کتابهای آبی کانون را خیلی دوست دارم چون درسنامههای خوبی دارند
نام و نام خانوادگی: ریحانه سلطانی
پایه: نهم
نام شهر و استان: قزوین
میانگین تراز: 6197
مدت عضویت در کانون: 1سال
تعداد شرکت در آزمون: ۱۱ آزمون
شغل و تحصیلات مادر: خانه دار ، دیپلم
شغل و تحصیلات پدر: کارگر ، ششم ابتدایی
مصاحبهگر: الهام یافته
شما به توصیه چه کسی در آزمون ثبتنام کردید؟ دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
ثبت نام من به توصیه خواهر بزرگترم بود که خودشان از سال یازدهم عضو کانون بودند و اکنون در دانشگاه تحصیل میکنند. از ایشان تشکر میکنم که مرا به این مسیر هدایت کردند. دستاوردهای من از شرکت در آزمونها، آشنایی با سوالات تستی و روش حل کردن سوالات چهارگزینهای بوده که در ادامه تحصیل بسیار مفید هستند. همچنین، استفاده از کتابهای سودمند کانون نیز از دیگر دستاوردهایم محسوب میشود.
مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟ چگونه برنامهریزی میکردید؟
بله، به برنامه راهبردی توجه میکنم و بر اساس دروسی که تا تاریخ آزمون در برنامه مشخص شده بود، خودم را آماده میکنم برنامهریزی من عمدتاً روزانه است؛ زیرا ممکن است برنامههای خانوادگی یا اتفاقات غیرمنتظره پیش بیاید که باعث تغییر برنامه شود، اما در بیشتر مواقع با برنامهریزی روزانه پیش میروم.
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
بیشتر از کارنامه اصلی آزمونها استفاده میکنم که رتبه در شهر، تراز، درصدها و سایر جزئیات را به طور کامل نشان میداد.
همچنین از کارنامه پروژهای نیز استفاده میکنم که میانگین تراز و تغییرات ترازها را به صورت نمودار نمایش میداد و به من کمک میکند روند پیشرفتم را بهتر تحلیل کنم.
کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه بود؟
زبان انگلیسی، عربی، فارسی و علوم نقاط قوت من هستند. از سال ششم به زبان انگلیسی علاقه زیادی پیدا کردم و تلاش کردم آن را در ذهنم گسترش دهم. برای زبان انگلیسی و عربی، کتاب درسی را به دقت مطالعه میکنم و سعی میکنم مطالب را به خوبی درک کنم. برای فارسی و علوم نیز همین روش را دنبال میکنم.
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟
در مدرسه هیچوقت در درسی ضعیف نبودهام. همیشه سعی کردهام به خوبی درس بخوانم و نگذارم درسی ضعیف شود.
روزی چند ساعت درس میخواندید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص میدادید؟
در روزهای هفته حدود ۵ تا ۶ ساعت درس میخوانم، چون نیمی از روز در مدرسه سپری میشود. در آخر هفتهها نیز روزی ۷ تا ۸ ساعت مطالعه میکنم. نصف زمانم را به یادگیری و درک مطالب اختصاص میدهم و پس از اتمام آن، به سراغ تستزنی میروم.
دفتر برنامهریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده بود؟
برنامه روزانهام را در پیامهای ذخیره شده گوشی مینویسم و بر اساس آن پیش میروم. به نظرم نوشتن برنامه در گوشی برای من کارآمدتر است.
روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟
بعد از هر آزمون، از فایل پاسخنامه که در سایت کانون قرار میگرفت استفاده و سوالات را تحلیل میکنم.
دستاورد یا مهارت غیر درسی هم داشتید یا دارید؟
در مدرسه، در درسهایی مثل فرهنگ و هنر، کار و فناوری و ورزش، فعالیتهایی مانند طراحی و ساخت جعبه موزیکال و موارد مشابه داشتهام.
برنامه شما برای دوره امتحانات چیست؟ برای کسب نمره بالا چه راهکاری به کار میبرید؟
برای امتحانات، متن کتاب را به دقت مطالعه و نکات مهم را استخراج و سپس دوره میکنم.
برای آزمون تیزهوشان از چه زمانی شروع به مطالعه کردید؟
از مهرماه شروع کردم، اما احساس میکنم زمان کافی برای مطالعه ندارم، با این حال تلاشم را خواهم کرد.
از چه منابعی برای هوش استفاده کردید؟ از این کتابها چگونه استفاده، مطالعه و تمرین کردید؟
از کتابهای کانون مانند ۱۵۰۰ سوال استفاده میکنم و طبق دستورالعمل آنها پیش میروم.
کدام قسمت کتابها (درسنامه، سوالها و پاسخنامه) برایتان جالب بود و به شما کمک کرد؟
کتابهای آبی کانون را خیلی دوست دارم چون درسنامههای خوبی دارند که مانند یک جزوه کامل عمل میکنند.
روش استفاده شما از پاسخنامه کتابها به چه صورت بود؟ بعد از حل چند تست پاسخنامه را نگاه میکردید؟ برای سوالات صحیح نیز پاسخنامه تشریحی را میخواندید؟
معمولاً بعد از حل تستها، پاسخ آنها را بررسی میکنم. اگر سوالی را بلد نبودم، سعی میکنم آن را بیشتر تحلیل کنم تا مطلب را به خوبی درک کنم.
با چه روشی کتابهای خود مطالعه میکردید؟ اول درسنامه میخواندید یا اول تست میزدید؟
ابتدا درسنامه را مطالعه میکردم، چون سوالات بر اساس نکات درسنامه طراحی شده بودند و با این روش تستزنی راحتتر میشد.
هرکدام از منابع را فقط یکبار مطالعه کردید یا مطالعه آن را تکرار میکنید؟
تستها و درسنامههای کتاب آبی را یکبار مطالعه میکنم، اما اگر سوالی نکته مهمی داشت، به آن مجدداً مراجعه میکنم.
چگونه بین مطالعه استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی تناسب و تعادل ایجاد میکنید؟
سعی میکنم هر دو بخش را به یک اندازه مطالعه کنم؛ به همان اندازه که استعداد تحصیلی را کار میکنم، استعداد تحلیلی را نیز تمرین میکنم.
برنامه شما در دوران جمعبندی (اردیبهشت و خردادماه) به چه صورت است؟
در این دوران مطالب قبلی را دوره میکنم و دوباره مطالعه میکنم. جمعبندی برای من بیشتر به معنای مرور کامل کتاب است تا خلاصهنویسی؛ ترجیح میدهم تمام بخشهای کتاب را بخوانم.
