نام و نام خانوادگی: سارا ادیب
مقطع و رشته: دوازدهم تجربی
نام شهر و استان: تهران
میانگین تراز: ۶۹۰۰
تعداد سالهای حضور در کانون: ۲ سال
مصاحبهگر: هستی صمیمی
1. تا چه حد خود را یک دانشآموز کانونی میدانید؟
من خودم را کاملاً یک دانشآموز کانونی میدانم، چون از زمان عضویتم تا امروز همیشه طبق برنامه راهبردی پیش رفتهام و آزمونها را جدی گرفتهام. برای هر آزمون، از قبل هدفگذاری میکنم و بعد از آزمون، تحلیل دقیق انجام میدهم. دفتر برنامهریزی را مرتب پر میکنم تا بدانم چقدر از مسیر درست را طی کردهام. بهنظرم کانون فقط آزمون نیست، بلکه یک مسیر منظم و هدفمند برای پیشرفت است.
۲. نقطه قوت شما کدام درس است؟ روش مطالعه شما در این درس چیست؟
نقطه قوت من زیستشناسی است. ابتدا کتاب درسی را با دقت و خطبهخط میخوانم و نکات ترکیبی را بین فصلها یادداشت میکنم. بعد سراغ تستهای آموزشی میروم تا مطالب در ذهنم تثبیت شود. در مرحلهی بعد تستهای زماندار و ترکیبی از کتابهای سهسطحی حل میکنم تا به تسلط برسم. اشتباهاتم را در دفترچهی مخصوص یادداشت میکنم و قبل از هر آزمون، آنها را مرور میکنم تا نکتهای از قلم نیفتد.
۳. هدف شما برای شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
هدفم از شرکت در آزمونهای کانون، ایجاد نظم در مطالعه و آشنایی با روند کنکور بود. آزمونها به من کمک کردند تا بفهمم در هر مقطع چه مباحثی را باید مرور کنم و کدام درسها نیاز به تمرکز بیشتری دارند. همچنین مقایسهی کارنامهام با رتبههای برتر باعث شد انگیزه بیشتری برای پیشرفت داشته باشم.
۴. هنگام بررسی آزمونها به کدام یک اولویت بیشتری میدهید؟
در بررسی آزمون، ابتدا به سراغ سؤالهایی میروم که اشتباه زدهام یا نزدهام. دلیل اشتباهم را تحلیل میکنم تا بفهمم ضعفم از بیدقتی، کمخواندن یا ناآشنایی با تیپ سؤال بوده است. بعد همان مبحث را دوباره مرور میکنم و چند تست مشابه حل میکنم. در نهایت درصدهای آزمون را با آزمون قبلی مقایسه میکنم تا ببینم در هر درس چقدر پیشرفت داشتهام.
۵. در کارنامه ابتدا به سراغ نمره کدام درس میروید؟ چرا؟
اول سراغ درصد زیست میروم چون برای رشته مورد علاقهام (پزشکی) اهمیت زیادی دارد و معیار اصلی پیشرفت من است. اگر درصد پایینتر از حد انتظار باشد، بهدقت بررسی میکنم کدام فصلها نیاز به مرور بیشتر دارند.
۶. آیا از دفتر برنامهریزی استفاده میکنید؟
بله، همیشه از دفتر برنامهریزی استفاده میکنم. این دفتر باعث میشود بدانم چقدر مطالعه مفید داشتهام و چه دروسی را کمتر کار کردهام. وقتی ساعات مطالعهام را در جدولها میبینم، انگیزه میگیرم تا رکوردم را بهتر کنم. همچنین با مرور صفحات گذشته متوجه میشوم چه روشهایی برایم مؤثرتر بودهاند.
۷. کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکنید؟ بهترین ویژگیای که این کتابها برای شما داشتند چه بود؟
از کتابهای آبی، سهسطحی و پرتکرار استفاده میکنم. کتاب آبی کمک کرد تیپهای متنوع سؤالات را بشناسم و نقاط ضعفم را پیدا کنم. کتاب سهسطحی باعث شد با تستهای دشوارتر خودم را محک بزنم. کتاب پرتکرار هم برای مرورهای جمعبندی فوقالعاده مفید است، چون روی سؤالات پرتکرار کنکور تمرکز دارد.
۸. برای درس خواندن چقدر با دوستانت در ارتباط هستی؟ آیا این ارتباط کمکی به شما میکند؟
بله، با چند نفر از دوستانم گروه مطالعاتی تشکیل دادهایم. معمولاً آخر هفتهها سؤالات سخت را با هم بررسی میکنیم یا دربارهی روش مطالعهی درسهای مختلف تبادل نظر میکنیم. این کار باعث میشود انگیزهمان بالا بماند و مطالب را عمیقتر یاد بگیریم. البته همیشه سعی میکنم رقابتمان سالم و همراه با همکاری باشد.
۹. آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه آموختهاید؟ چه کسی به شما یاد داد؟
بله، قبل از ورود به مدرسه مادرم با صبر و حوصله به من خواندن و نوشتن یاد داد. با کتابهای ساده و شعرهای کودکانه تمرین میکردیم. همین باعث شد از همان دوران کودکی به مطالعه علاقهمند شوم.
۱۰. چه مقدار از زمان خود را به استفاده از فضای مجازی اختصاص میدهید؟ آیا روشی برای مدیریت این موضوع استفاده میکنید؟
در طول سال تحصیلی حدود نیم ساعت تا یک ساعت در روز از فضای مجازی استفاده میکنم، آن هم بیشتر برای دیدن محتوای آموزشی یا ویدیوهای درسی. برای کنترل زمان، از تایمر گوشی استفاده میکنم و اعلانها را خاموش نگه میدارم تا تمرکزم هنگام مطالعه از بین نرود.
