مصاحبه با محمدجواد نورینژاد
پایه: دوازدهم ریاضی
شهر: تهران
مدت عضویت در کانون: یک سال
مصاحبه گر : آرش فتحعلی
۱. چگونه با کانون آشنا شدید؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده است؟
من از طریق خواهرم با کانون آشنا شدم. او در گذشته در آزمونهای کانون شرکت میکرد و همین تجربه باعث شد با روند کاری و نظم برنامههای کانون آشنا شوم و تصمیم بگیرم خودم هم عضو شوم.
۲. دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بوده است؟
بزرگترین دستاورد من آشنایی دقیقتر با فضای کنکور و نوع سوالات آن بوده است. با شرکت در آزمونها توانستم نقاط ضعف و قوت خودم را بشناسم و مطالعهام را هدفمندتر پیش ببرم.
۳. چرا در تمام آزمونها شرکت کردهاید؟ آیا خسته نمیشوید؟
خیر، خسته نمیشوم چون میدانم استمرار و نظم، کلید موفقیت در کنکور است. هدف من مشخص است و تا زمانی که به آن نرسم، از مسیرم جدا نمیشوم.
۴. چه کسی در منزل نقش پشتیبان تحصیلی شما را دارد؟
پشتیبان خاصی در منزل ندارم، اما مادرم همیشه مراقب است که در روند درس خواندنم کوتاهی نکنم و از برنامه عقب نمانم.
۶. از کدام کارنامههای جعبه ابزار استفاده میکنید و چرا؟
من از کارنامههای «آزمون نهایی»، «سؤالمحور» و «اشتباهات» استفاده میکنم.
دو کارنامهی اول دید کلی و تحلیلی از وضعیت درسیام به من میدهند و کارنامهی اشتباهات کمک میکند تا ریشهی خطاهایم را پیدا کنم و دوباره تکرارشان نکنم.
۷. آیا مطابق برنامهی راهبردی مطالعه میکنید؟ برنامهریزی شما چگونه است؟
بله، مطابق برنامهی راهبردی پیش میروم. مشاورم برایم برنامهریزی هفتگی انجام میدهد و من سعی میکنم بهصورت کامل طبق آن پیش بروم تا تعادل بین درسها حفظ شود.
۸. درسهای نقطهقوت شما کداماند و چگونه مطالعهشان میکنید؟
فیزیک، شیمی، آمار و احتمال، و تا حدی گسسته و حسابان درسهای قوی من هستند. روش مطالعهام این است که ابتدا متن کتاب درسی را دقیق میخوانم، سپس درسنامهی کتابهای تستی را مرور میکنم و در نهایت با حل نمونهسؤالات و تستهای گوناگون یادگیریام را تثبیت میکنم.
معمولاً در این درسها نمرهام بالاتر از ۱۷ است.
۹. درسی بوده که قبلاً در آن ضعیف باشید ولی با تغییر روش به نقطهقوت تبدیل شده باشد؟
بله، شیمی. در سال دهم در این درس ضعیف بودم اما روش مطالعهام را تغییر دادم. به جای جزوه، خود متن کتاب درسی را محور قرار دادم و همین باعث شد درک مفاهیمم بهتر شود و الان به این درس مسلط باشم.
۱۰. روزی چند ساعت مطالعه میکنید و چقدر از آن را تست میزنید؟
میزان مطالعهام متغیر است، معمولاً بین ۴ تا ۸ ساعت در روز. بیش از نیمی از این زمان را به تستزنی اختصاص میدهم تا مهارت حل مسئلهام تقویت شود.
۱۱. هنگام مشاهدهی کارنامه ابتدا به نمرهی کدام درسها نگاه میکنید؟
معمولاً ابتدا نمرهی فیزیک، هندسه و حسابان را بررسی میکنم. برای رفع ایرادات هر درس، سعی میکنم دلیل اشتباهم را پیدا کنم و با تمرین و مرور بیشتر آن بخش را تقویت کنم.
۱۲. آیا خانواده کارنامهی شما را میبینند؟ در صورت افت نمره چه واکنشی دارند؟
خیر، خانوادهام معمولاً کارنامههایم را نمیبینند و بیشتر خودم پیگیر روند درسیام هستم.
۱۳. آیا دفتر برنامهریزی دارید؟ چه کمکی به شما کرده است؟
بله، دفتر برنامهریزی دارم. این دفتر به من کمک میکند دید واضحی از هفتهی پیشرو داشته باشم و بتوانم تعادل میان درسها و زمان استراحت را حفظ کنم.
۱۴. از کدام کتابهای کانون استفاده میکنید؟ چه ویژگیهایی دارند؟
از کتابهای جامع شیمی، هندسه، حسابان، گسسته و آمار و همچنین فیزیک سهسطحی استفاده میکنم.
کتابهای جامع پوشش کامل و آموزشی خوبی دارند و کتابهای سهسطحی برای افزایش تسلط و مواجهه با سؤالات دشوار بسیار مفید هستند.
۱۶. برای نیمسال دوم چه تصمیماتی گرفتهاید؟
تصمیم دارم مفیدتر درس بخوانم، تمرکز بیشتری روی مرور و تثبیت داشته باشم و زمان مطالعهی خود را منظمتر کنم.
۱۷. مهمترین ویژگی شخصیتی شما در درس خواندن چیست؟
یادگیری سریع دارم و معمولاً برای درک یک مطلب نیازی به تکرار چندبارهی آن ندارم، همین موضوع باعث صرفهجویی در وقتم میشود.
۱۸. آیا زمانی برای استراحت و تفریح در نظر میگیرید؟
بله، در بعضی روزها زمان مشخصی را برای استراحت میگذارم.
معمولاً در این زمان یا استراحت میکنم و میخوابم یا در فضای مجازی وقت میگذرانم.
۱۹. آیا با دوستان خود در زمینهی درسی در ارتباط هستید؟
خیر، ارتباط خاصی برای درس خواندن با دوستانم ندارم. سطح درسی بیشترشان متوسط است، برخی قویتر و برخی ضعیفترند، اما در مجموع معمولی محسوب میشوند.
