نام و نام خانوادگی: ارشیا جعفری گوهرگان
پایه تحصیلی: نهم
محل سکونت: گچساران، استان کهگیلویه و بویراحمد
شغل و تحصیلات مادر: خانهدار، دارای مدرک کارشناسی در رشتهٔ روانشناسی
شغل و تحصیلات پدر: کارمند، دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشتهٔ روانشناسی
میانگین تراز: ۶۴۵۳
سابقهٔ حضور در کانون فرهنگی آموزش قلمچی: ۴ سال
تعداد آزمونهای شرکتشده: ۵۹ آزمون
مصاحبهگر: زینب انصاری منش
هدف شما از شرکت در آزمونهای کانون چیست؟
هدف بنده، بررسی سطح دانش و یادگیری خود در فواصل زمانی منظم است، بهگونهای که بتوانم نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده و در مباحث نیازمند تقویت، اقدامات لازم را انجام دهم. همچنین، حضور در آزمونها این امکان را فراهم میآورد تا خود را در سطح رقابت ملی ارزیابی کنم.
مهمترین دستاورد و دلیل موفقیت شما در مهرماه چه بود؟
در مهرماه موفق شدم درصدهای مناسبی در دروس اصلی کسب کنم و نسبت به عملکرد خود در آزمونهای سال تحصیلی گذشته، رشدی قابل توجه داشته باشم.
در آزمونها حضوری شرکت میکنید یا آنلاین؟ چرا؟
شرکت در آزمونها را بهصورت حضوری انجام میدهم؛ چراکه این شیوه، تجربهٔ شرایط واقعی آزمون را فراهم میکند و به مدیریت اضطراب و بهبود تمرکز در زمان پاسخگویی کمک شایانی مینماید.
شما کارنامهٔ آزمون را چه زمانی دریافت میکنید؟ حضوری یا از طریق صفحهٔ شخصی؟
کارنامهٔ آزمون را در همان روز برگزاری، نیمهروز، از طریق صفحهٔ شخصی دریافت میکنم تا بتوانم بهسرعت وضعیت خود را تحلیل و ارزیابی نمایم.
برای پیشرفت در هر آزمون چگونه برنامهریزی میکنید؟
از روز جمعه پس از برگزاری آزمون، مباحث مربوط به آزمون بعدی را مشخص کرده و با توجه به اهمیت، حجم و سطح سختی هر موضوع، برنامهریزی جامع و زمانبندیشدهای تدوین میکنم.
روش مطالعهٔ موفق شما در کدام درس است؟ توضیح دهید.
در درس ریاضی، ابتدا محتوای درس را از طریق کتابهای کمکآموزشی مطالعه و درک میکنم؛ سپس با حل تستهای موضوعی، مطالب را تثبیت مینمایم. در مرحلهٔ بعد، اشتباهات خود را تحلیل کرده و نکات فراموششده یا ضعیف را شناسایی و با تمرین مجدد، تسلط خود را افزایش میدهم.
در برنامهریزی شخصی خود، کدام دروس را ویژهکار میکنید؟
سه درس اصلیِ ریاضی، فارسی و علوم را با اولویت ویژه دنبال میکنم؛ چراکه نقش قابل توجهی در تراز نهایی دارند. برای هریک از این دروس، برنامههای منظمی برای تستزنی و مرور در نظر گرفتهام تا بتوانم درصد آنها را در سطحی بالا و پایدار حفظ کنم.
برای موفقیت در امتحانات مدرسه چه برنامهای دارید؟
برای امتحانات مدرسه، علاوه بر پاسخگویی به سؤالات تشریحی، مطالعهٔ خطبهخط کتاب درسی را در دستور کار قرار میدهم تا تسلط کاملی بر متن داشته باشم. همچنین، از نمونه سؤالات ارائهشده توسط معلمان و منابع کمکآموزشی برای تکرار و تأکید بیشتر استفاده میکنم تا بتوانم به معدل مطلوبی دست یابم.
آیا مطابق برنامهٔ راهبردی حرکت میکنید؟ چگونه برای دو هفته برنامهریزی میکنید؟
بله، سعی میکنم تا حد امکان مطابق برنامهٔ راهبردی پیش روم؛ با این حال در صورت عقبماندگی در برخی مباحث، با پیشخوانی از طریق کتابهای آبی، خود را با بودجهٔ زمانی آزمونهای پیشرو تطبیق میدهم.
از کارنامههای جعبهابزار کارنامه استفاده میکنید؟ از هرکدام چه استفادهای میکنید؟
از کارنامهٔ تراز، جهت بررسی تراز و رتبهٔ خود در سطح شهر و کشور استفاده میکنم؛ همچنین از شاخص «چند از ده» برای ارزیابی میزان پاسخگویی خود به سؤالات بهره میبرم.
از کدام منابع کمکآموزشی کانون استفاده میکنید؟
در حال حاضر، برنامه دارم تا کتابهای سهسطحی و آبی را بیشتر در برنامهٔ مطالعاتی خود جای دهم؛ چراکه این منابع به تسلط عمیقتر بر مفاهیم و آمادگی بالاتر برای آزمونهای استاندارد کمک شایانی میکنند.
دفتر برنامهریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما میکند؟
بله، دفتر برنامهریزی دارم و آن را بهصورت روزانه تکمیل میکنم. این کار به من کمک میکند تا میزان پیشرفت و ساعات مطالعهٔ خود را بهدقت پیگیری کنم و از نظم و برنامهریزی دقیقتری در فرآیند یادگیری برخوردار باشم.
تحلیل آزمون را چه روزی انجام میدهید؟ روش شما چگونه است؟
تحلیل آزمون را در همان روز برگزاری، و پس از دریافت کارنامه، آغاز میکنم. در این روند، تمامی سؤالات پاسخدادهشده (درست، غلط) و نزده را بررسی مینمایم. برای هر سؤال اشتباه، علت خطا را بهصورت مکتوب ثبت کرده و در صورت وجود راهحل جدید یا تکنیک مؤثر، آن را یادداشت میکنم تا در آزمونهای آتی از تکرار اشتباه جلوگیری شود.
در طول تحصیل چه کسانی در پیشرفت شما مؤثر بودهاند و لازم است از آنها قدردانی کنید؟
از خانوادهٔ گرامیام صمیمانه سپاسگزاری میکنم؛ چراکه با فراهمآوردن شرایط آرام و مساعد برای مطالعه، بهطور مستمر از فرآیند یادگیری من حمایت کردهاند.
چه پیشنهاد یا انتقادی برای بهبود امور آموزشی دارید؟
پیشنهاد میشود تعداد سؤالات سطح بالا (دشوار) از کتابهای آبی و سهسطحی در طراحی آزمونها کمی کاهش یابد تا دانشآموزان بتوانند تعادل مناسبی بین مباحث مختلف ایجاد کرده و بهطور هماهنگ در سطح کلی دانش خود پیشرفت نمایند
