کنکوری های عزیز سلام
در مصاحبة زیر که با محمدمهدی روزبهانی (گزینشگر زیستشناسی آزمونهای قلمچی) تلاش شده تا به اکثر سؤالات شما عزیزان در مورد دوران جمعبندی و کنکور پاسخ داده شود. توصیه میکنم حتماً این مصاحبه رو مطالعه کنید.
دوران جمعبندی
از چه زمانی باید جمعبندی را شروع کرد؟
بستگی دارد به این که برنامه جمعبندی و روند آزمونها به چه شکلی است. در کانون روند این است که تا 26 اردیبهشت سعی شود مباحث مربوط به کنکور تمام شوند و با فاصله ای بعد از آن زمان جمع بندی آغاز شود.
نحوة مطالعه و مرور زیست در دوران جمعبندی چگونه باید باشد؟
چند موضوع در این مبحث میگنجد:
1- زمان مطالعه روزانه در این درس چه قدر باید باشد؟
پیشنهاد من این است که در دوران جمعبندی حداقل روزی 3 ساعت مطالعه زیست شناسی باید در برنامه دانشآموز لحاظ شود.
2- چه قدر تست بزنیم و چه قدر درسنامه بخوانیم؟
درسنامه: در این دوران به دلیل زمان ناکافی دیگر فرصت مطالعه همه منابع (جزوه معلم، کتاب درسی، درسنامه کتاب تست و ...) را نداریم. این امر هم شامل دانشآموز قوی است و هم دانشآموزی که نیاز به تلاش خیلی بیشتری دارد.
اما کاری که باید بکنیم این است:
دانشآموزان حتماً حداقل مرور کتاب درسی را یکبار یا دوبار انجام بدهند.
سپس به سراغ نکاتی که قبلاً نوشتهاند (یا از کتاب تست، یا از آزمون، یا از معلم و ...) بروند.
درواقع از زمانیکه برای درس زیست باید بیشتر به مرور ایرادات و نکات گذشته اختصاص داده شود و اگر فرصت داشتید تست های استاندارد جدید کار کنید. سعی کنید به مطالب چالشی زیاد فکر نکنید.
نکته: در زمان جمعبندی باید مطالب را بازیابی کرد.
این مهم به طرق مختلفی صورت میگیرد:
دانشآموز آزمون میدهد ؛ یکسری تست از مبحثهای مختلف را به عنوان آزمون از خودشان میگیرند و ایرادات خود را پیدا میکنند و بعد از آن موارد ایرادات خود را دقیقتر از کتابها (درسنام، کتاب درسی، جزوه معلم و ... ) میخواند.
نگران فراموش کردن مطالب هم نباشید که این ناشی از انتظار وسواسگونه دانشآموز از یادگیری همه چیز است. با این روش بازیابی تقریبا مطالبی که فراموش شده باشند را پیدا می کنید و مشکلات را رفع می کنید. در ضمن بعد از رفع ایرادات فرصت برای مطالعة باقی مباحث وجود دارد و می توانید باقی مباحث که مشکلی نداشته اید را نیز مرور کنید. دقت کنید یک سری مباحث به شدت فرار هستند و باید در هفتة منتهی به کنکور حتما مطالعه شوند. روش تورق سریع در هفتة آخر به شدت کمک کننده است.
اگر زمان زیاد آوردید بروید دوباره مطلب را یکبار کامل بررسی کنید. پس بهخاطر داشته باشید بهترین برنامه برای دوران جمعبندی بازیابی محور(بازیابی با آزمون های استاندارد ؛ اغلب کنکور های گذشته) است.
آیا توصیه شما به دانشآموزان برای درس زیستشناسی در ایام جمعبندی آزمون دادن است؟
توصیه من به دانشآموزان این است که روش 3 روز یکبار (دانشآموزان قویتر در صورت تمایل 2 روز یکبار) را بهکار بگیرند.
از مزیتهای این روش این است که بچهها با مجموعه سؤالهای کنکور خودشان را ارزیابی میکنند. البته خوب بعضی مباحث نظام جدید تغییرات داشته است و دانش آموزان نظام جدیدی باید از منابعی استفاده کنند که مباحث تغییر یافته را شبیه سازی کرده باشند مانند کتاب زرد اختصاصی 10 کنکور کانون.
جدای از اینها میتوانند آزمونهای جامع کانون سال گذشته (که به عنوان آزمون غیر حضوری به دانشآموزان داده میشود.) و آزمونهای جامع امسال را از خود آزمون بگیرند تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنند. بحث بازیابی بسیار مهم است. سعی نکنید ایده آل گرایانه رفتار کنید و بخواهید همه کار انجام دهید. اولویت بندی کنید.
منابع دوران جمعبندی نظام جدید با توجه به اینکه یکسال است که کنکور برگزار شده به نظر کم میآید. شما برای دانشآموزان چه منابعی را در دوران جمعبندی پیشنهاد میکنید؟
اولاً باید عرض کنم منابع دوران جمعبندی قرار نیست چیزی مجزای آنچه تا الآن داشتید باشد.
منابع این دوران شامل موارد زیر است:
1- کتاب درسی باید مرور شود.
2- ایرادات آزمونهای قبلی باید مرور شود.(کلاسور ارزیابی)
3- حل سؤالهای تغییر یافتة کنکورهای سالهای قبل
4- آزمونهای جامع سال قبل و آزمونهای برگزار شده امسال را کار کنند.
5- کتاب زرد اختصاصی هم کتاب خوبی است.
درنهایت اگر زمان برای منبع جدید داشتید آن را مطالعه کنید وگرنه توصیه نمیشود.
نظر شما راجع به کار کردن تستهای کنکورهای سالهای قبل (نظام قدیم) برای نظام جدیدها چیست؟
اولاً در بعضی از مباحث مطالب مشترکی در هر دو نظام وجود دارد که مشکلی از این لحاظ وجود ندارد.
ثانیاً در بعضی مباحث که تفاوت بین دونظام هست اکثر منابع این مهم را مدنظر قرار دادهاند و تستها را به شکلی تغییر دادهاند که نظام جدیدیها بتوانند پاسخ گو باشند. لذا از این لحاظ هم مشکلی نیست.
اما نکته مهم این است: نظام قدیمیها کتاب تست خودشان و نظام جدیدیها کتاب تست مخصوص به خودشان را مطالعه کنند.
دورة گذار را دانشآموزان چگونه باید طی کنند؟
دورة گذار فاصلة زمانی است که آزمونهای کانون تمام میشود تا شروع آزمونهای جمع بندی (تا شروع آزمونهای 3 روز یکبار). در این دوران توصیه میشود که دانشآموزان مباحثی که حس میکنند مشکل دارند را انتخاب کنند و آن مشکلها را برطرف کنند.در واقع باید بهصورت نقطهای مباحثی را که در آن تسلط کامل ندارند کار کنند.در ضمن میتوان مباحث کم حجمی که تابحال نخوانده اند را نیز مطالعه کنند.
آزمون کنکور
نظر شما راجع به سطح دشواری کنکور 98 چیست؟
واقعیت این است که کسی نمیتواند پیشبینی کند کنکور قرار است دقیقاً چهگونه باشد. (سخت یا آسان)
اما چیزی که تا حدودی میتوان گفت این است که امسال بهدلیل آنکه مدارس زیادی از برنامه آموزش مصوب عقب هستند انتظار میرود سطح دشواری کنکور 99 در درس زیست در حد کنکور 98 باشد. لذا از آنجایی که کنکور 98 در درس زیست تا حدودی آسانتر از سالهای قبل بود احتمالاً کنکور 99 هم اینگونه باشد.
اما خاطرنشان میکنم که دانشآموزان باید خود را برای هر شرایطی آماده کنند (خواه سختتر خواه آسانتر)
آیا بودجهبندی کنکور سراسری تغییر میکند؟
در این خصوص نظر قطعی هنوز نمیتوان داد. باید منتظر اطلاعیة سازمان سنجش و آموزش کشور باشیم.حدسیاتی مطرح است که هنوز قطعی نشده است.
از آنجایی که تکلیف مبحثهای فصل 7 و 8 زیستشناسی دوازدهم هنوز مشخص نشده کانون هم تغییراتی در برنامه راهبردی داده تا این که نظر نهایی سازمان سنجش مشخص شود.در صورت اجرای این برنامه می توانید به راحتی خودتان را با شرایط وفق دهید.
آنچه قعطی است از مباحث پایه حذفی نخواهیم داشت؛ ولی اگر قرار باشد حذفی صورت گیرد از مطالب دوازدهم خواهد بود.
اهمیت مباحث در کنکور سراسری 99 به نظر شما چگونه خواهد بود؟
در کنکور 98 یک سری تغییرات در ترند (روند) سؤالهای کنکور صورت گرفت که ما در دفترچه مشابهت کنکور سراسری با آزمونهای کانون به تفصیل اشاره کرده بودیم.
موضوع اول در مورد تفاوتی که نظام قدیم با جدید دارد این است که در کتابهای جدید تعداد شکلها بیشتر از کتابهای نظام قدیم است.اینکه بگوییم تعداد شکلهای آزمون بیشتر خواهد بود منظور نیست. بلکه منظورمان این است که از نکتههای شکلهای کتاب درسی بیشتر سوال آمده و احتمالاً خواهد آمد.
لذا برای کنکور 99 اهمیت شکلهای کتاب درسی زیاد است چرا که میتوان سوالهای سختتری از شکلهای کتاب درسی طراحی کرد و هم میتوان از شکلها نکاتی برداشت کرد که در متن کتاب نیستند.
توصیه من به دانشآموزان این است که شکلهای کتاب درسی را مو به مو بررسی کنید.
موضوع دوم در مورد کتاب جدید این است که در 4 فصل مجزا (به غیر از فتوسنتز) مبحث گیاهی مطرح شده است. لذا در کنکور سؤالات گیاهی اهمیت بیشتری دارد.
موضوع سوم بحث ژنتیک است:
در سؤالهای کنکور 98 محاسباتی نداشتیم و طبق بخشنامهها و توضیحات کتاب درسی نباید از محاسباتی ژنتیک سؤالی طرح شود لذا دانشآموزان به جای تمرکز به محاسباتی به سؤالهای مفهومی مانند آنچه در آزمون آذرماه آمده تمرکز داشته باشند.
نکته مهم دیگر این است که وقتی میگوییم ژنتیک، ژنتیک گیاهی را هم شامل میشود که توصیه من این است که بر روی ژنتیک گیاهی هم تمرکز ویژه داشته باشید. در ضمن ممکن است ژنتیک با مباحث تولید مثل مانند بکرزایی نیز ترکیب شود.
استراتژی دانشآموز سرجلسه کنکور چگونه باید باشد؟
بچهها باید بیاموزند که مدیریت آزمون کنند. چه آزمون سخت باشد و چه آسان. باید دانشآموز طبق برنامه قبلی که در آزمون های دوران جمع بندی تمرین کرده است ، رفتار کند. درواقع زمانی که وقت تعیین شده برای هر درس پایان یابد ، به سراغ درس بعدی برود و در نهایت به کمک استراتژی بازگشت و تکنیک های ضربدر و منها به سراغ درس زیست برود و اگر سوالاتی را پاسخ نداده است پاسخ دهد. دقت کنید اگر کنکور سخت باشد این موضوع خیلی خیلی اهمیت دارد.
نکته این که:در زمانی که دارید اول سراغ سوالهای آسانتر بروید و بعد زمان داشتید سوالهای دشوارتر را پاسخ بدهید. نمره هر سوال در کنکور یکسان است (چه سخت و چه آسان ضریب ندارد). سعی کنید توانایی خود را در شناخت سوالات ساده و مباحثی که مسلط هستید افزایش بدهید.
ممکن است دانشآموز با شرایط متفاوتی مواجه شود مثلاً سؤالهای ابتدایی آزمون سخت باشند و بعد سؤالها ساده تر باشند لذا نباید دانشآموز خود را ببازد و برود سراغ سوالهای بعدی تا بتواند در مجموع نتیجه مطلوبی بگیرد.
از طرف دیگر ممکن است آزمون خیلی آسان باشد. در آن صورت باید حواس دانشآموز باشد که مثلاً اگر در ذهن خودش محاسبه کرده با 60 درصد زیست میتوانم به نتیجه دلخواهم برسم در آزمون آسان شاید این عدد درصد بالاتری باشد، لذا به آن درصد بسنده نکند و سعی کند پاسخگوی سوالات دیگری هم باشد.
لذا باز هم تأکید میکنم به استراتژی بازگشت که در سایت کانون حتماً مقالات زیادی در این مورد هست رجوع کنید.
نحوة برخورد دانشآموزان با سوالهای چالشی چگونه باشد؟
سؤالهای چالشی هم برای دانشآموزان و هم دبیران بعضاً مشکل آفرین است.
معمولاً برای این گونه چالشیها توصیه من به دانشآموزان این است که 1 یا 2 سؤالی که این گونه هستند را کلاً پاسخ ندهند چون قطعاً اکثر دانشآموزان و دبیران اختلاف نظر در این مورد دارند لذا با پاسخ ندادن حداقل نمره منفی نمیگیرید.
البته گاهی هم سؤالهای چالشی را میتوان با آشنایی با ایده طراح کنکور که با مطالعة تستهای سالهای قبل ایجاد میشود دانشآموز توانایی پاسخ به تست را پیدا میکند.
گاهی هم با حذف گزینه میتوان این گونه سؤالها را پاسخ داد.
فلسفه سختی و آسانی آزمونها چیست؟
بحث سطح دشواری آزمون ها براساس معیارهای مختلفی تعیین می شود که مثلاً یکی از آن ها میانگین پاسخ گویی داوطلبان کنکور در سه دورة اخیر در بازه های ترازی مختلف است. براساس این مورد و موارد دیگر تصمیم گیری می شود.
بحث سطح دشواری آزمون ها براساس پاسخگویی دانشآموزان بعد از آزمون سنجیده می شود. وقتی میانگین پاسخگویی بچهها بالا باشد پس دانشآموزی که پاسخگویی مطلوبی نداشته میتواند نقاط ضعف خود را بیابد. گاهی هم پیش میآید که ز میانگین پاسخگویی پایین تر از حد انتظار است که این درواقع میشود آزمون نسبتاً دشوار. لذا آزمونهای کانون تا اینجای کار به غیر از یکی دو آزمون در بقیه آزمونها متعادل بوده است.
اما ملاک سنجش این متعادل بودن (سختی و آسانی ) اینهاست:
1- دهدهی اعلام شده
2- کارنامه نردبانی اعلام شده
3- میانگین درصد
درنهایت برای تقلبیابی هم از آزمون اعتبارسنجی و جهشترازی و .... استفاده میشود.
درواقع ملاک، نظر معلم، یک دانشآموز و ... نیست بلکه میانگین پاسخگویی دانشآموزان است
حرف آخر:
حتی اگر شخصی تا کنون خوب پیش نرفته با یک برنامهریزی و اجرای درست آن میتواند در کنکور نتیجه مطلوبی بگیرد.
مصاحبهگر: محمدحسین راستی
