تحلیلی پیرامون چرایی و چگونگی انتخاب دروس نگاه به آینده(سوم)

سوم انسانی ها توجه کنید:

تحلیلی پیرامون چرایی و چگونگی انتخاب دروس نگاه به آینده(سوم)

 

بحثی که پیش روی ماست پیرامون انتخاب درس(دروسی) از سال تحصیلی آینده و مطالعه در تابستان است. این بحث را در دو گفتار مورد بررسی قرار می‌دهیم:

گفتار اول : ضرورت بحث

تابستان فرصتی است برای ژرفا بخشیدن به آموخته‌های قبلی و نیز رفع نقاط ضعف. اما فرصتی که دانش‌آموزان در اختیار دارند بیش از زمان مورد نیاز برای پرداختن به موارد فوق‌الذکر است. بنابراین بهترین راه جهت استفاده از این فرصت انتخاب درس یا دروسی از سال آینده و مطالعه‌ی آن‌هاست. اگرچه میان تثبیت آموخته‌ها و یادگیری مطالب جدید اولویت با نخست است اما در ما نحن فیه زمان، تکافوی پرداختن به هر دو امر را می‌نماید و تنها در مواقعی هم‌چون دوران جمع‌بندی که به دلیل ضیق‌وقت توان پرداخت به هر دو را نداریم تثبیت آموخته‌ها را اهم می‌دانیم.

ضمن این که بدیهی است مطالعه‌ای که قبل از حضور در کلاس باشد، روند یادگیری را تسهیل می‌نماید.

گفتار دوم : چگونگی تشخیص

حال که ضرورت بحث را دریافتیم بایدپیرامون معیار انتخاب واحد تأمل کرده، پس از تحلیلی آماری قضاوت نماییم.

نگاهی آماری به چگونگی توزیع سؤالات درس آرایه‌های ادبی در کنکور سراسری نشان‌دهنده‌ی این است که اکثر سؤالات از بخش‌هایی به‌غیر از آن‌چه تحت عنوان نگاه به آینده مطالعه می‌شود طرح می‌گردد.

سال‌هاست که از بخش‌های حفظی این درس در کنکور سراسری سؤالی طرح نشده است.

و یا درس ریاضی درسی است که ذاتاً لزوم وجود دبیر برای آن بیش از سایر دروس احساس می‌شود.

به نظر می‌رسد دروس روان‌شناسی و منطق گزینه‌های بهتری برای انتخاب واحد باشند. در کنکور سراسری سال 93 فصول اول و دوم کتاب مجتمعاً 10 سؤال را به خود اختصاص داده‌اند و از آن‌جایی‌که دانش‌آموزان برای درس روان‌شناسی تنها یک کتاب را مطالعه می‌نمایند فلذا دو فصل اول این کتاب 50 درصد سؤالات کنکور را شامل می‌شوند. ضرورت مطالعه‌ی درس منطق نیز به دلیل طرح سؤالات دشوار در کنکور سراسری بدیهی به نظر می رسد.

البته به دلیل این که امتحانات نهایی نسبت به کنکور برای دانش‌آموزان سال سوم در اولویت بالاتری قرار دارد ممکن است گمان شود دلایلی که در جهت اهمیت دروس روان‌شناسی و منطق ارائه شد اهمیت خود را از دست می‌دهند اما بنابر دلایل ذیل بطلان این نظر اثبات می‌شود:

1. نحوه‌ی توزیع سؤالات در امتحان نهایی.


برای مثال در امتحان  فلسفه ومنطق در خرداد 92 مجموعاً از درس منطق 11 نمره مورد سؤال قرار گرفت که سهم مطالب نیم سال اول آن 4 و نیم نمره است (تقریباً 41 درصد). پس از این منظر نیز درس منطق حائز اهمیت است.

2. از آن‌جایی که امتحان درس روان‌شناسی به صورت هماهنگ کشوری برگزار نمی‌گردد فلذا ممکن است از دقت و جدیت دانش‌آموزان در مطالعه‌ی این درس کاسته شود. بنابراین، مطالعه در تابستان به آن‌ها کمک خواهد کرد.

3. آینده‌نگری همواره باید در برنامه‌ریزی مورد توجه قرار گیرد.

مطابق با آمار امسال قریب به 51 درصد دانش‌آموزان درس روان‌شناسی را برای مطالعه انتخاب کرده‌اند. البته همواره باید معیار شخصی را نیز مدنظر قرار داد اما در کنار آن باید به تحلیل‌ها و آمارها توجه ویژه داشت.

 موفق و پیروز باشید

 

 

Menu