مصاحبه اختصاصی با محمد طالبی ایجی
نام و نام خانوادگی: محمد طالبی ایجی
رشته و دانشگاه قبولی: دبیری عربی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی شیراز
نام شهر و استان: فسا- فارس
از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است: از سال 1398
شغل و تحصیلات مادر: خانه دار- دیپلم
شغل و تحصیلات پدر: آزاد- دیپلم
درصدهای کنکور 1404:
ریاضی: 5 زبان و ادبیات فارسی: 31 علوم اجتماعی: 26 روانشناسی: 71 عربی: 31 تاریخ و جغرافیا: 20 اقتصاد: 40 تعلیم و تربیت: 58 هوش: 35
تراز کنکور: 7118
تراز سوابق تحصیلی: 7535
مصاحبه گر: جلیل جمشیدپور
🔹 از چه زمانی به شغل دبیری علاقهمند شدید؟
از زمانی که در دبیرستان نمونه دولتی پذیرفته شدم و شاهد تلاش بیوقفه معلمانم برای موفقیت دانشآموزان بودم، علاقهام به حرفه دبیری شکل گرفت. این انگیزه با دیدن تعهد و دلسوزی آنها روز به روز بیشتر شد.
🔹 آیا در خانوادهتان کسی در این حرفه فعالیت دارد؟
بله، دو خواهرم دبیر هستند و حضورشان در فضای آموزشی برایم بسیار الهامبخش بوده است.
🔹 کدام دبیران بیشترین تأثیر را در علاقهمندی شما به تدریس داشتند؟
دبیر ادبیاتم، آقای بیژنی، و مدیر آموزشگاه با شیوههای آموزشی مؤثر و رفتار حرفهایشان تأثیر زیادی در علاقهمندی من به تدریس داشتند. همچنین دبیر عربیام با تلاش و کوشش بیوقفهاش الگویی مهم برای من بود و همیشه دوست داشتم شبیه ایشان باشم.
🔹 از چه منابعی برای آمادگی آزمون فرهنگیان استفاده کردید؟
کتاب تست هوش و استعداد، کتاب شایستگیهای معلمی آقای قرائتی، و منابع دینی از جمله منابع اصلی من بودند. این منابع به من کمک کردند تا با مباحث تربیتی و آموزشی آشنا شوم و آمادگی لازم را کسب کنم.
🔹 مطالعه جدی را از چه زمانی آغاز کردید؟
از تابستان ۱۴۰۳ مطالعه برای آزمون فرهنگیان را بهصورت جدی آغاز کردم و با برنامهریزی منظم پیش رفتم.
🔹 نقش آزمونهای فرهنگیان قلمچی در آمادگی شما چگونه بود؟
تستزنی از منابع کانون و شرکت در آزمونهای فرهنگیان قلمچی بخش مهمی از برنامه مطالعاتی من بود. تحلیل دقیق آزمونها باعث شد نقاط ضعفم را بشناسم و از محیط رقابت دور نشوم. این آزمونها کمک کردند تا از برنامه عقب نمانم و با آمادگی کامل در مسیر موفقیت حرکت کنم.
🔹 بهترین درس شما در کنکور چه بود و چگونه آن را مطالعه میکردید؟
عربی بهترین درس من در کنکور بود. ابتدا درسنامهها را با دقت مطالعه میکردم، سپس به سراغ تستزنی از منابع مختلف میرفتم. پاسخها را تحلیل میکردم و اگر اشتباهی داشتم، مجدداً آن تست را حل میکردم تا یادگیریام تثبیت شود.
