رشد،ادراک و توجه-روانشناسی یازدهم-تست-یاسین مهدیان

حل تست از مبحث رشد؛ادراک و توجه روانشناسی یازدهم توسط یاسین مهدیان،رتبه 41 کنکور انسانی1400

رشد،ادراک و توجه-روانشناسی یازدهم-تست-یاسین مهدیان

سلام دوستان ! من یاسین مهدیان ، رتبه 41 انسانی 1400،دانشجوی دبیری ادبیات هستم و در این مطلب میخوام چند تست مهم از مبحث «رشد،ادراک و توجه» ، از روانشناسی یازدهم رو واستون تحلیل کنم. شایان ذکر است درصد من در روانشناسی ، 95 بود.

رشد،ادراک و توجه-روانشناسی یازدهم-تست-یاسین مهدیان

امیدوارم این مطلب واستون مفید باشه !

 

1- «مهسا و یگانه در مدرسه همکلاسی هستند. روز شنبه،معلم زنگ اول آنها،مطالب بسیار جذابی تدریس کرد و هر دو با دقت به سخنان او گوش کردند. معلم زنگ دوم آنها با صدای یکنواختی مطالب را تدریس می کرد. مهسا به دلیل اینکه شب قبل به مهمانی رفته و کم خوابیده بود و صبحانه نیز نخورده بود، احساس کرد تمرکز لازم را ندارد، اما یگانه با دقت به سخنان دبیر گوش می داد.»

تفاوت مهسا و یگانه به کدام یک از موانع تمرکز بر می گردد؟ (کانون 99)

1) یکنواختی و ثبات نسبی محرک                                                                                                       

2) آشنایی نسبی با محرک 

3) تغییرات درونی محرک ها                                                                                                         

 4) عدم وجود انگیختگی ذهنی

 

پاسخ : گزینه 4 – میزان انگیختگی ذهنی، تحت تاثیر عوامل فیزیولوژیکی و روان شناختی است. در صورت سوال، مهسا به دلیل اینکه شب قبل به مهمانی رفته و خواب کافی نداشته و هم چنین صبحانه نخورده بود ، تمرکز لازم را نداشت. و اینها مربوط به عوامل جسمی ( فیزیولوژیکی ) می باشند.

 

2- کدام گزینه درست است؟ (کانون 99)

1) از نطر تکاملی ، احساس محرک های بیرونی و درونی برای بقای موجود زنده حیاتی است.                                                                    

2) نتایج نشان داده که بیش از چند دقیقه شرایط محرومیت حسی قابل تحمل نمی باشد.                                                                        

3) درگیری حواس مختلف با محرک های متنوع، مطلوب و لذت بخش است.                                                                                           

4) با وجود ارتباط نزدیک میان دو مفهوم توجه و تمرکز ، همه افراد قادر به تفکیک آن دو هستند.

 

پاسخ : گزینه 3 – ما می دانیم که درگیری حواس مختلف با محرک ها ، لذت بخش و برای حیات انسان ، ضروری است.                                    

گزینه «1» : واژه «درونی» در این گزینه ، نادرست است. چون احساس محرک های بیرونی برای بقای موجود زنده حیاتی است.                             

گزینه «2» : داوطلبانی که حاضر شدند آزمایش محرومیت حسی بر روی آن ها انجام شود، با وجود قول دریافت پاداش، نتوانستند بیش از چند ساعت شرایط محرومیت حسی را تحمل کنند.                                                                                                                                   

گزینه «4» : به دلیل ارتباط نزدیک میان دو مفهوم توجه و تمرکز ، همه افراد قابل به تفکیک آن دو نیستند.

 

3- کدام مورد مربوط به یکنواختی و ثبات نسبی، از عوامل موثر در تمرکز است؟ (کانون 99)

1) عادت به موضوع، در اثر عدم تغییر روش ارایه موضوع در دفعات متعدد، شکل می گیرد.                                                                             

 2) خواب آلودگی را می توان عامل ایجاد یکنواختی در موضوع دانست.                                                                                                 

3) استفاده از عناصر زیبا شناختی در متن، می تواند تمرکز فرد را بالا ببرد.                                                                                               

4) ایجاد هدف و اهمیت دادن به آن را می توان به عنوان روشی برای جلوگیری از خستگی فرد در نظر گرفت.

 

پاسخ : گزینه 1 – عادت کردن به موضوع، مربوط به یکنواختی و ثبات نسبی است.                                                                                    

گزینه «2» : خواب آلودگی نتیجه و پیامد یکنواختی و ثبات نسبی است و نه عامل آن.

گزینه «3» : این گزینه مربوط به تغییرات درونی محرک (از عوامل ایجاد تمرکز) است.                                                                             

گزینه «4» : مربوط به درگیری و انگیخنگی ذهنی (از عوامل ایجاد تمرکز) است.

 

4- مثال زیر به کدام فرایند شناختی تاکید دارد؟ (کانون 99)

« در یک جمع خانوادگی بسیار شلوغ که تلویزیون روشن است، بچه ها در حال بازی و جیغ و داد هستند، موسیقی با صدای بلند در حال پخش می باشد و افراد زیادی در حال گفت و گو هستند؛ علی در حال گوش دادن به سخنان مادرش است که نام دختر مورد علاقه اش را در مکالمه اش برده است. »

1) توجه                                   2) تمرکز                                 3) احساس                                 4) ادراک

 

پاسخ : گزینه 1 – اینکه علی در بین صداهای مختلف مثل : صدای تلویزیون ، صدای بچه ها و... ؛ صدای مادرش را انتخاب کرده است ، یادآور فرایند «توجه» است. 

 

5- علت روان شناختی احساس دوگانه مریم 16 ساله به صورت شادی و دست و دلبازی زیاد از یک طرف ، و غمگینی و ناامیدی فراوان از طرف دیگر در کدام گزینه ذکر شده است؟ (کتاب آبی)

1) تحریک پذیری و بی ثباتی جنبه اخلاقی رشد                                           2) عدم قدرت بازداری یا منع محرک های نامرتبط                

3) عدم به کارگیری مهارت های شناختی و کنترل هیجان                               4) تغییرات فیزیولوژیکی و هورمونی مربوط به این دوره زندگی

 

پاسخ : گزینه 4 – دقت کنید که در صورت سوال ، علت تغییر ناگهانی احساسات و هیجانات انسان خواسته شده است. به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی و هورمونی ای که در دوره نوجوانی رخ می دهد ، تحریک پذیری نوجوانان افزایش یافته و حالات هیجانی آنان به سرعت تغییر می کند.

 

6- در موارد زیر به ترتیب کدام منبع توجه بیشترین نقش را دارد؟ (کتاب آبی)                                                                               

 الف) یک اتومبیل در حال حرکت بیشتر از زمانی که کنار خیابان پارک شده باشد، جلب توجه می کند.                                                    

ب) فردی که دنبال شی ریزی می گردد که گم شده، ممکن است اشیای بزرگ تر را نبیند و به آنها برخورد کند.                                           

ج) آرایشگرها در مقایسه با دیگر افراد، سریع تر متوجه تغییر مدل موهای طرف مقابل خود می شوند.

1) تحریک حواس – سبک پردازش – انتظارات فرد                                2) تحریک حواس – انتظارات فرد – اطلاعات موجود در حافظه           

3) انتظارات فرد – اطلاعات موجود در حافظه – انتظارات فرد                  4) انتظارات فرد – تحریک حواس – اطلاعات موجود در حافظه

 

پاسخ : گزینه 2 – الف) اتومبیل در حال حرکت حس بینایی را بیشتر تحریک می کند و علاوه بر آن ، با تولید صدا، حس شنوایی را نیز تحریک می کند و در نتیجه تحریک بیشتر حواس باعث می شود، زودتر از اتومبیل پارک شده متوجه آن شویم. (تحریک حواس)

ب) این فرد انتظار پیدا کردن شی ریز را دارد و در نتیجه اشیای درشت ممکن است توجهش را جلب نکنند. (انتظارات فرد)                                   

ج) آرایشگر ها به خاطر اطلاعات زیادی که از مو و حالت های مختلف آن دارند، نسبت به این تغییرات حساس ترند. (اطلاعات موجود در حافظه)

 

7- «مشاوری برای بهبود عملکرد مطالعه دانش آموزان به آنها توصیه می کند که پس از هر یک ساعت مطالعه، نیم ساعت استراحت کنند.» مبنای او برای این پیشنهاد، توجه به کدام یک از موانع تمرکز می باشد و کدام پیشنهاد می تواند در راستای همین مبنا ارایه شود؟ (کتاب آبی)

1) ثبات نسبی - خط کشیدن روی واژگان مهم کتاب درسی                                                                                                               

 2) ثبات نسبی – آشنایی زدایی نسبت به موضوع مورد مطالعه                                                                                                            

 3) آشنایی نسبی با محرک – سازماندهی توجه با استفاده از آمیختگی چند حس                                                                                       

4) آشنایی نسبی با محرک – استفاده از کتاب های کمک آموزشی مصوّر

 

پاسخ : گزینه 1 – وقتی موضوع مورد توجه همیشه به صورت یکنواخت ارایه شود، فرد به آن عادت می کند؛ در نتیجه ابعاد جدید آن را در نمی یابد. این توضیحات به «ثبات نسبی» ، از موانع تمرکز اشاره دارد. استفاده از رنگ های مختلف هنگام مطالعه، خط کشیدن روی واژگان مهم و... روش های مفیدی برای خارج شدن از یکنواختی و در نتیجه ایجاد تمرکز می باشند.


صفحه اینستاگرام انسانی گروه برترها

صفحه اینستاگرام تجربی گروه برترها


برای رزرو مشاوره و رفع اشکال درسی با مشاوران سایت برترها بر روی لینک زیر کلیک کنید یا با شماره تماس 0216463 داخلی1174(حیدریان) تماس بگیرید.

سایت برترها


مطالب دیگر از یاسین مهدیان:

تحلیل تست_روانشناسی رشد_روانشناسی یازدهم_یاسین مهدیان

ایستگاه پنجم - عروض سماعی - یاسین مهدیان


منبع :

Menu