نام و نام خانوادگی : سوفیا ایرانیان
مقطع و رشته : دهم ریاضی
نام شهر و استان : تهران
میانگین تراز : 6357
مصاحبهگر : محدثه عظیمی
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجهای کسب کردند؟
من برای قبولی در آزمون تیزهوشان در مقطع ششم کانون ثبت نام کردم و از اول ایده مادرم بود و برای آزمون تیزهوشان نتیجه خوبی گرفتم و قبول شدم چون من در سال ششم کمی دیر شروع کردم ، کانون بهم کمک کرد. برای اون سال آزمون های هوش تحلیل رو میدادم و بعد از قبولی برای سال های هشتم نهم و امسال شرکت کرده ام.
چند سال و چه سالهایی دانشآموز کانون بودهاید؟
توانستم با استفاده از آزمون های کانون با سوالات بیشتری آشنا بشوم و ایده حل بیشتری برای سوالات یاد بگیرم.
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟ چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟
برای یادگیری بهتر درس ها و تست زنی بهتر شرکت کرده ام و اگه بگویم که خسته نشده ام دروغ گفتم ولی هرکس اگر هدفی داشته باشد برای هدفش تلاش میکند و خستگی را کنار میگذارد و ادامه میدهد.
آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
خیر, آشنا شدن با سوالات سخت بیشتر بهم کمک کرد که در حل کردن مسائل مختلف پیشرفت داشته باشم.
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید ؟
من از کارنامه اصلی و کارنامه اشتباهات استفاده میکنم ؛ اول کارنامه اصلی را مشاهده میکنم که ببینم در کدوم دروس پیشرفت داشته ام و چه اشکالاتی داشته ام و در کارنامه اشتباهات به اشتباهات خود میپردازم تا آنها را برطرف کنم .
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه است؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکنید؟
من برای تحلیل آزمون سوالاتی که غلط زده ام یا پاسخ نداده ام را دوباره حل میکنم خودم بدون اینکه به پاسخنامه نگاه کنم و اگر ایده حلی نداشتم به روش حل پاسخنامه نگاه میکنم و دوباره سعی میکنم سوال را حل کنم.
کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکنید؟
درس هایی که نقطه قوت من است فیزیک و شیمی است. درس ریاضی ام در مدرسه بد نیست ولی آزمون های کانون برای ریاضی سخت تر است و رتبه چندان خوبی در آن کسب نمیکنم و برای درس شیمی و فیزیک در مدرسه معمولا ۱۹ میگیرم و دلیل اینکه این درس ها را خوب بلدم و اینکه معلم به خوبی درس میدهد و اول از سوالات آسان شروع میکند بعد کم کم سوالات سخت را حل میکند و علاوه بر آن که درس خوب میدهند، تکلیف بیشتر تست می دهند برای حل کردن و این خیلی کمک میکنه که درس رو بهتر متوجه بشوی و یاد بگیری.
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
نقطه ضعف من در هندسه است. در هندسه نمیتوانم سوالات را به خوبی منظورشان را بفهم و به جواب برسم ولی قضیه ها را به خوبی میدانم ولی ایده حل برای سوالات ندارم. یکی از دلایل ضعفم هم میتواند این باشد که در آن کم کاری کردم ولی جدیدا با خواندن درسنامه کتاب تست و دیدن تست های کتاب تست میتوانم بهتر بفهمم ولی هنوز به حدی نرسیده ام که از نمره ام و رتبه ام در این درس راضی باشم .
به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مسأله حل میکنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکنید، در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییری میکند؟
به طور میانگین من در روز های عادی که مدرسه میروم ۴ ساعت درس میخوانم که هر ساعت یه زنگ برای هر درسی است که در مدرسه داشتم که درس همان روز من میشود . روند مطالعاتی در روز های عادی هم به صورت اینه که درس های داده شده را دوباره مطالعه میکنم و تست هایی که به عنوان تکلیف داده شده است را حل میکنم ولی در آخر هفته که زمان بیشتری دارم کمی بیشتر درس میخونم. گرچه من پنجشنبه ها هم به دلیل پژوهش مدرسه به مدرسه میرم پس پنجشنبه ها هم میشه گفت تقریبا به اندازه روز های عادی درس میخونم و جمعه اگر آزمون کانون داشته باشم آن را انجام میدهم و تحلیل میکنم و بعد به درس های مدرسه میپردازم.
کدام نقش آزمونهای کانون برای شما پررنگتر بود: نقش برنامهای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیلتان برای این انتخاب را بگویید.
نقش سنجشی آزمون های کانون برای من بیشتر پر رنگ بوده است چون میتونم در این آزمون ها خودم را بسنجم و ببینم کجا ضعف دارم که بتوانم آنها را برطرف کنم.
هنگام بررسی آزمونها به کدامیک اولویت بیشتری میدهید؟
الف) بررسی اشتباهات
ب) بررسی سؤالهای ساده
هنگام بررسی آزمون بیشتر سوالاتی که اشتباه زده ام را در اولویت قرار میدهم که بفهمم کجا مشکل دارم و آن را برطرف کنم.
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درسها میروید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف میکنید؟
در دیدن کارنامه ابتدا آن درس هایی که میدونم خوب میدهم را میبینم و ایراد آنها را با حل دوباره سوال برطرف میکنم.
کدامیک از روشهای مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمانهای نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟
برای مدیریت زمان در آزمون ها اول سوالاتی که بلدم را میزنم و سوالات وقت گیر که نیاز به فکر دارند را آخر سر پاسخ میدهم .
