سلام خدمت دوستان پرتلاش کنکوری
این مطلب شامل آزمون تاریخ ادبیات از علوم و فنون ادبی دوازدهم است که توسط یاسین مهدیان، رتبه 41 منطقه 3 و دانشجوی آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان تهیه شده است.
1- همۀ عبارات از لحاظ تاریخ ادبیات درست است؛ به جز: «خارج 1400»
- شاعران عصر صفوی موضوعات کهن را با مضامین تازه و زبان جدید همراه کردند.
- در قرن نهم و دهم لغات مربوط به مذاهب و آداب و رسوم هندوان به حوزۀ شعر و ادب راه یافت.
- در قرن هفتم و هشتم برخی نویسندگان کتابهای مشکل را به زبان ساده بازنویسی میکردند.
- درآمیختگی نظم و نثر، کاربرد وجه وصفی و فراوانی لغات مغولی از ویژگی های نثر سک هندی است.
2- در کدام عبارات ویژگی های زبان پهلوی آمده است؟ «خارج 1400»
الف) در زمان اشکانیان و در شمال و شمال شرقی ایران رواج داشته است.
ب) اغلب آثار ادبی پهلوی شفاهی بوده و به کتابت در نیامده است.
ج) از این زبان ترجمۀ عربی و فارسی کلیله و دمنه و هزار و یک شب موجود است.
د) در اصل «درخت آسوریک» و «یادگار زریران» به این زبان است.
هـ) زبان رسمی دورۀ ساسانی و متعلق به ناحیۀ پارس است.
1) الف - ب - ج 2) الف - د - هـ 3) ب - ج - د 4) ب - ج - هـ
3- ویژگی های زبانی «سبک خراسانی» در کدام مصراع ها مشهود است؟ «خارج 1400»
الف) به رنج اندر است ای خردمند گنج
ب) یک است ابلهان را شتاب و شکیب
ج) چه پرسی کزین پس نبینی تو کام
د) به فتراک بربست پیچان کمند
هـ) کمان را بمالید رستم به چنگ
1) الف - ب - د 2) الف - ج - د 3) ب - ج - د 4) ب - ج - هـ
4- نثر هر یک از آثار زیر، به ترتیب، چگونه است؟ «خارج 1400»
«شرفنامۀ بدلیسی، محبوب القلوب، احسن التواریخ، داراشکوه»
1) مصنوع، ساده، بینابین، ساده 2) ساده، بینابین، مصنوع، ساده
2) ساده، بینابین، ساده، مصنوع 4) ساده، مصنوع، بینابین، ساده
5- در هر گزینه به جز گزینۀ ... یکی از مضامین رایج در شعر سبک عراقی قابل دریافت است. «کانون قلمچی 97»
1) کجا شدند بزرگان نامور امروز o نشانشان به جهان در، نه نام نی اثر است
2) بنشین بر آستان رضا چون به هیچ باب o ما را درون پردۀ تقدیر بار نیست
3) باور مکن که صورت او عقل من ببرد o عقل من آن ببرد که صورت نگار اوست
4) ز رهم میفکن ای شیخ به دانه های تسبیح o که چو مرغ زیرک افتد نفتد به هیچ دامی
6- پدیدآورندگان آثار «گوشوارۀ عرش، زمین سوخته، ظهر روز دهم» خالق کدام آثار نیز هستند؟ «خارج 99»
1) صدای سبز، زمستان 62، تنفس صبح 2) در کوچۀ آفتاب، مهاجر کوچک، آیینه های ناگهان
3) خواب ارغوانی، مدار صفر درجه، دستور زبان عشق 4) برآشفتن گیسوی تاک، آیینه های دردار، بی بال پریدن
7- انتساب کدام آثار به پدیدآورندۀ آن «غلط» معرّفی شده است؟ «سراسری 1400»
1) (شمس و طغرا: حسن مقدم) (برۀ گمشدۀ راعی: امین فقیری)
2) (تنگسیر: صادق چوبک) ( شمس الدین و قمر: میرزا حسن خان بدیع)
3) (خداوندنامه: صبای کاشانی) (تاریخ تطوّر نظم فارسی: محمّدتقی بهار)
4) (تاریخ بیداری ایرانیان: ناظم الاسلام کرمانی) (منشآت: قائم مقام فراهانی)
8- همۀ موارد بیانگر ویژگی های «سطح ادبی» شعر معاصر است؛ به جز: «سراسری 1400»
1) انتخاب وزن، متناسب با لحن طبیعی گفتار و زبان شعر است.
2) صور خیال، جدید و نو هستند و تکرار تصاویر شاعران دوره های قبل نیستند.
3) سادگی و روانی زبان شعر و جمله بندی های ساده در شعر معاصر کاملاً چشمگیر است.
4) ابهام در شعر معاصر پسندیده است و معنی گریزی از ویژگی های شعر این دوره است.
9- باتوجه به سبک عصر بیداری همۀ موارد درست است؛ به جز: «خارج 99»
1) شعر در این دوره عمومیّت یافت به عنوان زبان برندۀ نهضت در اختیار روزنامه ها قرار گرفت.
2) به علت تسلّط کافی شاعران بر ادبیات کهن، توجّه زیادی به کاربرد جمله ها و ترکیب های زبانی در این عصر شده است.
3) شاعران گاه با تأثیرپذیری از اوضاع اجتماع، نوآوری هایی در عرصۀ تخیّل پدید آوردند؛ مانند پاره ای از اشعار میرزاده عشقی.
4) شاعرانی که به زبان مردم کوچه و بازار شعر میگفتند، به قالب هایی مانند مستزاد، چهارپاره، ترانه و تصنیف رغبت بیشتری داشتند.
10- در کدام بیت از مضامین رایج شعر عصر بیداری استفاده نشده است؟ «کانون قلمچی 97»
1) در ره ناموس ملک و ملت و خویش و تبار o با نشاط شیر و با عزم پلنگ آماده شو
2) از فرنگ آمد به ایران طرفه های رنگرنگ o شاه را مجذوب کرد آوازۀ شهر فرنگ
3) زن بود شعر خدا، مرد بود نثر خدا o مرد نثری سره و زن غزلی تر باشد
4) ور شمار فضل او را دفتری سازد کسی o هرچه قانون شمار است اندر آن دفتر شود
پاسخنامه:
سوال 1: گزینــــۀ 2
این گزینه مربوط به سبک هندی، یعنی اوایل قرن یازدهم تا اواسط قرن دوازدهم است.
سوال 2: گزینــــۀ 4
موارد نادرست:
الف) زبان پارتی در دورۀ اشکانیان و اوایل دورۀ ساسانی رایج بود.
د) این دو مجموعه (درخت آسوریک و یادگار زریران) هر دو اصل پارتی دارند.
سوال 3: گزینـــــۀ 1
الف) در این مصراع، دو نشانه برای یک متمم آمده است (به رنج اندر).
ب) تفاوت تلفظ واژۀ «یَک» که امروزه به صورت «یِک» تلفظ میشود.
د) در این مصراع از واژۀ متروک «فتراک» استفاده شده است که مربوط به سبک خراسانی میباشد.
سوال 4: گزینــــۀ 4
این سوال را میتوان با «محبوب القلوب» که نثری مصنوع دارد، پاسخ داد.
سوال 5: گزینــــۀ 3
تشریح گزینه های دیگر:
گزینۀ «1»: بیاعتباری و ناپایداری زندگی دنیوی
گزینۀ «2»: اعتقاد به قضا و قدر
گزینۀ «4»: نکوهش زهد ریایی
سوال 6: گزینــــۀ 3
آثار سیدعلی موسوی گرمارودی: گوشوارۀ عرش، صدای سبز، خواب ارغوانی و برآشفتن گیسوی تاک
آثار احمد محمود: زمین سوخته، مدار صفر درجه و همسایه ها
آثار قیصر امین پور: ظهر روز دهم، در کوچۀ آفتاب، تنفس صبح، آیینه های ناگهان، دستور زبان عشق، طوفان در پرانتز، بی بال پریدن و سنت و نوآوری در شعر معاصر
دیگر آثار مذکور در گزینه ها: زمستان 62 (اسماعیل فصیح)، مهاجر کوچک (رضا رهگذر) و آینه های دردار (هوشنگ گلشیری)
سوال 7: گزینــــۀ 1
رمان «شمس و طغرا» نوشتۀ محمدباقر میرزا خسروی و «برۀ گمشدۀ راعی» اثر هوشنگ گلشیری است.
سوال 8: گزینــــۀ 3
ویژگی مذکور در گزینۀ «3» مربوط به قلمرو زبانی شعر معاصر است.
سوال 9: گزینــــۀ 2
عدم تسلط اکثر شاعران دورۀ بیداری بر ادبیات کهن، یکی از دلایل کم توجهی آنها به کاربرد جمله ها و ترکیب های زبانی در شعر این دوره است.
سوال 10: گزینــــۀ 4
مضمون بیت گزینۀ «4»، «مدح» است.
تشریح سایر گزینه ها:
گزینۀ «1»: توجه به وطن و مردم
گزینۀ «2»: توجه به نوآوری های کشورهای غربی
گزینۀ «3»: توجه به جایگاه زنان در اجتماع
برای رزرو مشاوره و رفع اشکال درسی و شرکت در کلاس های کنکوری با مشاوران سایت برترها بر روی لینک زیر کلیک کنید یا با شماره تماس 0216463 داخلی1174(حیدریان) تماس بگیرید.
مطالب مرتبط:
