نام و نام خانوادگی:فاطمه امینی
پایه: نهم
نام شهر و استان: زنجان - قیدار
شغل و تحصیلات مادر:خانهدار/دیپلم
شغل و تحصیلات پدر: معلم/فوقلیسانس
میانگین تراز کانون:۵۸۶۷
معدل:۲۰
سالهای حضور در کانون:۵سال از پنجم
چند آزمون شرکت کرده است:۹۴ آزمون
مصاحبهگر :یعقوبعلی بهزاپور - مسئول نمایندگی
بخش اول: روشهای مطالعه و برنامهریزی (۸ سؤال)
برنامهریزی، برگ برنده شما:
شما قطعاً برنامهریزی منظمی برای مطالعهتان داشتید. لطفاً دقیقاً توضیح دهید که چگونه برنامه مطالعاتی روزانه یا هفتگی خود را تنظیم میکردید؟ آیا زمان مشخصی برای هر درس داشتید؟ چقدر به برنامه پایبند بودید و اگر گاهی از برنامه عقب میافتادید، چگونه جبران میکردید؟
برنامهریزی من به طور روزانه بود.روزهای مدرسه حدود ۲ ساعت مطالعه داشتم و روزهای تعطیل حدود ۳ الی ۴ ساعت.
سعی میکردم در دروسی که ضعف دارم زمان مطالعه را بیشتر کنم تا این ضعف برطرف شود.
و درصورتی که از برنامه عقب میافتادم روزهای بعدی تایم مطالعهی برنامهام را برای جبران آن افزایش میدادم.
جنگ با فراموشی: مرور و جمعبندی:
یکی از چالشهای بزرگ دانشآموزان، فراموش کردن مطالب است. شما برای مرور و تثبیت درسها، چه روشهای خاصی داشتید؟ آیا از خلاصهنویسی، نقشههای ذهنی، یا روشهای دیگری استفاده میکردید؟ زمانبندی مرورهایتان چطور بود؟
برای برخی دروس مانند مطالعات و ادبیات و علوم از جزوه های معلم استفاده میکردم و گاهی خلاصه نویسی میکردم.همچنین مطالعه در تایم های مختلف برای یادآوری مطالب هم روش خوبی بود.
برای درسهایی مثل ریاضی سعی میکردم روی سوالات کتاب و تستها تمرکز کنم تا هرمبحث را خیلی خوب یاد بگیرم.
مدیریت زمان آزمونها (با تمرکز بر قلمچی):
با توجه به اینکه عضو کانون قلمچی بودید، آزمونهای آزمایشی نقش مهمی در آمادگی شما داشتند. در طول این آزمونها (و آزمون اصلی نمونه دولتی)، چگونه زمان خود را مدیریت میکردید تا به تمام سؤالات برسید و دچار کمبود وقت نشوید؟ آیا تکنیک خاصی برای پاسخدهی به سؤالات داشتید؟
یکی از دلایل اینکه زمان را به خوبی ذخیره میکردم آشنایی با شرایط آزمون بود که در طی مدتی در آزمونهای حضوری با آن آشنا شدم.سعی میکردم از سوالاتی که بلد نیستم رد شوم و در زمان اضافی برگردم و دوباره آنهارا بخوانم.
تحلیل آزمون، کلید پیشرفت:
بعد از هر آزمون قلمچی، چه کارهایی برای تحلیل کارنامهتان انجام میدادید؟ چگونه نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی میکردید و برای رفع ضعفها چه برنامهای داشتید؟ آیا سؤالات غلط و نزده را دوباره حل میکردید و به دنبال پاسخ صحیح میگشتید؟
بعد از اینکه پاسخنامه به دستم میرسید،سوالاتی که صحیح بودند را مرور میکردم و سوالات نزده و اشتباه را حل میکردم تا پاسخ را پیدا کنم.
مبارزه با حواسپرتی و افزایش تمرکز: در دنیای امروز، حواسپرتیهای زیادی وجود دارد (تلفن همراه، اینترنت و…). شما چگونه محیط مطالعه خود را برای حداکثر تمرکز آماده میکردید و چطور با عوامل حواسپرتی مقابله میکردید؟ آیا تکنیک خاصی برای افزایش تمرکزتان داشتید؟
سعی میکردم موبایل را از خودم دور میکنم تا حواسم جمع درس باشد.و زمان استفاده از موبایل و فضای مجازی را محدود میکردم.
نقش منابع کمک درسی و معلمها:
علاوه بر کتابهای درسی، از چه منابع کمک درسی (کتابهای تست، درسنامه، فیلمهای آموزشی) استفاده میکردید؟ کدام منابع را مؤثرتر میدانستید؟ نقش معلمهایتان در این مسیر چقدر پررنگ بود و چگونه از راهنماییهای آنها بهره میبردید؟
علاوه بر کتابهای درسی،از کتابهای قلمچی از جمله کتابهای سهسطحی و آبی به دلیل تستهای متنوع و درسنامه کاملشان استفاده میکردم.
همچنین منبع دیگرم جزوههای معلمانم بود و همچنین آنها به خاطر تدریس عالی و روشهای خوب نقش مهمی داشتند.
انگیزه و تابآوری: وقتی ناامید میشدید:
قطعاً مسیر درس خواندن و آماده شدن برای آزمونهای مهم، همیشه هموار نیست و گاهی ممکن است ناامیدی به سراغتان بیاید. وقتی با چالش یا ناامیدی روبرو میشدید، چگونه دوباره انگیزه پیدا میکردید و به مسیر ادامه میدادید؟ چه کسی یا چه چیزی به شما کمک میکرد تا تابآوری خود را حفظ کنید؟
بله گاهی با ترازهای کم یا عقب افتادن از برنامه ممکن است هرکسی دچار ناامیدی شود،اما مهمترین موضوع مبارزه با این ناامیدیاست.
هیچوقت برای جبران گذشته دیر نیست و برای موفقیت باید همین حالا دست به کار شد.
سهم خانواده و حمایت آنها:
خانواده نقش بسیار مهمی در موفقیت تحصیلی ایفا میکند. خانواده شما چطور از شما حمایت میکردند؟ آیا محیط آرام و مناسبی برای مطالعه فراهم میکردند؟ حمایت عاطفی آنها چطور به شما کمک میکرد؟
خانوادهام در این مسیر من را از لحاظ روحی و عاطفی و همچنین در زمینه درسی بسیار حمایت میکردند و بابت این موضوع بسیار از آنها متشکرم.
بخش دوم: نگاهی به تیزهوشان (۲ سؤال)
پلی به سوی تیزهوشان: آمادگی فراتر از نمونه دولتی:
با توجه به اینکه برای آزمون نمونه دولتی آماده شدید، آیا در کنار آن برای آزمون تیزهوشان هم برنامهریزی خاصی داشتید؟ اگر بله، چه تفاوتهایی در روش مطالعه یا منابعتان برای تیزهوشان وجود داشت؟ (این سوال را میتوانید از کسانی بپرسید که قصد شرکت در تیزهوشان را هم داشتهاند یا حتی قبول شدهاند).
تا حدودی با تیزهوشان آشنایی داشتم اما چون خودم متوسطه اول در تیزهوشان بودم فقط برای آزمون نمونهدولتی تلاش میکردم.
توصیه نهایی به دانشآموزان مشتاق تیزهوشان: برای دانشآموزان پایه نهمی که در حال حاضر رؤیای قبولی در آزمون تیزهوشان را در سر دارند، چه توصیههای کلیدی و عملی دارید؟ به نظر شما، مهمترین فاکتور برای موفقیت در این آزمون چالشبرانگیز چیست؟
در مسیر موفقیت با چالشهای کوچک و بزرگی روبرو میشوید اما با اطمینان به خود و انگیزه و تلاش،مسیر موفقیت را هموارتر کرده و به هدف خود نزدیکتر میشوید. مهمترین علت موفقیتم را انگیزه و تلاش و استمرار میدانم.
