نام و نام خانوادگی : علی محمد قلی تبار
پایه : دوازدهم انسانی
شهر و استان: مازندران شهرستان آمل
شغل و تحصیلات پدر : دیپلم و کارگر
شغل مادر : خانه دار
مدرسه : نمونه آیتالله آملی
سال های حضور در کانون : یازدهم و دوازدهم
میانگین تراز : 6063
تعداد آزمون شرکت کرده : ۲۱
مصاحبه گر: محمد رضا انگرودی
۱ . هدف شما از شرکت در آزمونهای کانون چیست؟
هدفم از شرکت در آزمونهای کانون این است که خودم را بهصورت منظم بسنجـم و بفهمم در درسهای رشته انسانی دقیقاً در چه سطحی هستم. دوست دارم با یک برنامهی مشخص جلو بروم و هر آزمون نسبت به آزمون قبلی عملکرد بهتری داشته باشم. علاوه بر این، آزمونها باعث میشوند مطالعهام نظم پیدا کند و برای کنکور از همین الان چارچوب داشته باشم.
۲. مهمترین چیزی که در این سالها از کانون و آزمونها یاد گرفتهاید چیست؟
مهمترین چیزی که یاد گرفتم اهمیت استمرار و تحلیل آزمونها است. فهمیدم که فقط زیاد درس خواندن کافی نیست؛ باید بدانم کجا اشتباه میکنم و چطور آن را درست کنم. همچنین با برنامهی راهبردی یاد گرفتم درسها را مرحلهبهمرحله پیش ببرم و عجله نکنم.
۳. در آزمونها حضوری شرکت میکنید یا آنلاین؟ چرا؟
من معمولاً آنلاین شرکت میکنم، چون وقت رفتوآمد کم میشود و آرامش بیشتری دارم. اما سعی میکنم زمانبندی را خیلی جدی رعایت کنم تا شبیه شرایط آزمون واقعی باشد. گاهی هم اگر لازم باشد حضوری شرکت میکنم تا حس رقابتی و فضای جدی آزمون را تجربه کنم.
۴. با توجه به اهمیت امتحانات و معدل چه برنامهریزی برای موفقیت در امتحانات مدرسه دارید؟
برای امتحانات مدرسه از حدود دو هفته قبل مرور جدی را شروع میکنم. برای درسهای حفظی مثل تاریخ، جامعهشناسی و فلسفه، هر فصل را خلاصهنویسی کردهام و مرور میکنم. برای درسهای تشریحی مثل ادبیات و عربی، بیشتر نمونهسؤال حل میکنم تا ساختار پاسخها دستم بیاید. سعی میکنم هر روز یک مقدار مطالعه سبک داشته باشم تا شب امتحان فشار زیادی نداشته باشم.
۵. مطابق برنامهی راهبردی حرکت میکنید؟ چگونه برای دو هفته برنامهریزی میکنید؟
بله، بیشتر مواقع طبق برنامهی راهبردی پیش میروم. اول سرفصلهای دو هفته را نگاه میکنم، بعد حجم هر درس را بین روزهای هفته تقسیم میکنم. روزهای اول بیشتر مطالعهی اولیه دارم و روزهای آخر تمرین و مرور. اگر یک درس عقب بیفتد، جمعهها یا روزهای سبکتر جبران میکنم. همیشه هم بعد از آزمون دو روز اول را برای تحلیل و رفع اشکال میگذارم.
۶. برنامهی شما برای شروع سال تحصیلی چیست؟
میخواهم از همان ابتدای سال درسها را سبک و منظم جلو ببرم تا حجم درسها روی هم جمع نشود. برای هر درس یک دفتر خلاصهنویسی جداگانه درست میکنم و سعی میکنم درس همان روز را همان روز بخوانم. همچنین تصمیم دارم برای دروس مهم مثل ادبیات و عربی از هفته اول تستهای پایهای را شروع کنم.
۷. با توجه به دستاوردهای تابستان چه تصمیماتی برای نیمسال اول گرفتهاید؟
تابستان متوجه شدم اگر پیوسته درس بخوانم خیلی بهتر نتیجه میگیرم، برای همین تصمیم گرفتم در نیمسال اول وقفهی طولانی نیندازم. تصمیم گرفتم هر آزمون را کامل تحلیل کنم، درصدهای درسهای قویام را حفظ کنم و روی درسهای ضعیف مثل زبان و عربی زمان بیشتری بگذارم. همچنین میخواهم مدیریت زمان را بهتر تمرین کنم چون در تابستان دیدم هنوز جای پیشرفت دارد.
۸. از کدام منابع کمک آموزشی کانون استفاده میکنید؟
برای درسهای انسانی معمولاً از کتابهای آبی و مخصوصاً کتابهای پرتکرار استفاده میکنم. برای ادبیات هم کتاب موضوعی کانون خیلی کمکم میکند. برای ریاضی و اقتصاد هم کتاب آبی را میزنم چون سطح تمرینها مناسب تراز من است و نه خیلی سخت است، نه خیلی ساده.
۹. دفتر برنامهریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما میکند؟
بله، دفتر برنامهریزی دارم. تکمیلش باعث میشود مطالعههایم دقیق و قابل پیگیری باشد. وقتی مینویسم چه کاری انجام دادهام، هم حس پیشرفت میکنم و هم نقاط خالی برنامهام مشخص میشود.
۱۰. تحلیل آزمون را در چه روزی انجام میدهید؟ روش شما برای تحلیل چگونه است؟
معمولاً جمعه بعد از آزمون یا نهایتاً شنبه تحلیل را انجام میدهم. اول سراغ دفترچه میروم و سؤالهایی که اشتباه زدم یا نزدهام را مشخص میکنم. بعد دلیل اشتباهها را بررسی میکنم: کمبود دانش، بیدقتی، یا کمبود وقت. سؤالهای مهم را در دفترچهی نکات مینویسم تا قبل از آزمون بعدی مرور کنم. اگر درسی خیلی ضعف داشته باشم، دو سه روز بعدش برای همان درس تست جبرانی میزنم.
