دانش آموزان عزیز و اولیای گرامی
سلام
یکی از روش های مفید برای مطالعه درس هندسه یازدهم ریاضی را در زیر می خوانید:
علیرضا سامع – پایه یازدهم ریاضی- میانگین تراز 6381-روش مطالعه درس هندسه پشتیبان: صائب صادقی
در درس هندسه، تقریبا حدود 200 تا 400 واحد رشد تراز به صورت میانگین داشته ام. در چند آزمون اخیر این درس را به شدت مورد توجه قرار دادم و هر آزمون حدود80 درصد یا بالاتر درصد پاسخ دهی من به این درس بوده است.من از رشته تجربی به رشته ریاضی تغییر رشته داده ام و این تغییر رشته باعث ناآشنایی من با این درس شده بود. در آزمونهای تابستان برای اولین بار تست هندسه را حل میکردم و واقعا از این که گاهی اوقات درصدهای پایینی داشتم ناراحت بودم.راهکار من برای مقابله با این مشکل تغییر روش خواندن هندسه بود. من با کتاب درسی پیش میروم و از همه مهم تر همیشه به کتاب سال دهم به دلیل ضعف و سر کلاس درس نبودن باز میگردم. نامساویهایی که بعضا در دهم به عنوان یک رابطه بدیهی تدریس شده اند همیشه نکته ثابت آزمونهای قلمچی بوده و هستند. از این جهت این ضعف من تبدیل به نقطۀ قوتی شده که نسبتا پایدار مانده. همچنین راهکار دیگری که تقریبا همه از آن یاد میکنند برای من این بوده که تمام معلومات و فرمولها را برای دو سوال بسیار دشوار آزمون مینویسم و دنبال رابطهای بین آنها میگردم. البته که تا به حال نتوانستهام اینگونه سوالات را پاسخ دهم اما طمع کسب درصد بالاتر را نکردهام تا بخواهم سوالهای سخت را به طور شانسی پاسخ دهم و در نتیجه نمرۀ منفی کسب کنم. راهکار مهم من این بوده که دفترچه را به ترتیب پاسخ میدهم و هیچگاه هندسه را زودتر یا دیر تر جواب نمیدهم. این کار باعث شده که هندسه برایم همیشه به عنوان یک عامل کسب تراز بالا و همچنین یک بازی فکری باشد چون اکثر سوالات آزمون حالت چالشی دارند و نیاز به خلاقیت دارند. اگر بگویم تمام اَشکال و حالتهای خاص را بررسی کردهام، دروغ نگفتهام. برای مثال میدانم که اگر دو دایره مماس خارج باشند با رسم سه مماس مشترک، مثلث پدید آمده قائمالزاویه است و این نکته جزیی باعث شد تا در آزمون 21 دی یک سوال را بدون کلنجار رفتن پاسخ دهم. به عنوان یک دانش آموز فکر نمیکنم روابط هندسی، مشکلی برای افراد ایجاد کند اما پیدا کردن رابطه یا مثل من دانستن رابطهها گاهی مشکل است.منبع کانونی من فقط کتاب آبی هندسه بوده و فکر میکنم به دلیل بررسی همۀ حالتهای ممکن کتاب جامعی برای دورۀ سریع هندسه و نه جزیی باشد.
