نام و نام خانوادگی : مهدی قاسمی دوگاهه
رشته قبولی : دبیری ادبیات و زبان فارسی دانشگاه پردیس امام علی رشت فرهنگیان
شهر و استان : گیلان - رشت
میانگین تراز فقط در سال دوازدهم : ۵۶۴۲
سال های حضور در کانون : دوم ابتدایی، هفتم و نهم تا دوازدهم
شغل و تحصیلات مادر : لیسانس روانشناسی - مشاور مدرسه
شغل و تحصیلات پدر : لیسانس علوم سیاسی - نظامی
درصد های کنکور :
ریاضی : ۱۹ % علوم و فنون : ۲۷% جامعه شناسی : ۱۰ % روانشناسی : ۱۵ % اقتصاد : ۴۴%
تاریخ و جغرافیا : ۱5% فلسفه و منطق: ۱۳% عربی: ۵۵ %
تراز سوابق تحصیلی : 8950
تراز کنکور : ۸۰۷۸
مصاحبه گر : علی رستمی

از چه زمانی و چگونه به شغل معلمی علاقهمند شدید؟
علاقهام به حرفه معلمی از اواخر دوران متوسطه اول شکل گرفت. همیشه از انتقال دانستههایم به دیگران لذت میبردم و این حس در من انگیزهای ایجاد کرد که به آموزش بهعنوان یک رسالت نگاه کنم. با گذشت زمان، درک کردم که معلمی صرفاً تدریس نیست، بلکه تربیت و تأثیرگذاری بر نسل آینده است. همین احساس مسئولیت باعث شد مسیر دانشگاه فرهنگیان را با اشتیاق انتخاب کنم.
چه کسانی در خانوادهتان در حوزه آموزش فعالیت دارند؟
مادرم آموزگار دوره ابتدایی و مشاور آموزشی هستند. حضور ایشان در فضای تعلیم و تربیت، از کودکی الهام بخش من بود و نقش مهمی در علاقهمندیام به این مسیر داشت.
کدام یک از معلمانتان در علاقهمندی شما به تدریس تأثیرگذار بودند؟
در دوران متوسطه اول، آقای مهرنیا دبیر عربیام بودند که احترام و علاقه زیادی به ایشان دارم. همچنین آقای یزدانی، دبیر فارسیام در پایههای هشتم و نهم، با شیوه تدریس مؤثرشان نقش مهمی در علاقهمندی من به ادبیات و آموزش داشتند. در متوسطه دوم نیز آقای عشقی، دبیر عربی، و بسیاری دیگر از دبیران با روشهای تدریس خلاقانهشان، انگیزهام برای ورود به حرفه معلمی را تقویت کردند.
اگر روزی معلم شوید، فکر میکنید شبیه کدامیک از معلمانتان خواهید بود؟ چرا؟
سؤال بسیار جالبی است. چون رشتهام ادبیات فارسی است، از میان دبیران این حوزه یاد میکنم. استاد مهدوی با شیوایی و بلاغت سخنشان همیشه برایم الگو بودهاند. همچنین استاد یزدانی با مهارت بالا در آموزش و تأثیرگذاری عمیق بر یادگیری من، نقش مهمی در رشد تواناییهایم داشتند. امیدوارم بتوانم ترکیبی از ویژگیهای این دو استاد را در مسیر تدریسم داشته باشم.
برای آمادگی در آزمون فرهنگیان از چه منابعی استفاده کردید؟
منبع خاصی برای بخش هوش استفاده نکردم. تمرکزم بر سؤالات استعداد تحلیلی آزمونهای دورهای بود که هر دو هفته برگزار میشد. سعی کردم در کنار آن، سؤالات مرتبط با کتابهای دینی و مطالب استاد قرائتی را نیز تمرین کنم. هدفم این بود که در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد از این بخشها پاسخ صحیح داشته باشم. به نظرم داوطلبان علاقهمند به فرهنگیان باید تمرکز اصلیشان را بر آزمونهای نهایی و کنکور بگذارند و در کنار آن، درصدی منطقی از ۴۰ سؤال آزمون فرهنگیان را هدفگذاری کنند.
از چه زمانی مطالعه برای فرهنگیان را آغاز کردید؟
از اواسط فروردینماه، مطالعه منابع مرتبط با فرهنگیان را آغاز کردم. تمرکزم بر کتابهای دینی و مهارتهای معلمی بود تا بتوانم آمادگی لازم را برای آزمون کسب کنم.
برای بخش استعداد تحلیلی چه اقداماتی انجام دادید؟
به دلیل شرکت در آزمون تیزهوشان در پایه دهم، تجربه زیادی در حل تستهای هوش و استعداد تحلیلی داشتم. به همین دلیل، احساس میکردم در این بخش تسلط کافی دارم. بنابراین تمرکز اصلیام را بر بخشهای خواندنی و مهارتهای معلمی گذاشتم تا بتوانم عملکرد بهتری داشته باشم.
آیا پس از آزمون اصلی، سوالات را بررسی و تحلیل میکردید؟
بله، پس از دریافت سؤالات آزمون اصلی، سعی میکردم با دقت آنها را تحلیل کنم و میزان تسلط و مهارت خودم را ارزیابی کنم. این کار به من کمک کرد تا نقاط ضعفم را بشناسم و برای بهبود آنها برنامهریزی کنم.
پیوستگی در آزمونها چه تأثیری بر پیشرفت شما داشت؟
شرکت منظم در آزمونها باعث شد برنامهریزی دقیق و منسجمی برای مطالعه داشته باشم. فضای رقابتی آزمونها نیز انگیزهام را بیشتر میکرد و باعث میشد خودم را با سایر داوطلبان مقایسه کنم و برای پیشرفت بیشتر تلاش کنم.
بهترین درس شما در کنکور کدام بود؟ روش مطالعهتان را توضیح دهید.
بهترین درسم عربی بود. این درس شامل دو بخش ترجمه و قواعد است. برای ترجمه، تمرکز اصلیام بر تستزنی زیاد، تسلط کامل بر تمرینها، واژگان و خطبهخط کتاب بود. برای قواعد نیز با حل تستهای متنوع و تمرین مستمر توانستم مهارت خوبی کسب کنم. مطالعه منظم، مرور مکرر و تحلیل دقیق سؤالات، از مهمترین روشهای من در یادگیری این درس بود.
