یاس مربوطیان؛ دانش‌آموز مستعد دهم تجربی از بندرماهشهر

یاس مربوطیان؛ با تراز 7376 و شرکت در تمام آزمون‌های کانون قلم چی دانش آموز برتر ماهشهر

یاس مربوطیان؛ دانش‌آموز مستعد دهم تجربی از بندرماهشهر

نام و نام خانوادگی : یاس مربوطیان

پایه تحصیلی : دهم تجربی

استان و شهر : خوزستان، بندرماهشهر

از چه سالی عضو کانون قلم چی بوده اید و تقریبا در چند آزمون شرکت کرده اید: از امسال شروع به دادن آزمون های کانون کردم و تا به الان هیچ غیبتی نداشته ام.

تحصیلات و شغل پدر : پزشک، متخصص بیهوشی

تحصیلات و شغل مادر : پزشک، متخصص قلب و عروق


مصاحبه گر : سیده هانیه حسینی

 

  1. چه عاملی باعث شد تصمیم بگیرید به طور جدی و پیوسته در آزمون‌های کانون شرکت کنید؟

 

هدف اصلی من آمادگی برای کنکور و آشنایی با فضای آزمون‌های حضوری بود. شرکت در این آزمون‌ها به من کمک می‌کند تا با شرایط واقعی آزمون آشنا شوم و اضطرابم را کاهش دهم.

 

  1. وفاداری به "برنامه راهبردی" کانون چه نقشی در موفقیت شما داشت؟ چگونه برای شخصی‌سازی این برنامه و مدیریت زمان خود اقدام کردید؟

 

همیشه سعی می‌کنم از برنامه آزمون‌ها جلوتر باشم. پس از هر آزمون، با توجه به بودجه‌بندی آزمون بعد، برنامه مرور و پیشروی برای دو هفته آینده را تنظیم می‌کنم که این کار به من در مدیریت بهتر زمان کمک می‌کند.

 

  1. روش دقیق شما برای "تحلیل آزمون" بعد از هر آزمون چگونه بود؟

 

ابتدا سوالات بی‌پاسخ را بررسی می‌کنم و قبل از دیدن پاسخنامه، سعی می‌کنم دوباره به آن‌ها پاسخ دهم. سپس پاسخنامه را چک می‌کنم تا از درستی حل مسائل مطمئن شوم. در نهایت، سوالات درست را نیز بررسی می‌کنم تا راه‌حل‌های کوتاه‌تر و بهتری برای آنها یاد بگیرم.

 

  1. مهم‌ترین درسی که از یک کارنامه شکست خورده گرفتید، چه بود؟

 

حفظ آرامش در جلسه آزمون بسیار مهم است، زیرا بسیاری از پاسخ‌های غلط به دلیل استرس و اضطراب انتخاب می‌شوند.

 

  1. آیا درسی بود که ابتدا در آن ضعف داشتید اما با تغییر روش مطالعه، آن را به یک نقطه قوت تبدیل کنید؟

 

در پایه‌های هفتم تا نهم در درس ریاضی ضعف داشتم. با حل تست‌ها و نمونه سوالات متنوع، توانستم تسلط بیشتری روی این درس پیدا کنم و آن را به نقطه قوت خود تبدیل کنم.

 

  1. تعادل شما بین "مطالعه عمقی" و "تست زنی" چگونه بود؟ معمولاً چند درصد از زمان مطالعه خود را به تست زنی (مخصوصاً زماندار) اختصاص می‌دادید؟

 

برای هر درس متفاوت است. در ریاضی سه‌چهارم زمان را به تست‌زنی اختصاص می‌دهم. در زیست‌شناسی نیمی از زمان برای مطالعه و نیمی برای تست‌زنی است. در شیمی و فیزیک نیز پس از تسلط بر متن کتاب، بیشتر زمان را به تست‌زنی اختصاص می‌دهم.

 

  1. برنامه و روش اصلی شما برای جمع‌بندی و تثبیت مطالب در هفته دوم (فاصله بین دو آزمون) چه بود؟ مثلاً آیا از ابزار خاصی مثل دفتر برنامه ریزی یا آزمونهای گذشته استفاده می‌کردید؟

 

در هفته دوم پیشروی کمی دارم و بیشتر زمان را به مرور اختصاص می‌دهم. از آزمون‌های هدف‌گذاری و آزمون‌های سال گذشته نیز استفاده می‌کنم.

 

  1. آیا مهارت یا دستاورد غیردرسی (مثل موسیقی، ورزش، هنر و...) دارید؟ فکر می‌کنید این فعالیت چقدر به موفقیت درسی شما کمک کرد؟

 

بله، نوازنده ساز ویولنسل هستم و به تازگی به صورت خودآموز پیانو یاد می‌گیرم. موسیقی به من کمک می‌کند اضطراب کمتری داشته باشم که این موضوع تاثیر مستقیمی بر عملکرد درسی من دارد.

 

  1. اگر بخواهید فقط یک توصیه به یک دانش‌آموز متوسط بکنید که بتواند مانند شما نتیجه بگیرد، آن توصیه چیست؟

 

همیشه سعی کنید بهتر شوید و خود را بیش از حد با دیگران مقایسه نکنید. پیشرفت تدریجی ولی پیوسته داشته باشید.

 

  1. مدرسه و معلم‌های شما چه نقشی در موفقیت‌تان داشتند؟ آیا برنامه مدرسه را با برنامه راهبردی کانون تلفیق می‌کردید؟

 

سرعت پیشروی معلمان مدرسه در اکثر دروس با برنامه راهبردی آزمون‌ها هماهنگ بود و در تلفیق این دو برنامه به مشکل خاصی برنخورده‌ام.

 

  1. به طور کلی، اگر بخواهید سهم مدرسه و کانون را در موفقیتتان به درصد بیان کنید، چقدر برای هرکدام در نظر میگیرید؟

 

سهم مدرسه و کانون را تقریباً برابر و در مجموع ۳۰ درصد در نظر می‌گیرم. ۷۰ درصد باقی‌مانده مربوط به تلاش و پشتکار شخصی خودم است.

Menu