نفیسه قدیریان؛ پشتیبانی با نگاه فردی، نتیجه با رشد جمعی

به عنوان پشتیبان تحصیلی در رشته انسانی، استراتژی من مبتنی بر شناخت عمیق فردی هر دانش آموز و ارائه راهکارهای شخصی‌سازی شده است.

نفیسه قدیریان؛ پشتیبانی با نگاه فردی، نتیجه با رشد جمعی

نام و نام خانوادگی پشتیبان : نفیسه قدیریان

نام رشته و دانشگاه : رشته مشاوره دانشگاه عترت و معارف اصفهان

عیار کانونی : امسال به تازگی پشتیبان شده ام

مقطع پشتیبانی: دهم و یازدهم و دوازدهم انسانی  

نام مدیر:  خانم عابدینی


مصاحبه گر : فرشته عابدینی

 

با توجه به اینکه  دانش آموزان شما پیشرفت داشته‌اند عملکرد خودتان را برای رشد و پیشرفت دانش آموزانتان توضیح دهید؟ 

به عنوان پشتیبان تحصیلی در رشته انسانی، استراتژی من مبتنی بر شناخت عمیق فردی هر دانش آموز و ارائه راهکارهای شخصی‌سازی شده است. از آنجایی که برنامه لزوما هفته به هفته نیست، بلکه بر اساس نیازسنجی دوره ای و اهداف کوتاه مدت و بلندمدت تنظیم میشود، عملکرد من شامل ارزیابی اولیه دقیق ، پیگیری منظم و انعطاف پذیر ، استفاده از ابزارهای پایش پیشرفت ، تاکید بر خودمدیریتی دانش آموز و ایجاد فضای تعاملی و پرسش محور می باشد . این رویکرد منعطف ولی ساختار یافته،باعث شده دانش آموزان نه تنها در نتایج آزمون ها بلکه در اعتماد به نفس و مهارت یادگیری مستقل نیز رشد چشمگیری داشته باشند.

 

  دانش آموزان شما در کدام درس بیشتر پیشرفت داشته اند؟

عربی: بسیاری از دانش آموزان با ترس از این درس مواجه بودند.با تمرکز بر یادگیری قواعد به صورت کاربردی و الگو محو و همچنین تکنیک های سریع ترجمه و تحلیل صرف و نحوی، میانگین درصد آن ها در آزمون ها رشد قابل توجهی داشت.تبدیل عربی از یک درس تهدیدآمیز به یک تقطه قوت از دستاورد های کلیدی بود.

علوم و فنون ادبی: چالش اصلی این درس ترکیب حفظیات با مهارت های تحلیلی بود. با ارائه جدول ها و نقشه های ذهنی طبقه بندی شده برای بخش حفظی و الگوهای استاندارد تحلیل شعر و نثر برای بخش تحلیلی، دانش آموزان توانستند نمره و درصد خود را به طور پایداری افزایش دهند.

ریاضی و آمار:این درس معمولا به دلیل ضعف پایه ای چالش برانگیز است .با بازآموزی مفهومی مباحث پایه(مانند مجموعه و دنباله ها)و سپس تمرین هدفمند با تست های طبقه بندی شده از آسان به سخت ترس دانش آموزان کاهش یافت.پیشرفتآن ها در حل مسئله و درک نمودارها و رابطه ها بسیار چشمگیر بود.

 

 فکر می‌کنید این روند رشدی چه مدت ادامه دار باشد و این امر مستلزم چه چیزی می باشد؟

این روند رشد تا پایان دوره دوازدهم و حتی پس از کنکور قابل تداوم است به شرطی که انگیزه دانش آموز حفظ شود و پشتیبانی آموزشی و روانی به صورت مستمر ارائه گردد.این امر مستلزم تعهد دانش آموز به برنامه ریزی، همکاری موثر خانواده، و دسترسی به منابع به روز و استاندارد است.همچنین ، بررسی دوره ای پیشرفت و تنظیم برنامه بر اساس بازخوردها نقش کلیدی در تداوم روند رشد خواهد داشت.نفیسه قدیریان؛ پشتیبانی با نگاه فردی، نتیجه با رشد جمعی

 

آیا در روند رشد و پیشرفت دانش آموزی دچار چالش شده بودید؟ چطور چالش را برطرف کردید؟

بله.یکی از چالش های مهم افت انگیزه در میان ترم به دلیل خستگی و حجم بالای درس ها بود. برای رفع این مشکل ابتدا با دانش‌آموز و خانواده اش گفتگوی صمیمانه انجام دادم تا علل را شناسایی کنم.سپس با تنظیک مجدد برنامه مطالعاتی و کاهش موقت حجم تکالیف، فشار را کم کردم.همچنین با معرفی داستان های موفقیت آمیز دیگر دانش آموزان و برگزاری جلسات انگیزشی سعی کردم روحیه آنها را بازگردانم.در برخی موارد نیز از مشاوره روان شناختی برای مدیریت استرس کمک گرفتم.

  

کدام یک از آموزه های کانون در رشد و پیشرفت دانش آموز شما موثر بوده است؟ 

برنامه ریزی منظم و هدفمند کانون وآزمون های استاندارد بیشترن تاثیر را داشتند.آزمون های دوره ای کانون به د انش آموزان کمک کرد تا وضعیت خود در مقایسه با دیگران بسنجند و نقاط ضعف را به موقع رفع کنند.همچنین کتاب های هدفمند و تمرین های طبقه بندی شده کانون باعث شد دانش آموزان با انواع تیپ سوال آشنا شوند. همچنین دفتر برنامه ریزی و برنامه راهبردی و آزمون های طبقه بندی شده و سکو های مقایسه ای.

 

چه منابعی را برای رشد و پیشرفت دانش آموزانتان معرفی کردید؟ آیا آنها استفاده کرده اند؟

منابعی مانند کتاب اول برای شروع مباحث، پیشرفت کارت ها برای تدریس خط به خط و کتاب پرتکرارو آبی برای تسلط بیشتر معرفی شد.با پیگیری منظم دانش آموزان از این منابع استقبال کردند و نتایج ملموسی در پیشرفت دروس اختصاصی مشاهده شد. 

 

آیا با اولیا دانش آموزان ارتباط دارید؟ این ارتباط چه تأثیری بر روند رشد و پیشرفت فرزندشان داشته است؟

بله ارتباط منظم با اولیا از طریق تماس تلفنی ماهانه. این ارتباط باعث شد تا هماهنگی بیشتری بین خانه و پشتیبانی آموزشی ایجاد شود، نظارت بر مطالعه دانش آموز بهبود یابدو مشکلات انگیزشی یا خانوادگی زودتر شناسایی شود و حل شوند.همچنین  اولیا با آگاهی از برنامه ریزی ها بهتر توانستند محیط خانه را برای مطالعه مناسب کنند.

 

برای پیشرفت درسی این دانش آموزان در مدرسه (نیمسال اول) چه برنامه ایی دارید؟ 

برای نیمسال اول برنامه ای شامل مرور و تثبیت دروس پایه ، شروع پیش‌خوانی دروس نیمسال دوم و تمرکز بر نقاط ضعف شناسایی شده در آزمون ها طراحی شده است. همچنین برگزاری جلسات رفع اشکال ویژه دروس تحلیل مانند ریاضی و اقتصاد و آموزش تکنیک های مدیریت زمان و تست زنی در دستور کار قرار دارد. هدف این است که دانش آموزان با آمادگی کامل وارد نیمسال دوم شوند و افزایش تراز و درصد را ادامه دهند.

Menu