نام و نام خانوادگی : هلنا ناصری شاهبلاغی
پایه : دهم ریاضی
نام شهر : تهران
تعداد سال حضور در کانون : 3 سال
شغل و تحصیلات مادر: خانه دار ، دیپلم
شغل و تحصیلات پدر: آزاد ، دیپلم
مصاحبهگر : پرستو قربانی
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟
سال هشتم از طریق یکی از دبیرانم آشنا شدم و از سال نهم هستش که در کانون حضور دارم.
دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟
مهمترین دستاورد من از شرکت در آزمونهای کانون شناخت دقیقتر نقاط ضعف و قوتم بود. با تحلیل کارنامهها فهمیدم روی چه مباحثی باید بیشتر کار کنم و چطور برنامهریزی بهتری داشته باشم.
آیا در آزمون هدفگذاری و مشابه پارسال هم شرکت می کردید؟ دلیل آن چیست؟
بله شرکت میکردم. چون کمک میکرد بفهمم چقدر به هدفی که تعیین کردم نزدیکم و با سبک سؤالهای سال قبل آشنا بشم.
مطابق برنامهی راهبردی درس می خواندید؟ چگونه برنامهریزی می کردید؟
بله تا حد زیادی طبق برنامهی راهبردی پیش میرفتم. اول زمانهای خالیام را مشخص میکردم، بعد مباحث هر هفته را بین روزها پخش میکردم. آخر هفته هم جمعبندی و مرور انجام میدادم تا برای آزمون آماده باشم.
کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه بود؟
نقطه قوتم هندسه است. برای این درس اول درسنامه را دقیق میخواندم و بعد روی تستهای طبقهبندیشده کار میکردم. تستها را هم زماندار میزدم تا تسلطم بیشتر شود.
در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟
بله. من در بعضی سالها در درس فیزیک ضعیف بودم اما وقتی روش مطالعهام را تغییر دادم، به مرور به یکی از نقاط قوتم تبدیل شد. ابتدا مشکل اصلیام را پیدا کردم، بعد درسنامه را دقیقتر میخواندم و تستهای آموزشی زیاد حل میکردم. همچنین اشتباهاتم را ثبت میکردم و مرور منظم داشتم. همین تغییر روش باعث شد در این درس پیشرفت زیادی داشته باشم.
روزی چند ساعت درس می خواندید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می دادید؟
بهطور متوسط روزی ۶–۵ ساعت درس میخواندم و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد زمانم را به تستزدن اختصاص میدادم.
دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده بود؟
بله دفتر برنامهریزی داشتم. تکمیل این دفتر باعث میشد دقیقتر بدانم هر روز چه کاری انجام دادهام و چقدر به برنامهام پایبند بودهام. از لحاظ درسی کمک کرد نظم بیشتری داشته باشم، زمانم را بهتر مدیریت کنم و متوجه شوم کدام درسها نیاز به وقت بیشتری دارند. از لحاظ غیر درسی هم باعث شد مسئولیتپذیرتر شوم و برنامهریزی منظمتری برای کارهای روزانهام داشته باشم.
روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟
برای تحلیل آزمون، اول سراغ دفترچه میرفتم و سؤالهایی که غلط زده بودم یا نزده بودم را مشخص میکردم. بعد دلیل هر اشتباه را مینوشتم مثلاً کمدقتی، بلد نبودن، یا کمبود زمان. سؤالهایی که بلد نبودم را دوباره با درسنامه و حلتشریحی مرور میکردم و نکات مهم را یادداشت میکردم. در آخر هم چند تست مشابه از همان مبحث میزدم تا اشتباهاتم تثبیت نشود.
دستاورد یا مهارت غیر درسی هم داشتید یا دارید؟
بله. مهارت مدیریت زمان و منظمبودن را یاد گرفتم و این باعث شد در کارهای روزمرهام هم بهتر و دقیقتر عمل کنم.
برنامه شما برای دوره امتحانات چیست؟ برای کسب نمره بالا چه راهکاری بکار می برید؟
برای دورهی امتحانات اول برنامهی امتحانها را نگاه میکنم و مباحث هر درس را به چند بخش کوچک تقسیم میکنم تا فشار کمتر شود. معمولاً ۳–۲ روز قبل از هر امتحان مرور کامل، حل تمرین و نمونهسؤال انجام میدهم. برای نمرهی بالا هم سعی میکنم اول کتاب درسی و نمونهسؤالهای معلم را خوب بخوانم، بعد تمرینهای مهم را حل کنم و نکات را خلاصهبرداری کنم تا شب امتحان فقط مرور کنم.
با چه روشی کتابهای خود مطالعه میکردید؟ اول درسنامه میخواندید یا اول تست میزدید؟ روش استفاده شما از پاسخنامه کتابها به چه صورت بود؟
من معمولاً ابتدا درسنامه کتاب را با دقت میخواندم و سعی میکردم مفاهیم و نکات مهم را خوب بفهمم. بعد از مطالعهی هر بخش تستهای آموزشی مربوطه را حل میکردم تا یادگیری تثبیت شود. در استفاده از پاسخنامه هم ابتدا خودم جواب میدادم و فقط در صورت اشتباه یا ابهام پاسخ تشریحی را مطالعه میکردم تا نکات جدید یاد بگیرم و دلیل اشتباهم را متوجه شوم.
هرکدام از منابع را فقط یکبار مطالعه کردید یا مطالعه آن را تکرار کردید؟
من هر منبع را فقط یک بار نمیخواندم بلکه چندین بار مرور میکردم. ابتدا درسنامه و تستها را میخواندم و حل میکردم سپس مرورهای بعدی را با فاصلههای زمانی مشخص انجام میدادم تا مطالب بهتر در ذهنم تثبیت شود و اشتباهاتم را کاهش دهم.
