نام و نام خانوادگی: ستایش یاری
پایه تحصیلی: نهم
نام شهر و استان: شهر گچساران ، استان کهگیلویه و بویراحمد
شغل و تحصیلات مادر: خانهدار، مدرک تحصیلی زیر دیپلم
شغل و تحصیلات پدر: آزاد، مدرک تحصیلی زیر دیپلم
میانگین تراز آزمونهای کانون: 5874
معدل سال تحصیلی: ۲۰
مدت حضور در کانون: ۲ سال
تعداد آزمونهای شرکتشده در کانون: 48 آزمون
مصاحبه گر : مینا باقری
هدف شما از شرکت در آزمونهای تابستان چه بود؟
هدف از شرکت در آزمونهای تابستان، مرور مطالب سالهای گذشته و ایجاد زمینهای مناسب برای ورود به پایه نهم بود؛ زیرا دروس سالهای مختلف در ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر قرار دارند و تسلط بر مباحث پایهای، پیشنیاز موفقیت در سالهای آتی است.
در آزمونها حضوری شرکت میکردید یا آنلاین؟ چرا؟ چند آزمون حضوری و چند آزمون آنلاین شرکت کردید؟
در طول تابستان، تلاش شد تا اکثر آزمونها بهصورت حضوری برگزار شوند؛ زیرا حضور فیزیکی در آزمونها، به کاهش استرس و آشنایی بیشتر با محیط و شرایط آزمونهای رسمی کمک فراوانی میکند. همچنین، نمایانگر نقاط قوت و ضعف دانشآموز بهصورت واقعبینانهتری است. در حالی که محدودیتهایی در برگزاری تمام آزمونها بهصورت حضوری وجود داشت، اولویت قطعی با حضوری بودن آزمونها بود.

آیا مطابق برنامه راهبردی حرکت میکردید؟ چگونه برای دو هفته برنامهریزی میکردید؟ آیا برنامه مدرسه و آزمونها هماهنگ بود؟
بله، برنامهریزی بر اساس برنامه راهبردی کانون انجام میشد. در صورت تفاوت بین پیشرفت درسی در مدرسه و برنامه راهبردی، ابتدا دروسی که در مدرسه مطرح شده بودند، مرور و سپس بهصورت تستی پردازش میشدند. در صورت باقی ماندن زمان، دروس جلوتر نیز بهصورت پیشخوانی مطالعه میشدند تا هماهنگی بین برنامه مدرسه، آزمونها و برنامه فردی حفظ گردد.
در طول تابستان چند ساعت مطالعه میکردید؟ چقدر تستی و چقدر تشریحی؟ برنامه هفته اول و دوم شما چه تفاوتی با هم داشت؟
روزانه حدود چهار ساعت مطالعه در نظر گرفته میشد؛ دو ساعت به مرور دروس گذشته و دو ساعت به مطالعه و آمادگی دروس سال نهم اختصاص مییافت. در آزمونهای تابستان، شرکت در بخش تشریحی نیز فراموش نشد؛ زیرا شناخت عمیق مفاهیم و پاسخگویی دقیق به سؤالات تشریحی، پایهای برای تسلط بر سبک سؤالات تستی محسوب میشود. همچنین، برنامهریزی بهگونهای بود که در هفته اول، تمرکز بیشتری بر مطالعه و در هفته دوم، تمرکز اصلی بر تستزنی و ارزیابی خود قرار داشت.
به چند درس از نگاه آینده پاسخ میدادید؟ چه درسهایی؟ روش مطالعه خود را توضیح دهید.
با توجه به اهمیت دروس ریاضی و علوم در پایه نهم و سالهای آتی، این دو درس در اولویت پیشخوانی قرار گرفتند. مطالعه بهصورت یکروز در میان و با تخصیص دو ساعت برای هر جلسه انجام میشد. از درسنامههای کتابهای آبی و تستهای مرتبط با هر بخش استفاده شد تا ضمن درک عمیق مفاهیم، بتوان از طریق آزمونمحوری به خودآزمایی مؤثری دست یافت.
برنامه شما برای شروع سال تحصیلی چیست؟
برنامه اصلی برای شروع سال تحصیلی، افزایش حجم تستزنی، استفاده هدفمند از کتابهای سهسطحی و تیزهوشان کانون است؛ بهگونهای که دانشآموز بتواند ضمن تثبیت مفاهیم، سرعت و دقت خود را نیز بهبود بخشد.
با توجه به دستاوردهای تابستان، چه تصمیماتی برای نیمسال اول گرفتهاید؟
بر اساس برداشت از عملکرد تابستان، تصمیم بر افزایش تعداد تستهای حلشده، افزایش ساعت مطالعه روزانه و پشتیبانی مستمر با حل روزانه تستهای هوش و استعداد گرفته شد. هدف، تثبیت پیشرفت کسبشده و تبدیل آن به رشدی پایدار در تمام دروس است.
از کدام منابع کمکآموزشی کانون در تابستان استفاده کردید؟ به چه درسهایی؟ آیا با شروع سال تحصیلی منابع خود را تغییر میدهید؟
در طول تابستان، از کتابهای آبی کانون در دروس ریاضی و علوم استفاده شد. با توجه به کیفیت، جامعیت و تناسب این منابع با ساختار آزمونهای کانون، اعتماد کاملی به آنها وجود دارد. با شروع سال تحصیلی، برنامهریزی برای استفاده از منابع پیشرفتهتری مانند کتابهای سهسطحی، ۱۵۰۰ سؤال تیزهوشان و منابع ویژه هوش و استعداد جدی است.
در کدام درس در تابستان چالش داشتید که توانستید با تغییر روش مطالعه، چالش را برطرف کنید؟ چه روشی بهکار بردید؟
درس ریاضی در تابستان بهعنوان محور اصلی تمرکز انتخاب شد؛ زیرا در سالهای گذشته گاهی با چالشهایی در درک مفاهیم پیچیده مواجه بودم.
با اتخاذ روش ترکیبی از مطالعه درسنامههای جامع، حل تمرینهای تشریحی مقدماتی و سپس تستهای طبقهبندیشده، توانستم نهتنها بر سطح دشواریها غلبه کنم، بلکه پیشرفت چشمگیری در تسلط بر این درس داشته باشم.
آیا در سال گذشته از سایت کانون برای دانلود و استفاده از نمونه سؤالات امتحانی استفاده کردید؟ آیا امسال این کار را انجام خواهید داد؟
بله، در سال گذشته از نمونه سؤالات منتشرشده در سایت کانون بهمنظور آمادگی برای امتحانات پایانترم استفاده شد؛ زیرا این نمونهسؤالات از نظر سطح دشواری، نوع مباحث و فرمت سؤالات، بیشترین شباهت را به سؤالات واقعی مدارس دارند. برای سال تحصیلی جاری نیز برنامهریزی برای استفاده مستمر از این منابع انجام شده است.
در آزمونهای تابستان چقدر توانستید سؤالات ساده را شناسایی کنید؟ چقدر توانستید سؤالات دشوار را پاسخ دهید؟
با توجه به حجم تستزنی انجامشده در تابستان، شناسایی سؤالات ساده و دشوار بهراحتی امکانپذیر بود. در هر آزمون، ابتدا سؤالات ساده و سریعپاسخ را شناسایی و حل میکردم و سپس به سراغ سؤالات دشوارتر میرفتم. این روش، نهتنها از هدررفت زمان جلوگیری میکرد، بلکه باعث افزایش دقت و درصد موفقیت در دروس مختلف شد.
تحلیل آزمون را در چه روزی انجام میدادید؟ روش شما برای تحلیل چگونه است؟
تحلیل آزمونها حداکثر تا پایان همان روز آزمون انجام میشد. در این فرآیند، ابتدا سؤالات پاسخنادرست بررسی و دلایل اشتباه (مانند سهو، عدم آشنایی با مفهوم یا سرعت پایین) مشخص میشد. سپس سؤالات نزده، بهویژه آنهایی که از دیدگاه تراز بسیار تأثیرگذار بودند، مطالعه و تحلیل میشدند. در نهایت، تمام ایرادات و نکات کلیدی در دفتر خودآموزی یادداشت و برای مرور و اجتناب از تکرار در آزمونهای بعدی آماده میشد
