دوران جمع بندی کنکور : محمدمهدی کربلایی رتبه 150 منطقه دو

در این مطلب آقای محمد مهدی کربلایی رجب رتبه 150 منطقه یک در کنکور رشته ریاضی سال 99 از کرج روش جمع بندی خود را در دوران جمع بندی با شما به اشتراک گذاشته است.

دوران جمع بندی کنکور :  محمدمهدی کربلایی رتبه 150 منطقه دو

کنکوری های عزیز سلام


در این مطلب آقای محمد مهدی کربلایی رجب رتبه 150 منطقه دو در کنکور رشته ریاضی سال 99 از کرجروش جمع بندی خود را در دوران جمع بندی با شما به اشتراک گذاشته است.


دانش آموزان عزیز دقت کنید شما می توانید سوالات خود را در قسمت کامنت ها از آقای کربلایی بپرسید. ایشان حتما پاسخ سوال شما را خواهند داد.


  • سلام خدمت شما و همکارانتون


  • روش جمع بندی همیشه موضوع چالش برانگیز دانش آموز ها از جمله خودم بوده است. من از پشتیبان یا مجله های بعد هر آزمون یا سایت کانون کلکسیون روش های مطالعه دروس مختلف و جمع بندی رو دیدم و مطالعه کردم.حقیقتا تصمیم گرفتم از همه روش ها استفاده کنم. به این صورت ک بهترین انها رو انتخاب کنم و به یک روش شخصی سازی شده در جمع بندی و مطالعه دروس برسم.به طور مثال روش بازیابی و ازمون گیری از خودم از ازمون های مشابه سال گذشته کانون رو درتابستان ورود به سال یازدهم یاد گرفتم و با اون اشنا شدم و با تمرین و استمرار تونستم دی ماه همون سال این روش رو برای خودم تثبیت کنم و جزء روتین درس خوندنم کنم. حقیقتا اوایل انجام این روش سخت بود زیرا تغییر بنیادی در شیوه جمع بندی من رخ میداد ، از کلی خوندن و دوباره مطالعه کردن دروس و سپس تست می بایست ابتدا ازمون میدادم و سپس درس میخواندم.در ابتدا به این روش اعتقادی نداشتم و اون رو صرفا یک روش ابداعی و یک ایده جدید و ثبت نشده میدونستم ک مدام به من گوشزد میشد، اما حقیقتا بعد از افزایش تراز ۴۰۰ واحدی من با این روش، به درستی اون باور پیدا کردم..حقیقتا بهترین روش جمع بندی بازیابی بود و بعد از انجامش به منابع خودم رجوع میکردم و با تست های چالشی و کمی سخت به رفع نواقصم میپرداختم.


  • زمانی ک دهم و یازدهم و نیمه اول دوازدهم بودم کرونایی وجود نداشت و حضور در کلاس های درس اجباری بود. ۶.۵ ساعت داخل مدرسه و سپس ۱ونیم ساعت برای استراحت و ناهار و شام و کار های شخصی و بعدش ۶.۵ الی ۷ ساعت مفید در روز درس میخوندم.. تمام هفته منتظر بودم پنجشنبه جمعه بشه ک بتونم تایم های هدر رفته رو جبران کنم و بتونم ساعت مطالعه رو افزایش بدم. در این روز ها حدودا ۹ الی ۱۰ ساعت مطالعه داشتم تا زمانیکه به دو ماه اخر کنکور رسیدم و تصمیم گرفتم این زمان رو روی ۱۰-۱۰.۵  الی ۱۱ ساعت مفید ثابت نگه دارم.


  • من اگر جای دانش اموزان کنکوری باشم تصمیم میگیرم روی روش بازیابی و حل تست و مثال های گسترده از ازمون های جامع کانون سال های گذشته برای جمع بندی هر ازمون هفتگی کانون استفاده کنم. برای برنامه ریزی هم سعی میکنم طوری تنظیم کنم ک همزمان ک برای امتحانات نهایی مطالعه میکنم و سعی در تشریحی خوندن دروس میکنم، زمان هایی ک برای کتاب درسی نگذاشته ام و حس کردم تمرکز کافی روی تمرینات اخر فصل و خود ارزیابی ها و ازمایشات نگذاشته ام رو در این زمان بگذارم و سعی کنم  ابتدا صفر تا ۱۰۰ کتاب درسی رو به اتمام برسونم و اگر به نکته جدید یا سوال احتمالی و مشکوک ب طرح شدن برخورد کردم اون رو حتما جایی یاد داشت کنم ک نکته اش رو در شب ازمون کانون یا در هفته منتهی ب کنکور مرور کنم.حقیقت اینه ک امتحانات نهایی و کنکور از هم جدا نیستند و در عین حال امتحانات نهایی تاثیر چندانی در اینده و جایگاه دانشگاهی من نداره اما من سعی میکنم از این موقعیت استفاده کنم و امتحانات نهایی رو فرصتی بدونم برای بهتر و عمیقتر مطالعه و تست زدن و بررسی کردن سوالات و مباحث کتاب درسی و بودجه کنکور.به خصوص دانش اموزانی ک طی سال تماما از منابع غیر کتاب درسی درس خوانده اند و نگاه اجمالی به کتاب درسی داشته اند، فرصت خیلی خوبی برای بررسی عمیقتر یک درس است. نکته مثبت دیگر امتحانات نهایی این است ک بازه زمانی برای مطالعه یک درس در این دوران طوری است ک شما میتونید یک درس رو در ۲ الی ۳ روز یا

  • بیشتر مطالعه و تست و بررسی و زیر و رو کردن از منابع مختلف و  نکته برداری کنید و به تسلط عالی برسین در صورتی ک در حالت کنکوری خوندن شما بازه درس خوندنتون برای یک درس عملا از ۲ روز یک بار و ۲ ساعت در هر وعده بیشتر نمیشه. از منابع غیر کمک درسیتون هم برای امتحانات نهایی کمک بگیرین. سوالات نهایی سال گذشته رو حل کنید و برای تنوع اوضاع مطالعه میتونید تعدادی تست هم بزنید.به طور خلاصه امتحانات نهایی فرصتی خوب برای عمیقتر مطالعه کردن دروس و تست های خوب زدن (در صورت وجود وقت اضافی) و رسیدن به تسلط و تثبیت برای کنکور است.. پس نگاه مثبتی به این دوران داشته باشید.


  • با توجه به اینکه در طول دو هفته فشار سنگینی برای درس خوندن وجود داشت، بعد از ازمون تا زمانیکه کارنامه اولیه پردازش میشد، استراحت میکردم تا بتونم ریکاوری لازم رو داشته باشم. موقعی ک کارنامه رو میدیدم ابتدا سراغ سوالات اشتباه رفته و علت خطا رو پیدا میکردم. من در واقع دفتر های برای اکثر دروس به نام "دفترچه خطاها" داشتم ک بعد هر ازمون نوع غلط و بی دقتی ک داشتم رو یادداشت میکردم.نزدیک به ازمون سراسری من کلکسیونی از اشتباهات فردی و بی دقتی ها رو جمع کرده بودم و با مرورشون باعث شد تعداد غلط های من در ازمون عمومی کنکور به ۴ و در ازمون اختصاصی کنکور به ۷ برسد. سپس سوالات نزده رو بررسی میکردم ک دو حالت برای نزدن اون بحث و سوال وجود داشت: سوال رو بلد نبودم و یا اینکه بلد بودم و دچار شک و تردید در زدن اون تست شدم ک در حالت دوم هم ترجیح میدم سوال رو جواب ندم. در هردو حالت سوال رو با جواب و نکته ای ک داشت در دفترهایی یادداشت میکردم و یک نمونه از اون سوال رو از منبع خودم حل میکردم ک خیال خودم از بابت تیپ اون سوال راحت بشه.در مرحله اخر روش های ازمون دادن خودم رو بررسی و کنترل میکردم ک از اون حد مطلوب و نتیجه بخش دور نشود.


  • من خودم از زمانی ازمون های جامع زدن رو شروع کردم که مطمعن شدم تمام دروس رو کامل مطالعه کرده ام و به تسلط خوبی رسیده ام. شاید سوال پیش بیاد که ایا با برنامه کانون

  • همراه بودم یا خیر چون در غیر این صورت چطور دروس رو زودتر تموم کردم؟حقیقت اینه که هیچوقت از برنامه ازمون های کانون جدا نشدم و اغراقی هم در این زمینه نمیکنم که صرفا بخوام نسبت به بقیه مطالب مشاوره ای متفاوت بشم. من خودم بعد از اخرین ازمون کانون در اردیبهشت ماه ک پیشروی داشت( یعنی اخرین پیشروی در دروس در ازمون) جمع بندی دروسم را اغاز کردم. از منابع متفرقه جامعی ک داشتم و همینطور منابع کانونی و ازمون های انلاین جامع سایت کانون که معمولا سوالات عمومی بود استفاده میکردم. ازمون های سه روز یبار خودم رو شروع کردم که باعث شد هم برای ازمون اخر پیشروی و هم ازمون جامع اول کانون اماده شوم.


  • همونطور که خودتون اگاهید استرس به مقدار لازم برای داشتن یک ازمون موفقیت امیز لازم و منطقی ست ولی دوز بالاتر از ان کنترل نشده است. سعی نمیکنم کلمات کلیشه ای بابتش بگم؛اما خود من فشار زیادی از سمت خود ذهنم و اتفاقای ساختگی ذهنم و انتظار معلمان و همکلاسی هایم نسبت به قبولی در کنکور و اوردن رتبه ای خوب تحمل میکردم. در تایم های خالی استراحتم از دوستان و اشنایانی ک کنکور دادند و از تجربیات استرس زای انها استفاده میکردم و جایی انها رو یادداشت میکردم ک برای خودم پیش نیاید. کلکسیونی از عوامل غیر درسی در عدم موفقیت در روز کنکور رو برای خودم جمع اوری کرده بودم. از عوامل استرس زا و موانعی ک در روز های ازمون دادنم در ازمون های کانون پیش امده بود و انها را نیز یادداشت کرده بودم هم همیشه یاد میکردم. در هفته منتهی به ازمون سراسری در ذهنم این عوامل را مرور میکردم و با کمک پدر و مادرم ک علت اول از بین رفتن استرس هایم بودند، این عوامل را سعی میکردم فراموش نکنم. در واقع روحیه یک داوطلب کنکوری نیاز به تلنگر های مثبت دارد ک در تایم ها و فاصله های مناسب باید به این داوطلب تلنگر زده شود. توجه کنید که تلنگر با تحمیل فرق دارد و امیدوارم از این صحبت من اشتباه برداشت نکنید. مطمعنا اگر سعی کنید با نگاه مثبت و با کمک افراد با تجربه در ازمون سراسری این عوامل رو به خودتون تلنگر بزنید و سعی کنید ضد این عوامل رو عمل کنید مطمعنا بخش بزرگی از استرس های شما از بین خواهد رفت و همچنین بخش زیادی از افکار ذهنی و وسواسی عدم موفقیت در کنکور هم برایتان ماندگار نخواهد بود.


  • من خودم رو ادم کمالگرایی میدونم و مطمعنم ک کمی اسیب رسان خواهد بود. من خودم در طی ۳ سالی که درس میخوندم سعی کردم در هیچ مبحثی کم نگذارم. اما اگر این قضیه برای من پیش میومد سعی میکردم در دروسی که تاحالا مطالعه ای نداشتم تنها به بررسی فرمول ها و سرفصل های بولد شده و مطرح کتاب درسی بپردازم چون به این قضیه اعتقاد دارم که در هر درسی در کنکور حداقل ۳ الی ۴ تا تست ساده وجود دارد که میتوانم با مطالعه قسمت هایی ک عنوان شد و همینطور حل مثال های ساده و به تعداد نسبتا مطلوب پاسخشان دهم. هیچوقت به حذف درس به صورت کلی معتقد نیستم چون میدونم اسیب رسانه و حسرت جواب دادن چند تست بسیار ساده رو بعد از کنکور در روح و روان من ماندگار میکند. توصیه میکنم دوستانی که در رشته ریاضی هستند و اکثرا تمایل به حذف درس هندسه پایه دارند سعی کنند این روش رو بکار بگیرند و تجدید نظری راجع به این قضیه داشته باشند. این یک توصیه دوستانه است و نه یک تحمیل غرور امیز :)


  • من ستون های موفقیت در کنکور را در دو چیز خلاصه میکنم : ۱) کتاب های خوب ۲) دوستان خوبی که هم هدف شما برای کنکور و به اندازه شما زحمت کش هستند.کتاب درسی جز اصلی منبع کنکور شماست ولی برای اموزش در سطح خیلی خوب کافی نیست. شما نیاز دارین که با درسنامه های خوب و حساب شده و حرفه ای کتاب های تست خوب به یادگیری دروس بپردازید و از کتاب درسی برای حل نمونه تمرین ها و تیپ های سوالی احتمالی مطرح در کنکور بپردازید. پس به بیان دیگر این دو منبع مکمل هم هستند و جدایی ناپذیرند و کم کاری دریکی از اینها نمیتواند شما را به نتیجه مطلوبتان برساند.در دوران جمع بندی بهتر است ازمون های سه روز یبار خود را با منبع جامع دلخواه خودتان به صورت کنترل تایم داشته باشین و برای رفع نواقص خودتان در هر دو نیم روز میتوانید به کتاب درسی تان رجوع کنید.

  • نمونه تمرینات دوره ای و ازمایشات و خود ارزیابی های کتاب درسی به همراه پوشش متن کتاب بهترین منبع برای طرح سوال گزینه ای و عبارت های جمله ای در ازمون کنکور میباشد. امتحانات نهایی ( در دروسی مشترک با کنکور سراسری)  فرصت خیلی خوبی برای بررسی عمیقتر کتاب

  • درسی با جزئیات گسترده به همراه تعداد کمی حل تست از اون درس در بازه ابلاغی می باشد. میتوانید هم در دوران جمع بندی و هم در دوران امتحان نهایی این منبع را به طور ۱۰۰ درصدی پوشش بدید. کتاب های حل تست نیز منبع تکمیل کننده برای رسیدن سطح علمی شما به سطح مطلوب کنکور میباشد. در دوران جمع بندی و در ایامی که ازمون های سه روز یبار را به روش بازیابی حل میکنید، نکته برداری از کتاب تست جامع خودتان و حل تست های متناظر از کتاب تست های تخصصی هر درس را فراموش نکنید.


  • منبع های کانونی من در ایام کنکوری کتاب های سه سطحی، آبی کانون و زرد جامع بودند. هر کتاب مزیت های منحصر بفرد دارد که شیوه استفاده از این کتاب ها حائز اهمیت میباشد. همانطور که واقفید، کتاب سه سطحی کتاب با سطح علمی بالا و دارای سوالات متنوع در سه سطح میباشد که میتواند عیار علمی شما را در فرایند یادگیری دروس به صورت حرفه ای مشخص کند و ارتقا بدهد. زمان و نحوه تست زنی از این کتاب از نظر من زمانی است که شما درسی را به تازگی یادگرفته اید و برای ان مثال هم حل کرده اید اما با رجوع به سوالات نسبتا دشوار و دشوار میتوانید از یادگیری خودتان در اآن درس اطمینان پیدا کنید. سوالات دشوار تر برای زمانیست که شما به به تسلط نسبی رسیده اید و برای جمع بندی آن درس شیوه جمع بندی به روش حل تست های چالشی را پیش میگیرید.کتاب آبی کانون برای تثبیت یادگرفته ها و دانایی شما در درس مورد نظر از لحاظ وجود تست های خلاقانه غنی میباشد. سوالات کتاب های آبی کانون در تیپ های مختلف و سطح های مختلف برای تثبیت مطلب درسی و همچنین  اشنایی با سبک طراحی سوالات در ازمون های کانون و کنکور طراحی شده است. سوالات در پیمانه های ۱۰ تایی و ۲۰ تایی و دارای شناسنامه هستند و میتوانید برای پیدا کردن منبع این سوال و درسنامه متناظرش در کتاب درسی به شناسنامه این سوالات رجوع کنید.


  • من به این صورت تست هارو میزنم که به منبع خودم رجوع میکنم و بر حسب نیازی که از مبحث درسی دارم، به صورت پیمانه ای و از شماره های مختلف برحسب سطح سوال در تایم کنترل شده تست هارا میزنم. البته توجه کنید که کنترل تایم تست زنی برای زمانی است که شما در فرایند تثبیت و تسلط قرار دارید و نه فرایند یادگیری! بعد از زدن تست ها به سراغ تحلیل ان تست ها میروم و بعد اتمام تحلیل پیمانه ای دیگر را انتخاب میکنم. در انتخاب کردن تست ها به گونه ای اولویت بندی میکنم که از هر ۱۰ تا تست، ۳ سوال ساده،۵ سال متوسط و ۲ سوالسخت در پیمانه وجود داشته باشد. چون از لحاظ پایه ای و محاسباتی در دروس مشکل خاصی نداشتم و نسبتا نقطه قوتم بود، سطح سوالات اکثرا متوسط و سخت انتخاب میکردم که بتوانم به سوالات چالشی ازمون های کانون پاسخ بدهم. تحلیل این تست ها به گونه ای بود که سوال و جوابش و نکته های جدیدی که میدیدم در دفتر و برگه های A5 یادداشت میکردم. در هفته منتهی به ازمون های جامع کانون پر از نکته های تستی در دسترس داشتم که انها را مرور میکردم و گاها از همین سوالات در ازمون سوالاتی میدیدم که عینا یکی بود یا مشابه اون سوال طرح شده بود.


  • و نکته آخر من باور دارم که اگر قدم های درست و پی در پی بردارید و این قدم ها را قطع نکنید در هر مسیری قرار بگیرید دیر یا زود به هدفتون میرسید‌. موفق باشید



دانش آموزان عزیز دقت کنید شما می توانید سوالات خود را در قسمت کامنت ها از آقای کربلایی بپرسید. ایشان حتما پاسخ سوال شما را خواهند داد.


دوستان عزیزم ما تصمیم گرفتیم برای این که بتونیم ارتباطمون رو با هم بیشتر کنیم و قدم به قدم کنارتون باشیم، صفحه ی اینستاگرام متا رو بسازیم و همراهتون باشیم. 


متا کنکور

Menu