از کارنامه اشتباهات بیشترین استفاده را میبرم
نام و نام خانوادگی: غزل محمودی
پایه: دهم تجربی
نام شهر و استان: فارسان- چهارمحال و بختیاری
تحصیلات و شغل پدر: دیپلم، شغل آزاد
تحصیلات و شغل مادر: دیپلم، خانهدار
میانگین تراز: ۵۴۴۷
تعداد آزمون: ۳۷
مدت عضویت در کانون: 2 سال
مصاحبهگر: فائزه سیفی
چه عاملی باعث شد به صورت مستمر در آزمونها شرکت کنید؟
هدف اصلی من از شرکت مستمر در آزمونها، سنجش میزان پیشرفت تحصیلیام است. این آزمونها به من کمک میکنند تا نقاط ضعف و قوت خود را دقیقتر شناسایی کنم و بر اساس آن، روشهای مطالعه مؤثرتری را انتخاب و اجرا کنم.
نقاط قوت شما در کدام دروس است؟ شیوهی مطالعهی مؤثر شما در این دروس چگونه بوده است؟
در دروس ریاضی و زیستشناسی عملکرد بهتری دارم و احساس تسلط بیشتری میکنم. روش مطالعه من در این دروس، خواندن عمیق و مفهومی مطالب است. پس از آن، با حل تمرینها و سؤالات چالشی متنوع، سعی میکنم درک خود را از موضوعات، پایدارتر و عمیقتر کنم.
برای دروسی که تسلط کمتری بر آنها دارید، چه برنامه یا روشی را در پیش گرفتهاید؟
برای این دروس، ابتدا با مطالعه دقیق کتاب درسی و منابع پایه، تلاش میکنم مباحث را به خوبی بفهمم. سپس، با حل سؤالات سطحبالاتر و مفهومیتر، سعی در تقویت مهارت حل مسئله و درک عمیقتر مطالب دارم.
چند درصد از برنامه راهبردی را اجرا میکنید؟
تلاش میکنم تا حد امکان مطابق با برنامهی راهبردی قلمچی پیش بروم. با این حال، اگر به هر دلیلی نتوانسته باشم با برنامه همگام شوم، اولویت من مطالعه کامل و دقیق مباحثی است که در مدرسه تدریس شدهاند، تا حداقل بتوانم در آزمون بر همان بخشها مسلط باشم و به سؤالات آنها پاسخ دهم.
از کدام کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکنید؟
از کارنامه اشتباهات بیشترین استفاده را میبرم. این کارنامه به من کمک میکند تا اشتباهاتم را در هر درس به دقت بررسی کنم، میزان تسلط واقعی خود بر هر مبحث را بسنجم و برای رفع نواقص و تقویت آن مباحث، برنامهریزی هدفمندتری داشته باشم.
در روزهایی که تمایل یا انرژی کافی برای مطالعه نداشتید، چه روشی برای بازیابی انگیزهی خود به کار میبرید؟
در چنین روزهایی، حجم و سختی برنامه روزانهام را کمی سبکتر میکنم و سراغ درسها یا موضوعاتی میروم که به آنها علاقه بیشتری دارم. مثلاً مرور نکات جذاب زیستشناسی یا حل چند تمرین ریاضیِ نسبتاً ساده، میتواند کمک کند تا دوباره به فضای مطالعه بازگردم و انگیزهام بازیابی شود.
تحلیل آزمون را معمولاً در چه روزی انجام میدهید؟ روش شما برای تحلیل چگونه است؟
تحلیل اولیهی یک یا دو درس را معمولاً بلافاصله پس از پایان آزمون انجام میدهم. تحلیل کامل سایر دروس را در طول روزهای بعد و در زمانهای آزاد هفته تکمیل میکنم. در فرآیند تحلیل، تمام سؤالات اشتباه، نزده و حتی برخی سؤالات درست را بررسی میکنم. دلیل هر اشتباه (بیدقتی، عدم تسلط، کمبود وقت و...) را مشخص و در دفترچهای یادداشت میکنم تا در مرورهای بعدی مورد توجه قرار دهم.
روش مطالعه شما برای برقراری تعادل میان مطالعه تستی و تشریحی به چه صورت است؟
پس از مطالعه مفهومی هر مبحث، ابتدا با حل سؤالات تستی، تسلط اولیه و سرعتم را محک میزنم. سپس، برای تثبیت کامل و رفع هرگونه ابهام، به سراغ حل نمونه سؤالات تشریحی میروم. این روش به من کمک میکند هم برای آزمونهای چهارگزینهای آماده شوم و هم پایهی علمی قویتری برای امتحانات تشریحی مدرسه بسازم.
با توجه به اهمیت امتحانات، چه برنامهای برای موفقیت در امتحانات مدرسه در نظر دارید؟
برنامه من برای امتحانات مدرسه شامل چند مرحله است: اول، مطالعه دقیق و کامل کتاب درسی به همراه یادداشتبرداری. دوم، حل نمونه سؤالات تشریحی متنوع از کتابهای کار و امتحانات سالهای گذشته. و سوم، مرور خلاصهنویسیها و نکات کلیدی در روزهای نزدیک به امتحان. هدف این است که تسلط کافی برای پاسخگویی به هر نوع سؤال تشریحی را داشته باشم.
