نام و نام خانوادگی: فرزام سلیمی
پایه: دوازدهم – فارغالتحصیل
رشته: تجربی
شهر و استان: هشتگرد – البرز
میانگین تراز: ۶۰۰۰
سالهای حضور در کانون: دو سال
مصاحبهگر: علیرضا سامانی پور
۱. مهمترین ویژگی دانشآموزان تراز برتر از نگاه خودت چیست؟
بهنظر من اصلیترین ویژگی دانشآموزان تراز برتر، استمرار، پیوستگی و نظم در مسیر مطالعه است. آنها اهداف مشخصی دارند و برای رسیدن به آن اهداف، هر روز—even روزهای سخت—برنامهی خود را ادامه میدهند. این ثبات قدم بزرگترین عامل موفقیت است.
۲. در مسیر رشد ترازت، از برنامهی راهبردی قلمچی چگونه استفاده کردی؟
برنامهریزی مطالعاتیام را مطابق برنامهی راهبردی انجام میدادم. این برنامه به من کمک کرد که مسیر مطالعاتیام ساختارمند باشد و همیشه بدانم در هر بازه زمانی دقیقاً باید چه مباحثی را جمعبندی یا تمرین کنم.
۳. دفتر برنامهریزی چه نقشی در نظم و پیشرفت تحصیلیات داشته است؟
دفتر برنامهریزی برای من بسیار موثر بود؛ زیرا باعث میشد مطالعهام منظمتر شود و بتوانم روند پیشرفتم را ارزیابی کنم. نوشتن ساعت مطالعه و ثبت عملکرد، انگیزهی بیشتری ایجاد میکرد.

۴. برای دو هفتهی بین آزمونها چگونه برنامهریزی میکنی که با برنامهی راهبردی همسو باشد؟
سعی میکنم در ۱۰ روز اول تمام مباحث مرتبط با آزمون را بهطور کامل تمام کنم و روزهای پایانی را به تستزنی زماندار و مرور اختصاص بدهم تا سرعت و دقت لازم برای آزمون در من تقویت شود.
۵. بیشترین رشد ترازت در چه بازهای از سال اتفاق افتاد و دلیل آن چه بود؟
در طول سال رشد تراز نداشتم؛ زیرا از همان ابتدای شروع آزمونها، تراز من نزدیک به ۶۰۰۰ بود و این روند ثابت باقی ماند. تلاش کردم این تراز را حفظ کنم و کیفیت مطالعهام را بهبود بدهم.
۶. کدامیک از منابع کانون برایت بیشترین تأثیر را داشته است؟
کتابهای سهسطحی بیشترین تأثیر را برایم داشتند. این کتابها با تستهای استاندارد و دستهبندیشده، به من کمک کردند تا نقاط ضعفم را شناسایی کنم و مهارت تستزنیام را بالاتر ببرم.
۷. چگونه از تحلیل آزمونها برای برطرفکردن نقاط ضعف استفاده میکنی؟
تحلیل آزمون برای من بسیار اهمیت دارد و زیاد از آن استفاده میکنم. تکتک سؤالات غلط، نزده و زمانبر را بررسی میکنم تا دلیل اشتباه را پیدا کنم و در آزمون بعدی به همان دام نیفتم.
۸. وقتی نتیجهی آزمون کمتر از انتظارت میشود، چه واکنشی نشان میدهی؟
ابتدا ناراحت میشوم، اما این ناراحتی را تبدیل به انرژی میکنم و تلاش میکنم نقاط ضعف خود را به نقاط قوت تبدیل کنم. برای من نتیجهی ضعیف یعنی فرصتی برای اصلاح.
۹. چقدر به رقابت با خودت در مقایسه با رقابت با دیگران اهمیت میدهی؟
من رقابت را بیشتر از زاویهی پیشرفت شخصی نگاه میکنم. تلاش میکنم هر روز بهتر از روز گذشته باشم، نه اینکه خودم را صرفاً با دیگران مقایسه کنم.
۱۰. انگیزهی اصلیات برای حفظ تراز بالا چیست؟
هدف اصلیام رسیدن به رشتهی دلخواهم و البته شاد کردن خانوادهام است. فکر کردن به آیندهای که برایش تلاش میکنم، انگیزهی من را چند برابر میکند.
۱۱. نقش خانواده یا مشاور کانون در پیشرفتت چگونه بوده است؟
خانواده و مشاور کانون، هر دو نقش مؤثری در مسیر من داشتهاند. خانواده با ایجاد آرامش و حمایت روحی و مشاور با راهنماییهای دقیق، برنامهریزی و پیگیری، کمک کردند مسیر درسیام روشن و قابل کنترل باشد.
۱۲. برای درسهایی که نقطهضعف بودند، از چه روش یا منبعی استفاده کردی؟
به درسهایی که در آنها ضعف داشتم زمان بیشتری اختصاص میدادم و سعی میکردم با تمرکز بالا آنها را مطالعه کنم. افزایش تمرکز و تمرین بیشتر باعث شد ضعفها به مرور برطرف شوند.
۱۳. هنگامی که انگیزهات پایین میآید، چگونه خودت را احیا میکنی؟
در چنین مواقعی به اهدافم و تلاشی که تاکنون برای آنها کردهام فکر میکنم. یادآوری مسیر طیشده باعث میشود انگیزهی ازدسترفتهام برگردد و دوباره با انرژی ادامه دهم.
۱۴. آزمونهای کانون چه چیزی به تو آموختند که جای دیگری تجربه نکردهای؟
آزمونهای کانون به من نظم، برنامهریزی و پیشروی اصولی را یاد دادند. همچنین قرار گرفتن مداوم در فضای شبیهسازیشدهی آزمون، باعث شد مدیریت زمان و تمرکز بیشتری پیدا کنم.
