نام و نام خانوادگی پشتیبان: شهلا انصاری
رتبه کنکور سراسری: ۱۰۰۰
رشته و دانشگاه: حقوق دانشگاه ملایر
عیار کانونی : ۳ سال پشتیبان کانون
مقطع پشتیبانی: کنکوری علوم انسانی، معارف و منحصرا زبان
نام شهر و استان: ملایر، همدان
مصاحبه گر: فاطمه عبدالمالکی
با توجه به اینکه درصد بالایی از دانش آموزان شما پیشرفت داشتهاند عملکرد خودتان را برای رشد و پیشرفت دانش آموزانتان توضیح دهید؟
برای دستیابی به این سطح از پیشرفت، برنامهریزی منسجم و هدفمندی را دنبال کردم که بر اساس شناخت نقاط قوت و ضعف هر دانشآموز طراحی شد.
دانش آموزان شما در کدام درس بیشتر پیشرفت داشته اند؟
با تحلیل نتایج و نمرات، بیشترین میزان پیشرفت محسوس در دروس فنون و عربی مشاهده شد. این امر عمدتاً به دلیل تاکید ویژه بر این دروس، اختصاص زمان روزانه، استفاده از روش بازیابی و نیز تمرین مستمر تستهای استاندارد بود که به تدریج تسلط دانشآموزان را افزایش داد. همچنین پیشرفت برای دروسی مانند جغرافیا و جامعهشناسی نیز تکرار و مرورهای مکرر و برنامهریزیشده در بازههای زمانی مشخص (با استفاده از روشهای مانند مرورهای فاصلهدار) در دستور کار قرار گرفت تا مفاهیم در حافظه بلندمدت تثبیت گردد. پیگیری مستمر تکالیف و ارائه بازخورد فردی به هر دانشآموز نیز از دیگر اقدامات مؤثر بود.
مهم ترین عامل رشد و پیشرفت در دانش آموزتان چه عاملی بوده است؟
سه عامل کلیدی به صورت همزمان بیشترین سهم را در این پیشرفت داشتند: اول، استمرار و نظم در ساعات مطالعه روزانه که پایه اصلی پیشرفت بود. دوم، مشارکت مستمر و بدون غیبت در آزمونهای منظم که حالت ارزیابی و انگیزشی داشت. سوم، افزایش کمّی و کیفی تعداد تستهای آموزشی به همراه تحلیل دقیق و زمانبندیشده نتایج آزمونها، به ویژه در عصر روز جمعه که به یک برنامه ثابت و مؤثر برای بررسی اشکالات و تنظیم برنامه هفته آینده تبدیل شده بود.
فکر میکنید این روند رشدی چه مدت ادامه دار باشد و این امر مستلزم چه چیزی می باشد؟
تداوم این روند رشد کاملاً مشروط به حفظ و تقویت عوامل ایجادکننده آن است. در صورت حفظ نظم مطالعاتی، تداوم مشارکت در آزمونها، تحلیل مستمر نتایج و مهمتر از همه، حفظ و افزایش انگیزه و پشتکار دانشآموزان، این روند میتواند تا پایان سال تحصیلی ادامه یابد. لازمه این امر نیز همکاری مستمر بین دانشآموز، خانواده و پشتیبان و همچنین انعطافپذیری در برنامهریزی و رفع به موقع نقاط ضعف است.
آیا در روند رشد و پیشرفت دانش آموزی دچار چالش شده بودید؟ چطور چالش را برطرف کردید؟
بله، طبیعی است که در مسیر برخی دانشآموزان با چالشهایی مانند افت مقطعی انگیزه، بیثباتی در عملکرد یا مشکلات در دروس خاص مواجه شدیم. راهحل، برخورد فردی و ریشهیابی مشکل بود. به عنوان مثال، با برگزاری جلسات گفتوگوی انفرادی، کشف علت (خستگی، عدم درک مطلب، مشکل شخصی)، تنظیم مجدد برنامه متناسب با شرایط آن دانشآموز، تقسیم هدف بزرگ به اهداف کوچکتر و قابل دستیابی و گاهی نیز هماهنگی با خانواده برای کاهش فشارها، چالش را مدیریت و مرتفع میکردیم.
کدام یک از آموزه های کانون در رشد و پیشرفت دانش آموز شما موثر بوده است؟
دو رکن اصلی «شرکت منظم و حضوری در آزمونها » و «استفاده اصولی از دفتر برنامهریزی» بیشترین تاثیر را داشتند. آزمونهای منظم، حس رقابت سالم و عادت به شرایط آزمون را ایجاد کرد و دفتر برنامهریزی نیز به دانشآموزان مهارت مدیریت زمان، نظم بخشیدن به فعالیتها و مسئولیتپذیری در قبال برنامه خود را آموزش داد.
چه منابعی را برای رشد و پیشرفت دانش آموزانتان معرفی کردید؟ آیا آنها استفاده کرده اند؟
منابع اصلی معرفیشده شامل کتابهای آبی (برای تستزنی پیمانهای و موضوعی)، کتابهای سهسطحی (برای شناسایی و تمرین بر اساس سطح دشواری تستها) و کتابهای جمعبندی ویژه دوران آزمونهای جمع بندی بودند. خوشبختانه با پیگیری مستمر، اکثر دانشآموزان از این منابع به صورت فعال و برنامهمحور استفاده کردند که نتایج آن در کارنامههای ایشان مشهود است.
آیا با اولیا دانش آموزان ارتباط دارید؟ این ارتباط چه تأثیری بر روند رشد و پیشرفت فرزندشان داشته است؟
بله، ارتباط مستمر و سازنده با اولیا از طریق تماس تلفنی دورهای و جلسات حضوری برقرار است. این ارتباط نقش حلقه واسط هماهنگکننده را ایفا میکند.
از طریق این همکاری، فضای حمایتی منسجمی برا ی دانش آموز ایجاد میشود، گزارش پیشرفت ارائه میگردد، مشکلات احتمالی به سرعت شناسایی و رفع میشود و همچنین خانواده در جریان اهداف و روشها قرار میگیرد که این خود منجر به کاهش استرس دانشآموز و همراستایی بیشتر محیط خانه با اهداف آموزشی میگردد.
برای پیشرفت درسی این دانش آموزان در مدرسه (نیمسال اول) چه برنامه ایی دارید؟
برنامه اصلی برای نیمسال اول بر دو محور استوار است: اول، شرکت فعال و الزامی در کلاسهای رفع اشکال و جبرانی برای پوشش کامل نقاط ضعف و تثبیت یادگیری. دوم، آموزش و تمرین عملی شیوههای صحیح مطالعه و آمادگی برای امتحانات تشریحی، از جمله خلاصهنویسی، مرورهای هدفمند و تکنیکهای پاسخگویی به سوالات امتحانی. این برنامه به موازات برنامه آزمونهای تستی پیش خواهد رفت تا دانشآموزان در هر دو حوزه پیشرفت متوازنی داشته باشند.
