نام و نام خانوادگی: امیرحسین روائی
پایه: نهم
نام شهر و استان: کهگیلویه و بویراحمد - یاسوج
شغل و تحصیلات مادر: فوق لیسانس- خانه دار
شغل و تحصیلات پدر: فوق لیسانس- کارمند
میانگین تراز: ۴۳۶۹
سالهای حضور در کانون: ۲ سال (هشتم و نهم)
مصاحبه گر: فرزانه آیتی
- هدف شما از شرکت در آزمونهای کانون چیست؟ ارزیابی دقیق سطح دانش و مهارت، شبیه سازی محیط آزمون تیزهوشان، یادگرفتن مدیریت زمان، تثبیت یادگیری.
- مهمترین چیزی که در این سال ها از کانون و آزمون ها یاد گرفته اید چیست؟ اهمیت پیوستگی و استمرار، مرور منظم تمام دروس، مدیریت استرس و اشتباه.
- در آزمونها حضوری شرکت میکنید یا آنلاین؟ چرا؟ من قطعاً و با قاطعیت آزمون حضوری را ترجیح میدهم و در آن شرکت میکنم. دلیل اصلی این انتخاب دقیقاً به همان هدف اصلیام برای آمادگی تیزهوشان برمیگردد: شبیهسازی کامل و واقعی محیط آزمون.
- با توجه به اهمیت امتحانات و معدل، چه برنامه ریزی برای موفقیت در امتحانات مدرسه دارید؟ برنامه ریزی من برای موفقیت در امتحانات مدرسه بر سه ستون اصلی استوار است: درک عمیق، مدیریت منابع، و تمرین مستمر.
- مطابق برنامهی راهبردی حرکت میکنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی میکنید؟
بله، کاملا بر اساس برنامه راهبردی کانون پیش میروم. این برنامه نقش اسکلت اصلی برنامه مطالعاتی من را دارد، چون مشخص میکند که هر هفته باید چه مباحثی را جمعبندی کنم تا برای آزمون اصلی آماده باشم. برنامهریزی دو هفتهای من دقیقاً بر اساس چرخهی دو هفتهای آزمونهای کانون تنظیم میشود.
- برنامه شما برای شروع سال تحصیلی چیست؟ برنامه من برای شروع سال تحصیلی جدید، کاملا بر اساس فلسفهای که قبلا گفتم (پیوستگی و جلوگیری از انباشتگی) طراحی شده است. من معتقدم که موفقیت در آزمونهای بزرگتر (مثل تیزهوشان) از پایهریزی محکم در ابتدای سال شروع میشود.
- با توجه به دستاوردهای تابستان، چه تصمیماتی برای نیم سال اول گرفتهاید؟ این سوال بسیار خوبی است! دستاوردهای تابستان، نقشه راه من برای نیمسال اول را تا حد زیادی مشخص کردهاند. بر اساس تحلیل نتایج آزمونهای تابستان کانون، من چند تصمیم کلیدی برای نیمسال اول (پاییز و زمستان) گرفتهام.
- از کدام منابع کمک آموزشی کانون استفاده می کنید؟ این یک سوال بسیار مهم است، زیرا انتخاب منابع مناسب، ستون فقرات برنامه راهبردی است. برای اینکه برنامه دو هفتهای و استراتژی رفع اشکال من به درستی کار کند، من از ترکیب منابع کانون استفاده میکنم که هر کدام نقش مشخصی دارند.
الف: دفترچه برنامهریزی و دفترچه سوالات آزمون
ب:کتاب های تخصصی کانون مثل کتاب های آبی و تست های متنوع
- دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما میکند؟ بله دفتر برنامه ریزی دارم، پلی است بین برنامه تئوری (راهبردی کانون) و عملکرد فیزیکی من در هر روز. اگر این دفترچه را نداشته باشم، برنامهریزی من فقط یک لیست آرزو باقی میماند و تبدیل به یک برنامه عملیاتی دقیق نخواهد شد.
- تحلیل آزمون را در چه روزی انجام میدهید؟ روش شما برای تحلیل چگونه است؟
تحلیل آزمون، مهمترین و پربازدهترین بخش برنامه دو هفتهای است و نباید به تعویق بیفتد.بر اساس استراتژی کلی من، تحلیل آزمون به دو بخش اصلی تقسیم میشود که هر کدام در زمان مشخصی انجام میگیرد:
۱. تحلیل فوری (روز بعد از آزمون)
این تحلیل بلافاصله پس از بازگشت از آزمون انجام میشود، معمولا در عصر روز آزمون یا صبح روز بعد از آزمون.
۲. تحلیل عمیق و رفع اشکال (هفته اول بعد از آزمون)
بیشترین زمان به این بخش اختصاص داده میشود، که عمدتاً در روزهای شنبه تا سهشنبه هفته اول (هفته اول بعد از آزمون) انجام میشود. این هفته، هفتهای است که هنوز مباحث جدید مدرسه کم است و فرصت کافی برای تمرکز بر ایرادات آزمون قبلی وجود دارد.
- منابع و برنامه ای که برای آزمون تشریحی استفاده کردید به چه بود؟ برای آمادگی آزمونهای تشریحی، رویکرد و منابع من کمی با آزمونهای تستی متفاوت است. در اینجا منابع و برنامهای که استفاده کردم را شرح میدهم:
۱. منابع اصلی
کتاب درسی: مهمترین منبع برای امتحانات تشریحی، خود کتاب درسی است. باید تمام مطالب، تمرینها، مثالها و فعالیتها را به دقت مطالعه کرد.
جزوه کلاسی: جزوه کلاسی مکمل کتاب درسی است و معمولا نکات مهم و خلاصهشدهای از درس را شامل میشود. اگر معلم یا دبیر، تأکید ویژهای روی مبحثی داشته، آن را در جزوه یادداشت میکنم و به آن توجه بیشتری نشان میدهم.
نمونه سوالات سالهای قبل: حل نمونه سوالات امتحانات تشریحی سالهای گذشته، بسیار کمککننده است. با این کار، با نوع سوالات، سطح دشواری و نحوه بارمبندی آشنا میشوم. ۲. نحوه مطالعه و برنامهریزی
مطالعه فعال: در هنگام مطالعه، صرفاً به خواندن اکتفا نمیکنم. سعی میکنم مطالب را با صدای بلند توضیح دهم، خلاصهنویسی کنم و برای خودم مثال بزنم.
حل تمرینهای تشریحی: بعد از مطالعه هر بخش از کتاب درسی، تمرینهای تشریحی مربوط به آن را حل میکنم. سعی میکنم پاسخها را کامل و با جزئیات بنویسم، انگار که در جلسه امتحان هستم.
مرور و خلاصهنویسی: در پایان هر فصل، مطالب را مرور میکنم و خلاصهای از نکات مهم تهیه میکنم. این خلاصهها به من کمک میکنند تا در زمان کمتری بتوانم مطالب را مرور کنم.
تقسیمبندی زمان: زمان مطالعه را به دو بخش تقسیم میکنم:
بخش اول: مطالعه عمیق کتاب درسی و حل تمرینها
بخش دوم: مرور خلاصهها و حل نمونه سوالات سالهای قبل
