گفتگو با هیوا سالاری قهرمان پیوستگی دوازدهم تجربی از سردشت

گفتگو با هیوا سالاری ؛ قهرمان پیوستگی دوازدهم تجربی از سردشت

گفتگو با هیوا سالاری قهرمان پیوستگی دوازدهم تجربی از سردشت

نام و نام خانوادگی : هیوا سالاری

رشته و پایه تحصیلی  :  دوازدهم تجربی 

نام شهر و استان :  سردشت – آذربایجان غربی

شغل و تحصیلات پدر : دبیر -کارشناسی زبان و ادبیات فارسی 

میانگین تراز : 6690

معدل : 19.94

سال‌های حضور در کانون :  3 سال

چند آزمون شرکت کرده است :  40 آزمون


مصاحبه کننده : علیرضا یحیی پور


  1. هدف شما از شرکت در آزمون‌های کانون چیست؟

هدف من از شرکت در آزمون‌های کانون، ارزیابی میزان آمادگی برای کنکور سراسری، آشنایی با شیوه کلی سوالات و یادگیری مدیریت زمان برای پاسخگویی به سوالات است.


  1. مهم‌ترین چیزی که در این سال‌ ها از کانون و آزمون ‌ها یاد گرفته اید چیست؟

مهم‌ترین دستاورد من در نیم‌سال اول، **مطالعه ی مستمر دروس اختصاصی و عمومی** با ترکیب هوشمندانه‌ای از **روش‌های تستی و تشریحی** مطابق با برنامهٔ راهبردی کانون و حتی پیشروی نسبت به آن بوده است.

 

  1. در آزمون‌ها حضوری شرکت می‌کنید یا آنلاین؟ چرا؟ 

حضوری، زیرا فضای آزمون حضوری تا حد زیادی شبیه‌ساز آزمون سراسری است و از نظر ذهنی و فکری، دانش‌آموز را برای روز کنکور آماده می‌کند.

 

  1. شما کارنامه آزمون را چه زمانی دریافت می کنید؟ حضوری یا صفحه شخصی؟

کارنامه زودهنگام را روز آزمون ساعت 14 از اپلیکیشن کانون و کارنامه اصلی را ساعت ۱۸ از صفحه شخصی خود در سایت کانون دریافت می‌کنم.


  1. با توجه به اهمیت امتحانات و معدل، چه برنامه ریزی برای موفقیت در امتحانات مدرسه دارید؟

برای موفقیت در امتحانات مدرسه، از تدریس دبیران مجرب بهره می‌برم، ساعات مطالعه با رویکرد تشریحی را افزایش می‌دهم و از منابعی مانند کتاب پرتکرار و نمونه سوالات هماهنگ امتحانی استفاده می‌کنم.

 

  1. مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کنید؟ 

بله، من دقیقاً مطابق برنامه راهبردی کانون حرکت می‌کنم. معمولاً در هفته اول، مطابق بودجه‌بندی هر آزمون، درس‌ها را به طور کامل مطالعه می‌کنم. در هفته دوم، بیشتر وقت خود را به حل تست و آزمون اختصاص می‌دهم و حتی با پیشروی در برنامه آزمون، به جمع‌بندی هرچه بیشتر درس‌ها کمک می‌کنم.

 

  1. از کدام کارنامه های جعبه ابزارکارنامه استفاده می کنید؟ از هریک چه استفاده‌ای می کنید؟

از میان کارنامه‌های جعبه ابزار، من عمدتاً از کارنامه‌های **اصلی، اشتباهات، هدف‌گذاری و پروژه‌ای** استفاده می‌کنم. کارنامه‌های اصلی و پروژه‌ای، **روند رشد و پیشرفت** من را در طول سال تحصیلی به وضوح نشان می‌دهند. همچنین، کارنامه‌های هدف‌گذاری و اشتباهات به من کمک کرده‌اند تا **شیوه مطالعه و برنامه‌ریزی** خود را اصلاح کنم و با تمرکز بر نقاط ضعف، عملکرد بهتری داشته باشم.

 

  1. برای پیشرفت در هر آزمون چگونه برنامه ریزی می‌کنید؟

برای پیشرفت در هر آزمون، برنامه‌ریزی من بر اساس تحلیل نتایج آزمون‌های پیشین شکل می‌گیرد. با تکیه بر این نتایج، منابع مطالعاتی مناسب را انتخاب می‌کنم و میزان زمان اختصاص داده شده به مطالعه هر درس را دقیقاً متناسب با بودجه‌بندی آزمون تنظیم می‌کنم.

 

  1. روش مطالعه موفق شما در کدام درس است؟ توضیح دهید.

روش مطالعه موفق من در درس‌های شیمی و زیست‌شناسی است. در درس شیمی، ابتدا با دقت به تدریس دبیر گرانقدر گوش می‌دهم، سپس کتاب درسی را مطالعه کرده و تعداد زیادی سؤال تشریحی و تستی حل می‌کنم. در درس زیست‌شناسی نیز ابتدا کتاب و نکات آن را به‌طور کامل مطالعه می‌کنم و برای تثبیت مطالب، به تدریس‌ها توجه ویژه دارم. علاوه بر این، سؤالات و تست‌های مربوط به هر درس را نیز بررسی می‌کنم تا یادگیری‌ام کامل‌تر شود.

 

  1. از کدام منابع کمک آموزشی کانون استفاده می کنید؟ 

کتاب‌های جمع‌بندی برای افزایش بازدهی مطالعه در دوران جمع‌بندی و کتاب‌های پرتکرار برای تقویت تسلط بر سؤالات تشریحی، از مهم‌ترین منابع کمک‌آموزشی کانون هستند که از آن‌ها استفاده می‌کنم تا مرور مباحث و آمادگی بیشتری برای آزمون‌های نهایی و کنکور داشته باشم.


  1. دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کند؟

بله؛ تکمیل دفتر برنامه‌ریزی سبب ایجاد نظم و برنامه در زندگی شخصی و نیز موجب پیوستگی و استمرار منظم در مباحث درسی شده است.

 

  1. با توجه به عملکرد و نتایج نیمسال اول، چه تغییرات مثبتی برای نیمسال دوم ایجاد خواهید کرد؟

 با توجه به عملکرد نیمسال اول، از فرصت باقی‌مانده برای مطالعه‌ی سودمند در جهت رفع اشکالات درسی استفاده خواهم کرد و همچنین با به‌کارگیری شیوه‌ی مطالعه‌ی تلفیقی (تستی و تشریحی) تلاش می‌کنم آمادگی بیشتری برای آزمون سراسری و امتحانات نهایی به دست آورم.

 

  1. بزرگ‌ترین چالش یا سختی شما در مسیر مطالعه چه بوده و چگونه آن را حل کردید؟

بزرگ‌ترین چالش من در مسیر مطالعه، تنظیم زمان مطالعه و استراحت در دوران شروع مدارس بوده است. این موضوع را با ایجاد برنامه‌ریزی دقیق برای مطالعه‌ی بیشتر و سودمند، در جهت موفقیت در آزمون‌ها و امتحانات تشریحی مدرسه حل کرده‌ام.


  1. در طول این سال‌ها بزرگ‌ترین اشتباه مطالعاتی شما چه بوده و چه درسی از آن گرفتید؟

در ابتدای سال، اغلب مطالعه‌ی خود را بر محور درس‌نامه و سؤالات تشریحی قرار داده بودم و در نتیجه مقداری از تست‌ها عقب‌ماندگی داشتم. اما در ادامه با ایجاد توازن میان سؤالات تستی و تشریحی توانستم به‌خوبی مشکلات موجود در مسیر مطالعه را برطرف کنم.

 

  1. چه روش‌هایی برای مدیریت استرس و اضطراب قبل از آزمون دارید؟

واقعیت این است که پیش از هر آزمون، با مرور مسیر آمادگی و مطالعه‌ای که در طول آن انجام داده‌ام، امید فراوانی در وجودم پدید می‌آید. همچنین به سختی‌هایی که تاکنون پشت سر گذاشته‌ام می‌اندیشم و همین یادآوری، آرامش و اعتماد بیشتری برای حضور در آزمون به من می‌بخشد.


  1. شما به چند زوج درس در آزمون پاسخ می‌دهید؟ کدام درس ها؟ چرا؟ 

در درس‌های زیست‌شناسی و شیمی، در بسیاری از آزمون‌ها به هر دو زوج درس پاسخ می‌دادم. علت این موضوع فراهم آوردن شرایط برای مرور هرچه بیشتر این دروس و افزایش آمادگی برای آزمون سراسری است.

 

  1. چرا به هر دو زوج درس از پایه دهم و یازدهم پاسخ می‌دهید؟

علت اینکه به هر دو زوج درس از پایه دهم و یازدهم پاسخ می‌دهم، فراهم آوردن شرایط برای مرور هرچه بیشتر این درس‌ها و افزایش آمادگی برای آزمون سراسری است.

 

  1. چگونه و با چه برنامه‌ای می‌توانید خود را برای پاسخگویی به هر دو زوج درس آماده ‌کنید؟

برای دروس پایه، برنامه‌ای متعادل در نظر گرفته‌ام؛ به‌گونه‌ای که ابتدا درس‌های پایه دهم مرور می‌شوند و سپس درس‌های پایه یازدهم مورد مطالعه قرار می‌گیرند.

 

  1. تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می‌دهید؟ روش شما برای تحلیل چگونه است؟

بعدازظهر روز آزمون، تحلیل آزمون را انجام می‌دهم. در ابتدا، به ترتیب درس‌ها، سؤالاتی را که در آنها شک داشته‌ام تحلیل می‌کنم. سپس به سراغ سؤالاتی می‌روم که در پاسخ‌گویی به آنها ناتوان بوده‌ام و در حد توانایی خود آنها را بررسی می‌کنم. در نهایت، با تحلیل پاسخ‌های اشتباه، به رفع عیوب مطالعه می‌پردازم.

 

  1. آیا روش ابتکاری یا شیوه‌ی خاصی را خودتان کشف کرده‌اید که در هیچ کتاب یا کلاسی آموزش داده نشده است؟

گاهی اوقات توانایی ذهنی لازم برای مطالعه‌ی برخی از دروس، به‌ویژه دروس محاسباتی، وجود ندارد. در چنین شرایطی می‌توان به جای اتلاف زمان و ناامیدی از پاسخ‌های اشتباه، به مطالعه‌ی درسی پرداخت که از آن لذت می‌بریم و به نوعی توان ذهنی خود را تازه‌سازی کنیم. اگرچه شاید این موضوع یک روش خاص به شمار نیاید، اما می‌توان آن را ابتکاری دانست که از اتلاف زمان جلوگیری می‌کند.

 

Menu