«پرسش خوب» و «خوب پرسیدن» هر دو نشانهی مهمی از تفکرمحوری است. بهعبارت دیگر، یادگیری عمیق برای دانشآموزان، فقط در حیطهی دانستن و محتوای درسی کسبشده، معنا پیدا نمیکند؛ بلکه در گسترهی مجهولات و رویارویی با پرسشهای بیشمار و باکیفیت ساخته میشود تا فهم و درک جدیدی بر پایهی ذهن خلاق و پردازشگر خلق شود. از سوی دیگر، ذهن دیگری وجود دارد که فقط به دنبال انبارکردن معلومات و نگهداری و جذب اطلاعات است که به آن ذهن اسفنجی میگویند. به بیراهه نرفتهایم اگر ذهن دانشآموزان را به دو دستهی «ذهن پرسشساز» و «ذهن اسفنجی» تقسیم کنیم. تفاوت هر دو ذهن در روحیهی پرسشگری و اشتیاق برای رویارویی با سؤالات تازه خلاصه میشود. فراموش نکنیم که در دو دههی اخیر، موتورهای جستوجوگر در دنیا در پی سیل بیشمار پرسشها و مجهولات بشری ایجاد شده و جان گرفتهاند؛ زیرا بهدرستی دریافتهاند که انسانها به دنبال لذت نابی هستند که پس از کشف و دستیابی پاسخ حاصل از پرسش، نصیبشان میشود تا انرژی آزادنشدهی «یادگیری اسفنجی» را نمایان کنند.
لطفاً از این پس به دورهی انتقال از رویکرد «پاسخمحوری» به رویکرد «پرسشمحوری» مصممتر گام نهید و با آن همراه شوید و نگاه جدیدی به تمرینها و پرسشهای ناآشنا داشته باشید تا دریچهی جدیدی در دنیای فکری خود بگشایید.
این جمله را با تأمل بخوانید و مدام تکرار کنید: «کمال آموزش در سؤال بیشمار خلاصه میشود و پرسشگری نماد تربیتیافتگی آموزش و داشتن سواد است.»
همان گونه که فرایند یادگیری از «مرحلهی دانش» آغاز شده و به ادراک منجر میشود، طبقهبندی و تثبیت مطالب یادگرفتهشده با حل تمرین آموزشی، خلاصهنویسی، بازیابی اطلاعات و... تکمیل میشود و حل تمرین سنجشی به تحلیل و تسلط بیشتری در یادگیری منجر میشود. بنابراین تا میتوانید تمرین آموزشی و حل سؤالات چهارگزینهای را در برنامهی مطالعاتی روزانهی خود بگذارید تا مهارت بیشتری روی مطالب آموزشی به دست آورید و لذت پاسخ به ابهامات و مجهولات را کامل و واضح دریابید.
بهراستی تأثیر تمرین و پرسشگری در زندگی آموزشی شما کجاست؟
