سید نازنین زهرا افتخاری: از عشق به تدریس تا قبولی در دانشگاه فرهن

سید نازنین زهرا افتخاری: از عشق به تدریس تا قبولی در دانشگاه فرهنگیان - از هشتگرد

سید نازنین زهرا افتخاری: از عشق به تدریس تا قبولی در دانشگاه فرهن

نام و نام خانوادگی: سید نازنین زهرا افتخاری
رشته و دانشگاه قبولی: آموزش تربیت بدنی – دانشگاه فرهنگیان تهران
نام شهر و استان: هشتگرد – البرز
میانگین تراز: ۵۳۸۳
سال‌های حضور در کانون: ۲ سال
شغل و تحصیلات مادر: آموزگار بازنشسته – فوق‌دیپلم
شغل و تحصیلات پدر: دبیر – لیسانس


مصاحبه‌گر: مینا درختی


۱) از چه زمانی و چگونه به رشته دبیری و دانشگاه فرهنگیان علاقه‌مند شدید؟ چه عواملی سبب ایجاد این علاقه شد؟
من از کودکی با تاثیرگذاری والدینم که هر دو فرهنگی و دغدغه‌مند بودند، علاقه‌مند به آموزش شدم. رشد و تربیت کودکان و حس مفید بودن باعث شد به رشته تربیت بدنی و دبیری علاقه‌مند شوم.

۲) در خانواده و اطرافیان شما چه کسانی دبیر بودند؟
پدر، مادر، خاله‌ها و شوهر خاله‌ها. حضور چنین افرادی در زندگی روزمره من، الگوی ارزشمندی برای علاقه‌مندی به آموزش و تدریس بود.

۳) کدام معلم‌های‌تان در این علاقه تاثیرگذار بودند؟
دبیر ریاضی دوران راهنمایی و دبیرستانم نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری علاقه من به تدریس داشتند. نحوه تدریس و توجه آن‌ها به دانش‌آموزان، انگیزه من برای انتخاب این مسیر شد.

۴) فکر می‌کنید اگر معلم شوید، شبیه کدام معلم خود خواهید شد؟ چرا؟
قطعاً شبیه دبیر ریاضی‌ام، چون روش تدریس او بسیار فعال و مؤثر بود و توانست یادگیری را برای همه دانش‌آموزان جذاب کند. من هم می‌خواهم چنین تأثیری روی شاگردانم داشته باشم.

۵) از چه زمانی مطالعه برای فرهنگیان را شروع کردید؟
از دی ماه ۱۴۰۳ شروع کردم و سعی کردم با برنامه منظم و هدفمند جلو بروم.

۶) مهم‌ترین ویژگی که باعث موفقیت تحصیلی شما شد، چیست؟
پشتکار و استمرار من در مطالعه و تمرین مداوم، اصلی‌ترین عامل موفقیت من بود.

۷) برای بخش استعداد تحلیلی چه اقداماتی انجام دادید؟

نمونه سوال‌های زیاد حل کردم و تمرین‌ها را جدی گرفتم تا با نوع سوالات و زمان‌بندی آزمون‌ها آشنا شوم.

۸) آیا در آزمون‌های کانون در بخش فرهنگیان شرکت می‌کردید؟
بله، از اردیبهشت ماه به بعد در آزمون‌های ویژه فرهنگیان شرکت کردم که کمک بزرگی به سنجش و پیشرفت من بود.

۹) پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست پیشرفت شما را تسریع کند؟
با شرکت مستمر در آزمون‌ها، اشکالاتم مشخص شد و فرصت پیدا کردم آن‌ها را اصلاح کنم. این تداوم باعث شد با اعتماد به نفس بالاتر به آزمون‌ها بروم.

۱۰) مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه برنامه‌ریزی می‌کردید؟
بله، همراه با برنامه راهبردی پیش می‌رفتم و سعی می‌کردم تمام درس‌ها را به موقع تمام کنم تا زودتر مرور را آغاز کنم و نقاط ضعف را تقویت کنم.

سید نازنین زهرا افتخاری: از عشق به تدریس تا قبولی در دانشگاه فرهن۱۱) تحلیل آزمون‌ها را در چه زمانی انجام می‌دادید؟
تحلیل اولیه را همان روز آزمون و بعد از ظهر انجام می‌دادم و تحلیل دقیق‌تر به صورت درس‌به‌درس طی هفته‌های بعد انجام می‌گرفت. این کار باعث شد به خوبی نقاط ضعف و روش‌های حل را بررسی و تثبیت کنم.

۱۲) بهترین درس شما در کنکور کدام بود؟
شیمی و فیزیک، که علاقه و تلاش مستمر در مطالعه این دروس باعث شد به عملکرد مطلوبی برسم.

۱۳) کمی درباره رشته پذیرفته شده توضیح دهید. آیا به دانش‌آموزان دیگر توصیه می‌کنید؟
رشته آموزش تربیت بدنی، رشته‌ای مرتبط با سلامتی و نشاط است. اگر دانش‌آموزی علاقه و توانایی ورزش دارد، این رشته گزینه مناسبی است و فرصت‌های شغلی و تأثیرگذاری اجتماعی زیادی دارد.

۱۴) کدام یک از منابع کانون بیشترین تأثیر را روی پیشرفت شما داشت؟
آزمون‌های کانون؛ شرکت در این آزمون‌ها باعث شد با نمونه سوالات و شرایط واقعی کنکور آشنا شوم و یادگیری‌ام مستمر و هدفمند باشد.

۱۵) شما چگونه با کانون آشنا شدید؟
از طریق خانواده و مشاهده تجربه موفقیت نزدیکانم که از آزمون‌ها و منابع کانون استفاده کرده بودند.

۱۶) چه توصیه‌ای برای دانش‌آموزانی دارید که تازه به کانون پیوسته‌اند؟
تلاش و پشتکار داشته باشند، برنامه‌ریزی منظم داشته باشند و با جدیت پیوستگی در مطالعه و آزمون‌ها را رعایت کنند تا به اهداف خود برسند.

۱۷) با خودتان رقابت می‌کردید یا با دوستانتان؟ چگونه؟
با خودم رقابت می‌کردم. هر روز سعی می‌کردم حداقل ۵ دقیقه بیشتر تست بزنم یا در تمرین‌ها بهتر عمل کنم تا نسبت به روز قبل پیشرفت داشته باشم.

۱۸) کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشت؟
پاییز و دی ماه، زیرا بیشترین تمرکز و مرور صبحگاهی را در این بازه داشتم و توانستم مطالب گذشته را تثبیت کنم.

۱۹) در پایان اگر پیامی برای دانش‌آموزان دارید، چه نکته‌ای را مدنظر قرار می‌دهید؟
امیدوارم همه دانش‌آموزان به اهداف واقعی و علایق خود برسند و مسیر تحصیلی‌شان را با انگیزه و پشتکار دنبال کنند.

Menu