر بنویسید. مثلا: کنکور اختصاصی انسانی- سال 1400- داخل کشور. یا آزمون جامع قلم چی: مورخ 26 خرداد 1402. بعد برای هر نکته ای که خواستید بنویسید، شماره سوال را اول بزنید و نکته مربوطه را وارد کنید. مثلا: سوال 94: انگیزه یعنی عاملی که فرد را به حرکت وا میدارد.

نکته چهارم: فقط نکاتی را بنویسید که نمیدانید و مرور آنها چیزی به شما اضافه میکند. نه همه نکات.

و نکته آخر: فقط نوشتن فایده ندارد. هرشبی که دوباره فردای آن آزمون جامع یا کنکور داشتید، این نکات را مرور کنید. مطمئن باشید بدون مرور، عینا اشتباهاتتان را تکرار خواهید کرد.


سوم: بر اساس نتیجه کنکورهایتان مرور کنید. اگر میبینید که در فلان درس در 3 مورد سوال شک داشتید، بروید و آن قسمت را از کتاب درسی بخوانید تا مسلط بشوید. نهایتا چند مورد تست هم بزنید که تسلط کاملا ایجاد بشود.

نکته خیلی مهم: طبیعتا روزی که کنکور دارید، چند ساعت فقط در حال آزمون دادن هستید و تحلیل بعد از آن هم کار زمان بری هست. پس هرکس بسته به سرعتش، قاعدتا، تنوع مرور کلی دروسش( دروسی که به طور کلی و جدا از نتیجه کنکور در برنامه قرار میدهید تا مرور کنید.) پایین می آید. به خودتان حق بدهید و سعی کنید تحلیل و مرور جزئی( بر اساس کنکور) و کلی به هر تعداد که هست با کیفیت باشد.

اما موردی که باید همین جا به آن اشاره شود، بحث وسواس و سرعت کم هست. چون نزدیک کنکور هستیم، استرس و فشار خیلی اجتناب ناپذیر هست. اما حواستان باشد همیشه به هدف اصلی توجه کنید تا به حاشیه نروید. هدف اصلی از مرور و تست زنی رفع اشکال هست. شما همه این کارها را انجام میدهید تا اشتباهات الآنتان را سر جلسه کنکور اصلیتان تکرار نکنید. برای نکته هایی که آنها را کاملا بلدید، وقت خیلی زیادی نگذارید. یک مرور تستی برای دروسی که روی آنها تسلط داریم، کفایت میکند. تکرار چندباره نکته ای که آن را میدانیم، کمکی به ما نمیکند. به سراغ نکته هایی که ایراد دارید بروید.


چهارم: توجه صرف به امتحان نهایی و رها کردن کنکور و برعکس ممنوع! تعادلی بین مطالعه دروس امتحان نهایی که قطعا بهترین فرصت برای جمع بندی دروس دوازدهم هست و کنکور ایجاد کنید تا آسیبی به هیچ کدام نرسد.


پنجم: سعی کنید در این دوران رکورد خودتان را از نظر تعداد تست بزنید. تعداد تست بالا و تحلیل آنها طی این دوران موثرترین چیز هست. مهم نیست رکورد شما 200 تا هست، یا 700 تا. مهم این هست که هرروز آن را افزایش دهید. و البته قدرت و سرعت تحلیلتون را هم بالا ببرید.


ششم: حدود 7 تا 10 روز باقی مانده به کنکور، تورق سریع را شروع کنید. اسم تورق سریع با خودش هست. روی نکاتی که بلدید بیش از حد مکث نکنید. اگر خلاصه نویسی دارید، بیش از اندازه کمک کننده هست. اگر نه، حاشیه نویسی هایتان مرور بشود. نکات هایلایت شده از درسنامه و تست های علامتدار به همراه نکات کنکورها مرور بشود. پس میزان تست در دوران تورق سریع نباید صفر باشد. اگرچه، به دلیل استرس، احتمال خوب نبودن نتیجه تست ها به شدت بالا هست. از الآن این حالت را بپذیرید چون کاملا طبیعی هست. مطمئن باشید در صورت حفظ روحیه سر جلسه کنکور، این اتفاق نمی افتد.



و در نهایت مطمئن باشید هر اقدامی که الآن انجام می دهید تاثیر شگفت انگیزی روی نتیجه کنکور شما دارد. پس یادتون باشد امروز چه کارهایی انجام می دهید. 

برای همه آرزوی سربلندی و موفقیت را در تک تک مراحل زندگی، از جمله کنکور، دارم.


سپاس از توجه شما💐🍃

آیدا علی بخشی

دانشجوی رشته روان شناسی دانشگاه تهران


ارتباط با ما

برای رزرو پشتیبان ویژه و آشنایی با خدمات مشاوره و برنامه ریزی، لینک صفحه پشتیبان ویژه را دنبال کنید . 

همچنین میتوانید با شماره ۰۲۱۸۴۵۱ داخلی ۳۱۲۳ تماس بگیرید .


Menu