آزمونها را مانند پلکانی میبینم که راه را برای پیشرفت آینده هموار می کند
نام و نام خانوادگی: دیانا درویشی
پایه: دوازدهم انسانی
نام شهر و استان: بوکان– آذربایجان غربی
شغل و تحصیلات مادر: خیاط– ششم ابتدایی
شغل و تحصیلات پدر: آزاد– سوم راهنمایی
میانگین تراز: 5800
سالهای حضور در کانون: ۲ سال
مصاحبهگر: الهام یافته
هدف شما از شرکت در آزمونهای کانون چیست؟
به چالش کشیدن خودم و ارزیابی مهارتهای علمیام است. علاوه بر این، از این فرصت استفاده میکنم تا نقاط قوت و ضعفم را بهتر بشناسم. آزمونها را مانند پلکانی میبینم که راه را برای پیشرفت آینده هموار میکند و ایفای نقش مؤثر در جامعه را رقم می زند.
مهمترین دستاورد شما و دلیل موفقیتتان در مهرماه چه بود؟
برنامهریزی دقیق و ایجاد نظم درسی بود. این نظم و برنامهریزی موجب شد پیشرفت محسوسی در درسهایم داشته باشم.
شما کارنامه آزمون را چه زمانی دریافت میکنید؟ حضوری یا صفحه شخصی؟
کارنامه را ساعت دوازده روز آزمون در صفحه شخصیام دریافت میکنم.
با توجه به دستاوردهای تابستان، چه تصمیماتی برای نیمسال اول گرفتهاید؟
برای نیمسال اول تصمیم دارم کاملاً مطابق برنامه راهبردی کانون پیش بروم، نقاط ضعفم را برطرف کنم و با شرکت منظم در آزمونها، خودم را محک بزنم.
شما به چند زوج درس در آزمون پاسخ میدهید؟ کدام درسها؟ چرا؟
من به همه زوجدرسها پاسخ میدهم. این کار باعث میشود هیچ بخشی از برنامه راهبردی را ناقص نگذارم، نقاط ضعفم سریعتر مشخص شود و در همه درسها تعادل ایجاد کنم.
درس علوم و فنون و عربی را در آزمونها چند درصد میزنید؟ روش مطالعه این دو درس را توضیح دهید.
معمولاً در این دو درس درصدهای بالایی کسب میکنم. در علوم و فنون، بخش تاریخ ادبیات و سبکشناسی فقط با تسلط روی متن کتاب قابل دستیابی است و برای بخشهای دیگر، حل تست زیاد ضروری است. در درس عربی، چند گام مهم را دنبال میکنم: اول، مطالعه هدفمند و بدون حذف مباحث؛ دوم، تستزنی فراوان که در این درس بسیار کمککننده است؛ و سوم، استفاده از کتاب مطالعاتی مناسب مانند کتاب آبی کانون که درسنامه کامل و تستهای بسیار خوبی دارد.
با توجه به اهمیت امتحانات و معدل، چه برنامهریزی برای موفقیت در امتحانات مدرسه دارید؟
یک برنامه منظم و در عین حال قابل انعطاف تدوین کردهام. این برنامه نه تنها مرور منظم درسها را شامل میشود، بلکه زمان استراحت و بازنگری را نیز در نظر میگیرد تا تعادل حفظ شود و نتیجه مطلوب حاصل شود.
مطابق برنامه راهبردی حرکت میکنید؟ چگونه برای دو هفته برنامهریزی میکنید؟
بله، مطابق برنامه راهبردی پیش میروم و آن را مبنا قرار میدهم. برای هر روز، واحدهای مطالعاتی جداگانه تعیین میکنم، آن را اجرا میکنم و عملکردم را در دفتر برنامهریزی ثبت میکنم تا اگر کاستی وجود داشت، جبران کنم.
کدام کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکنید؟ از هر یک چه استفادهای میکنید؟
از کارنامه اصلی استفاده میکنم تا سطح خودم را با دیگر هممسیرهایم مقایسه کنم. کارنامه پروژهای را بررسی میکنم تا میزان پیشرفتم را نسبت به آزمون قبل بسنجم. همچنین از کارنامه پنجدرس استفاده میکنم تا سطح دشواری سوالات و نکات آنها را بهتر یاد بگیرم.
از کدام منابع کمک آموزشی کانون استفاده میکنید؟
از کتابهای آبی، کتابهای جمعبندی، کتابهای تاک و دفتر برنامهریزی کانون استفاده میکنم.
دفتر برنامهریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما میکند؟
بله، دارم. دفتر برنامهریزی به من کمک میکند تا برنامهها، اهداف و پیشرفتهایم را یکجا داشته باشم. با ثبت میزان مطالعه، استفاده از گوشی و برنامههای فراغت، مدیریت زمان بهتری پیدا میکنم، استفاده از گوشی را کنترل میکنم، ساعت مطالعه را افزایش میدهم و کیفیت مطالعهام را بالا میبرم.
تحلیل آزمون را در چه روزی انجام میدهید؟ روش شما برای تحلیل آزمون چگونه است؟
همان روز برگزاری، به محض انتشار پاسخنامه، انجام میدهم. این روش باعث میشود با ذهنی تازه، پاسخها را مرور کنم، نقاط ضعف را شناسایی کنم و در آزمونهای بعدی عملکرد بهتری داشته باشم.
با توجه به تأثیر ۶۰٪ سوابق و اهمیت درسهای عمومی در امتحانات نهایی، روش شما برای مطالعه آنها چیست؟ و چگونه بین درسهای عمومی و اختصاصی تعادل ایجاد میکنید
روش من ایجاد تعادل دقیق بین مطالعه درسهای عمومی و اختصاصی است. زمان مطالعه را طوری تنظیم میکنم که با توجه به اهمیت درسهای عمومی در نتیجه نهایی، برای آنها زمان کافی در نظر گرفته شود و در عین حال به درسهای اختصاصی نیز بپردازم. با این برنامهریزی متعادل و منظم، هر دو گروه درس را پوشش میدهم و آمادگی کاملی برای امتحانات نهایی به دست میآورم.

