آزمونها باعث شد هم در مدرسه موفق باشم و هم برای آزمونهای مهم آماده شوم.
نام و نام خانوادگی: ابوالفضل قهرمانی
پایه: نهم
نام شهر و استان: اردبیل
میانگین تراز: 6717
شغل و تحصیلات مادر: قالی باف- دیپلم
از چه سالی عضو کانون بوده: 4سال
مصاحبهگر: الهام یافته
شما به توصیه چه کسی در آزمون ثبتنام کردید؟ دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
من سالها در جستوجوی محیط و روشی مناسب برای مطالعهٔ اصولی بودم. با توصیه و شنیدن تجربیات مثبت اطرافیان، نهایتاً تصمیم گرفتم در کانون عضو شوم. دستاوردهای زیادی از حضور در کانون داشتم؛ از جمله آشنایی با سؤالات استاندارد و پیشرفته، یادگیری برنامهریزی درسی و نحوهٔ ترکیب مطالعهٔ مدرسه، تستزنی و آمادگی برای آزمون نمونه دولتی. آزمونها باعث شد هم در مدرسه موفق باشم و هم برای آزمونهای مهم آماده شوم.
مطابق برنامهٔ راهبردی درس میخواندید؟ چگونه برنامهریزی میکردید؟
بله، دقیقاً مطابق برنامهٔ راهبردی پیش میرفتم. معمولاً روز شنبه، دروس همان روز را مرور میکردم. برای دروس نوشتنی، زمان شب را در نظر میگرفتم و حفظیات را نیز تکرار میکردم. سپس تکالیف فردا را انجام میدادم و با تندخوانی، مطالب را دوره میکردم. برای هفتهٔ اول و دوم، برنامهریزی دقیقی داشتم و هر روز نمونهسؤال و تست مربوطه را کار میکردم. پنجشنبهها نیز به بررسی سؤالات سخت و چالشی اختصاص داشت.
آیا در آزمون هدفگذاری و مشابه پارسال هم شرکت میکردید؟
بله، این آزمونها را بسیار مفید میدانم. سؤالات اضافه و متنوع آنها کمک زیادی به افزایش آمادگی و شناخت نقاط قوت و ضعف میکند.
کدام درسها نقطهٔ قوت شماست؟ روش مطالعهٔ این درسها چگونه بود؟
علوم و ریاضی نقاط قوت من هستند، البته سایر دروس نیز در سطح خوبی قرار دارند. در ریاضی، ابتدا جزوه و یادداشتهایم را مرور میکنم، سپس از سایت کانون نمونهسؤال حل میکنم و پاسخها را بررسی میکنم. اگر مشکلی داشتم، دوباره مسئله را حل میکنم. در علوم، مطالب را با صدای بلند برای خودم تکرار میکنم و سعی میکنم مانند یک معلم، موضوع را برای خودم توضیح دهم.
اگر معلم بودی، معلم چه درسی بودی و روش تدریست چگونه بود؟
اگر معلم بودم، دوست داشتم معلم علوم و فناوری باشم. روش تدریسم به گونهای بود که مانند یک دوست با دانشآموزان ارتباط برقرار میکردم، به مشکلاتشان گوش میدادم و در صورت نیاز، توضیحات اضافه و شفافی ارائه میدادم.
در طول این سالها، درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطهٔ قوت تبدیل کرده باشید؟
بله، در درسهای ریاضی و عربی قبلاً ضعف داشتم. برای عربی، از آنجا که توضیحات معلم کافی نبود، از منابع سایت کانون استفاده کردم، مطالب را پرینت گرفتم و با حل نمونهسؤالهای مختلف، توانستم این درس را بهبود بخشم.
روزی چند ساعت درس میخواندید؟ چند درصد زمان خودت را به تستزنی اختصاص میدادید؟
مدت زمان مطالعه به سختی درسها بستگی دارد. برای دروسی مانند مطالعات اجتماعی و علوم، حدود ۱/۵ تا ۲ ساعت برای مطالعه و ۱ ساعت برای تستزنی زمان میگذارم.
روش تو برای تحلیل آزمون چگونه بود؟
پس از هر آزمون، تمام سؤالاتی که اشتباه پاسخ دادهام یا نزده بودهاند را بررسی میکنم. اشکالاتم را پیدا کرده و در دفترچهای یادداشت میکنم. سپس علت اشتباه را تحلیل میکنم—مثلاً آیا روش حل را بلد نبودم یا سؤال را متوجه نشدهبودم.
هدف تو برای آینده و شغلات چیست؟
هدفم این است که در زمینهٔ طراحی سایت و برنامهنویسی برای شرکتهای بزرگ فعالیت کنم.
دستاورد یا مهارت غیردرسی هم داشتید یا دارید؟
بله، در زمینهٔ زبان انگلیسی در سطح خوبی قرار دارم و در مدرسه نیز رتبهٔ سوم را کسب کردم.
برنامهات برای دورهٔ امتحانات چیست؟ برای کسب نمرهٔ بالا چه راهکاری به کار میبرید؟
در این دوره، تمرکزم بر استفاده از نمونه سؤالهای مختلف و تستزنی بیشتر است تا بتوانم تسلط کافی روی مطالب پیدا کنم.
برای آزمون تیزهوشان از چه زمانی شروع به مطالعه کردید؟
به دلیل فاصلهٔ زیاد مدرسهٔ تیزهوشان از خانهام، تمرکزم را بر روی آزمون نمونهدولتی گذاشتهام و از کتابهای تست هوش زیادی استفاده نکردهام.
از چه منابعی برای هوش استفاده کردید؟ از این کتابها چگونه استفاده و تمرین کردید؟
کتاب خاصی استفاده نکردهام، اما از مطالب و تستهای هوش موجود در سایتهای مختلف و آزمونهای کانون بهره بردهام.
کدام قسمت کتابها (درسنامه، سؤالها و پاسخنامه) برایت جالب بود و به تو کمک کرد؟
کتابهای آبی ریاضی و علوم کانون را بسیار مفید یافتم. درسنامهٔ خلاصه و کاربردی، سؤالات سطحبندی شده و پاسخنامهٔ تشریحی قوی، همه برایم جالب و مفید بودند.
روش استفادهٔ تو از پاسخنامهٔ کتابها به چه صورت بود؟
پاسخنامه را چندین بار مرور میکنم تا مطمئن شوم روش حل سؤال را بهخوبی فهمیدهام.
با چه روشی کتابهای خود مطالعه میکردید؟ اول درسنامه میخواندی یا اول تست میزدید؟
روش مطالعهام بستگی به نوع درس دارد. در دروسی مانند عربی، ابتدا قواعد و لغات را مرور میکنم، سپس به سراغ نمونهسؤالها میروم. اگر مشکلی داشتم، دوباره متن را میخوانم. در دروس شفاهی، ابتدا مطالب را حفظ میکنم و سپس تستزنی میکنم. هر درس را معمولاً دو تا سه بار تکرار میکنم.
چه توصیهای برای سایر دانشآموزان دارید؟
توصیه میکنم در برنامههای پیشرفت مدرسه مشارکت فعال داشته باشند و از نمونهسؤالها و منابع آموزشی سایت کانون نیز استفاده کنند.

