گفت و گو با عسل حمیدی قهرمان پائیز یازدهم تجربی از ساوه

هدف من از شرکت در آزمون‌های کانون این است که یک مسیر مشخص و منظم برای پیشرفت درسی داشته باشم. آزمون‌های منظم دو هفته‌ای، به من کمک کرده‌اند تا روند مطالعه‌ام از حالت پراکنده خارج شود

گفت و گو با عسل حمیدی قهرمان پائیز یازدهم تجربی از ساوه

نام و نام خانوادگی: عسل حمیدی

پایه: یازدهم تجربی

نام شهر و استان: ساوه، مرکزی

شغل و تحصیلات مادر: کارمند بانک

شغل و تحصیلات پدر: مدیر شرکت

میانگین تراز: ۶500

سال‌های حضور در کانون: ۲

چند آزمون شرکت کرده است: ۳۴



مصاحبه‌گر: خانم فاطمه  خانعلی‌زاده



1. هدف شما از شرکت در آزمون‌های کانون چیست؟

هدف من از شرکت در آزمون‌های کانون این است که یک مسیر مشخص و منظم برای پیشرفت درسی داشته باشم. آزمون‌های منظم دو هفته‌ای، به من کمک کرده‌اند تا روند مطالعه‌ام از حالت پراکنده خارج شود و بتوانم یادگیری‌ام را به‌صورت مرحله‌ای و قابل اندازه‌گیری دنبال کنم. این ارزیابی مستمر باعث می‌شود بتوانم نقاط ضعف خودم را پیدا کنم و برای برطرف کردن آن‌ها برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشم.

از طرف دیگر، شرکت در آزمون‌های کانون باعث شده دید واقع‌بینانه‌تری نسبت به سطح درسی‌ام داشته باشم. وقتی تراز و درصدهای خودم را در طول زمانی طولانی مقایسه می‌کنم، متوجه می‌شوم چطور پیشرفت کرده‌ام یا در کدام درس‌ها نیاز به تلاش بیشتری دارم. همین روند باعث ایجاد انگیزه و تلاش بیشتر در من شده است.



2. مهم‌ترین چیزی که در این سال‌ها از کانون و آزمون‌ها یاد گرفته‌اید چیست؟

مهم‌ترین چیزی که از کانون یاد گرفته‌ام اهمیت تحلیل و برنامه‌ریزی است. آزمون‌ها فقط برای سنجش نیستند؛ بلکه هر آزمون برای من یک فرصت یادگیری است. وقتی سوالات غلط و نزده را بررسی می‌کنم، دقیقاً می‌فهمم در کجا مشکل دارم و همین باعث شده یادگیری‌ام عمیق‌تر شود. این روش را از خود کانون و تجربه آزمون‌هایش یاد گرفته‌ام.

همچنین نظم و تعهد به برنامه راهبردی از بزرگ‌ترین درس‌هایی بوده که کانون به من داده است. قبل از آزمون‌ها برنامه‌ریزی ثابتی نداشتم، اما حالا می‌دانم چگونه مطالعه‌هایم را به شکل منظم و مرحله‌ای انجام دهم. این نظم باعث شده پیشرفت ثابتی داشته باشم و از درس‌ها عقب نمانم.



3. در آزمون‌ها حضوری شرکت می‌کنید یا آنلاین؟ چرا؟

من در آزمون‌ها حضوری شرکت می‌کنم، چون فضای آزمون حضوری به شرایط واقعی کنکور نزدیک‌تر است و به من کمک می‌کند تمرکز و مدیریت زمان بهتری داشته باشم. در محیط جلسه آزمون کمتر حواس‌پرت می‌شوم و جدیت بیشتری دارم. همین موضوع باعث می‌شود نتیجه آزمون دقیق‌تر باشد و بتواند سطح واقعی‌ام را نشان بدهد. در آزمون حضوری حس رقابت بیشتری دارم و این موضوع باعث می‌شود تلاش کنم بهتر ظاهر شوم. همچنین، بودن در فضای آزمون، استرسم را کنترل می‌کند و باعث می‌شود کم‌کم به شرایط کنکور عادت کنم و در آینده عملکرد بهتری داشته باشم.



4. با توجه به اهمیت امتحانات و معدل، چه برنامه‌ای برای موفقیت در امتحانات مدرسه دارید؟

برای امتحانات مدرسه، از همان ابتدای سال تلاش می‌کنم درس‌ها را هم‌زمان با تدریس مدرسه و برنامه راهبردی مطالعه کنم. وقتی درس‌ها را مرحله‌ای و منظم جلو می‌برم، نزدیک امتحانات فشار زیادی روی من وارد نمی‌شود. از کتاب‌های تشریحی و نمونه‌سوالات کانون هم برای مرور بهتر استفاده می‌کنم تا برای امتحانات کاملاً آماده باشم.همچنین چند هفته قبل از امتحانات، مرورهای دوره‌ای انجام می‌دهم. سؤالات پرتکرار و طبقه‌بندی‌شده کانون کمک می‌کند با سبک سؤالات امتحانی کاملاً آشنا شوم. این روند باعث می‌شود با اعتمادبه‌نفس وارد امتحان شوم و معدل خوبی کسب کنم.



5. مطابق برنامه راهبردی حرکت می‌کنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه‌ریزی می‌کنید؟

بله، کاملاً مطابق برنامه راهبردی کانون پیش می‌روم و این برنامه بهترین الگو برای نظم درسی من است. ابتدا بودجه‌بندی هر دو هفته را بررسی می‌کنم و بر اساس آن، زمان مطالعه هر درس را مشخص می‌کنم. این کار باعث می‌شود هیچ مبحثی را جا نیندازم و طبق برنامه ثابت و استاندارد کانون پیش بروم.بعد از مشخص کردن مباحث، آن‌ها را در طول دو هفته تقسیم می‌کنم تا فرصت مرور و تست‌زنی هم داشته باشم. یک یا دو روز مانده به آزمون نیز یک مرور کامل انجام می‌دهم تا از تسلط روی مباحث مطمئن شوم. این روش باعث شده روند مطالعه‌ام منظم‌تر و نتیجه‌ام پایدارتر شود.

گفت و گو با عسل حمیدی قهرمان پائیز یازدهم تجربی از ساوه


6. برنامه شما برای شروع سال تحصیلی چیست؟

برنامه من برای شروع سال تحصیلی این است که از همان روزهای اول درس‌ها را جدی و منظم بخوانم. تلاش می‌کنم خودم را با برنامه راهبردی هماهنگ کنم تا همیشه جلوتر از درس‌ها باشم. شروع قوی، باعث می‌شود در طول سال راحت‌تر و بدون استرس پیش بروم.همچنین می‌خواهم از همان ابتدا تست‌زنی را کنار مطالعه داشته باشم. تجربه قبلی به من نشان داده که وقتی از ابتدا درس‌ها را مرحله‌ای، تستی و تشریحی پیش می‌برم، موقع امتحانات و آزمون‌ها خیلی راحت‌تر هستم و کیفیت یادگیری‌ام بالاتر می‌رود.



7. با توجه به دستاوردهای تابستان، چه تصمیماتی برای نیم‌سال اول گرفته‌اید؟

تابستان فرصت خوبی بود تا نقاط ضعف و قوتم را بهتر بشناسم و برخی مباحث سخت را زودتر کار کنم. برای نیم‌سال اول تصمیم گرفته‌ام مرورهای منظم‌تری داشته باشم تا مباحثی که تابستان خوانده‌ام کاملاً تثبیت شوند. این کار به من کمک می‌کند در طول سال تسلط بیشتری داشته باشم.همچنین تصمیم دارم تحلیل آزمون‌ها را دقیق‌تر انجام بدهم و روی سؤالاتی که باعث نوسان ترازم می‌شوند بیشتر کار کنم. استفاده از کتاب‌های سه‌سطحی و پرتکرار کانون را بیشتر می‌کنم تا بتوانم تست‌های هدف‌دارتر و استانداردتری بزنم و عملکردم را بهبود بدهم.



8. از کدام منابع کمک‌آموزشی کانون استفاده می‌کنید؟

من از سه‌سطحی‌ها، پرتکرارها استفاده می‌کنم. این کتاب‌ها دقیقاً مطابق بودجه‌بندی آزمون‌ها نوشته شده‌اند و همین باعث می‌شود مطالعه‌ام کاملاً هماهنگ و هدفمند باشد. سؤالات این کتاب‌ها از نظر تنوع و سطح‌بندی بسیار مناسب هستند.در روزهای نزدیک آزمون، از کتاب زرد و پرتکرار بیشتر استفاده می‌کنم تا با سبک و نوع سؤالات دوره‌های قبل آشنا شوم. کتاب‌های سه‌سطحی هم همیشه کمک می‌کنند نقاط ضعفم را بهتر بشناسم و تست‌های مشابه بیشتری برای رفع اشکال بزنم.



9. دفتر برنامه‌ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کند؟

بله، دفتر برنامه‌ریزی دارم و هر هفته آن را می‌نویسم. نوشتن ساعت مطالعه باعث می‌شود بفهمم چقدر برای هر درس وقت گذاشته‌ام و آیا با هدف‌های هفتگی‌ام هماهنگ هستم یا نه. این دفتر به مطالعه‌ام نظم می‌دهد و باعث می‌شود هیچ روزی بدون فعالیت درسی نگذرد.همچنین با نگاه کردن به صفحات قبلی دفتر، به روند پیشرفتم پی می‌برم و این موضوع انگیزه زیادی به من می‌دهد. اگر در یک درس کم‌کاری کرده باشم، در هفته بعد برنامه‌ام را اصلاح می‌کنم. دفتر برنامه‌ریزی یکی از مهم‌ترین ابزارهایی بوده که کانون به من معرفی کرده و تاثیر زیادی روی نظم درسی‌ام داشته است.



10. تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می‌دهید؟ روش شما برای تحلیل چیست؟

معمولاً تحلیل آزمون را همان روز آزمون یا حداکثر روز بعد انجام می‌دهم. ابتدا سؤالات غلط، نزده و حتی درست‌هایی را که شک داشتم علامت می‌زنم. سپس دلیل هر اشتباه را مشخص می‌کنم؛ اینکه مشکل از بی‌دقتی بوده یا نخواندن کافی یا ضعف در تست‌زنی. این کار به من کمک می‌کند اشتباهاتم را بهتر بشناسم.بعد از تحلیل، از کتاب سه‌سطحی همان مبحث تست‌های بیشتری کار می‌کنم تا اشکالم برطرف شود. همچنین سؤالات مهم آزمون را در یک دفتر جداگانه می‌نویسم تا قبل از آزمون‌های بعدی دوباره مرور کنم. این روش تحلیل باعث شده نتیجه‌هایم پایدارتر شود و اشتباهاتم کمتر تکرار شود.

Menu