نام و نام خانوادگی: ایلیا ساجدی مطلق
پایه تحصیلی: ششم
محل سکونت: گچساران، استان کهگیلویه و بویراحمد
میانگین تراز: ۶۹۰۰
سابقه عضویت در کانون: از پایه پنجم
تعداد آزمونهای شرکتشده: ۳۶ آزمون
تحصیلات و شغل مادر: دیپلم، خانهدار
تحصیلات و شغل پدر: فوقلیسانس، کارمند
مصاحبهگر :گلناز محمدی
چگونه با کانون آشنا شدید؟
با توجه به سابقهٔ عضویت برادر بزرگترم در کانون در پایهٔ نهم، اطلاعات اولیه را از طریق وی دریافت کردم و تصمیم گرفتم از پایهٔ پنجم به این مجموعه بپیوندم.
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
با بهرهگیری از برنامههای آموزشی و آزمونهای کانون، موفق به کسب رتبهٔ تکرقمی در آزمون نمونه دولتی و قبولی در آزمون تیزهوشان شدم.

آیا در آزمونهای هدفگذاری و مشابه پارسال نیز شرکت میکردید؟ دلیل آن چیست؟ بله، در تمامی آزمونهای هدفگذاری پارسال شرکت کردم؛ چرا که این آزمونها امکان سنجش پیوسته و آمادگی بیشتر برای آزمونهای رقابتی بعدی را فراهم میکنند.
آیا مطابق برنامهٔ راهبردی درس میخواندید؟ نحوهٔ برنامهریزی شما چگونه بود؟
برنامهٔ روزانهای داشتم که توسط خانم محمدی تنظیم میشد و با برنامهٔ راهبردی کانون کاملاً هماهنگ بود. این برنامه بهصورت شخصیسازیشده و متناسب با شرایط فردی تدوین میشد.
کدام درسها نقطهٔ قوت شما هستند؟ روش مطالعهٔ این درسها چگونه بود؟
درسهای ریاضی و علوم از نقاط قوت من محسوب میشوند. در کلاس بهدقت گوش میدادم، درسنامهها را مرور میکردم و سپس به حل تستهای کتابهای آبی و سهسطحی میپرداختم.
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید، اما با تغییر روش، آن را به نقطهٔ قوت تبدیل کرده باشید؟
در درس هدیههای آسمانی در آغاز سال چالشهایی داشتم، اما با تمرین مداوم، مرور منظم و تکرار مفاهیم، توانستم سطح عملکرد خود را بهطور چشمگیری ارتقا دهم.
روزی چند ساعت درس میخواندید؟ چند درصد زمان خود را به تستزنی اختصاص میدادید؟
در آغاز سال تحصیلی روزانه حدود پنج ساعت و در نزدیکی آزمونهای مهم تا هفت ساعت مطالعه داشتم. از این زمان، حدود ۷۰ درصد به حل تستها اختصاص مییافت.
دفتر برنامهریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی از لحاظ درسی و غیردرسی به شما کرده بود؟
بله، دفتر برنامهریزی منظمی را دنبال میکردم. این دفتر به من کمک کرد تا با رعایت نظم و برنامهریزی دقیق، هم اهداف درسی و هم تعادل زمانی بین فعالیتهای غیردرسی را حفظ کنم.
چرا با وجود قبولی در آزمون تیزهوشان و پذیرش در مدرسهٔ تیزهوشان، پیوستگی خود را به آزمونهای کانون حفظ کردید؟
مشارکت در آزمونها و استفاده از منابع معتبر کانون، از جمله کتابهای تست، برای تحقق اهداف بلندمدت تحصیلی من ضروری است. این سیستم سنجش، امکان ارزیابی مستمر عملکرد را فراهم میسازد.
روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟
ابتدا سؤالات را بدون مراجعه به پاسخنامه حل میکردم؛ سپس به بررسی دقیق پاسخهای خود پرداخته و راهحلهای ارائهشده در کتاب را مطالعه و تحلیل میکردم.
دستاورد یا مهارت غیردرسی هم داشتهاید یا دارید؟
بله، عضو تیم هندبال هستم و بهصورت فعال در تمرینات و مسابقات شرکت میکنم.
برنامهٔ شما برای دورهٔ امتحانات چیست؟ برای کسب نمرهٔ بالا چه راهکاری بهکار میبرید؟
از منابع «سوالات پرتکرار امتحانی» و نمونه سؤالات ارائهشده در سایت کانون استفاده میکنم و مطابق برنامهٔ شخصیسازیشده، مرور و تمرین را بهطور هدفمند انجام میدهم.
برای آزمون تیزهوشان از چه زمانی شروع به مطالعه کردید؟
از ماه آبان سال پنجم ، برنامهٔ هدفمندی را برای شرکت در این آزمون آغاز کردم.
از چه منابعی برای بخش استعداد تحلیلی استفاده کردید؟ نحوهٔ استفاده از آنها چگونه بود؟
از کتاب «استعداد تحلیلی» و «۲۰ آزمون سرعت و دقت» بهره بردیم. این منابع در طول هفته برای تقویت مهارتهای استدلالی و در آخر هفته برای افزایش سرعت و دقت مورد استفاده قرار میگرفتند.
از چه منابعی برای بخش استعداد تحصیلی استفاده کردید؟ نحوهٔ مطالعه و تمرین شما با این کتابها چگونه بود؟
از کتابهای آبی و سهسطحی ریاضی، علوم، فارسی و «دروس عمومی کانون» استفاده کردم. مطالعه با بررسی دقیق درسنامه آغاز میشد و سپس تستهای مرتبط با آن بخش حل میشد. این روند همواره تحت نظارت برنامهٔ شخصیسازیشدهٔ خانم محمدی انجام میگرفت.
با چه روشی کتابهای خود را مطالعه میکردید؟ اول درسنامه میخواندید یا اول تست میزدید؟ نحوهٔ استفاده از پاسخنامه چگونه بود؟
ابتدا درسنامه مطالعه میشد. پس از حل تستها، پاسخهای خود را با پاسخنامهٔ تشریحی کتاب تطبیق داده و به تحلیل نقاط قوت و ضعف میپرداختم.
هر یک از منابع را فقط یکبار مطالعه کردید یا تکرار مطالعه داشتید؟
با توجه به مطالعهٔ عمقی و دقیق، نیازی به تکرار کامل منابع نداشتم؛ چرا که در هر مرحله، مفاهیم بهخوبی درک و تثبیت میشدند.
چگونه بین مطالعهٔ استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی تعادل ایجاد کردید؟
در روزهای هفته، بیشتر زمان را به درسهای تحصیلی اختصاص دادم و در پایان هفته، تمرکز خود را بر روی بخشهای استعداد تحلیلی و تمرین سؤالات هوش قرار دادم.
برنامهٔ شما در دورهٔ جمعبندی (اردیبهشت و خرداد ماه) چگونه بود؟
از آنجا که در طول سال بهصورت منظم و عمیق مطالب را مطالعه کرده بودم، در این دوره اصل تمرکز بر مرور اشکالات شخصی و تستزنی متمرکز بود.
آیا در آزمونهای طرح «۳+۳» شرکت کردید؟ دلیل آن چیست؟
بله، در این طرح شرکت داشتم؛ چرا که با توجه به حجم بالای جامعهٔ آماری شرکتکنندگان، این آزمونها امکان سنجش دقیقتر جایگاه نسبی را فراهم میکنند.
