گفت و گو با مبینا یارمحمدتوسکی قبولی فرهنگیان، دوازدهم انسانی

پیوستگی در شرکت در آزمون‌ها چگونه موجب پیشرفت شما شد؟ پس از هر آزمون به تحلیل درست آن می‌پرداختم و همواره بر عملکرد خود متمرکز بودم.

گفت و گو با مبینا یارمحمدتوسکی قبولی فرهنگیان، دوازدهم انسانی

نام و نام خانوادگی: مبینا یار محمدتوسکی 

رشته و دانشگاه قبولی: آموزش تاریخ آیت اله کمالوند خرم آباد

نام شهر و استان: ملایر، همدان

میانگین تراز: ۶۰۰۰

از چه سالی عضو کانون بوده: از سال یازدهم 

شغل و تحصیلات مادر: خانه، دار دیپلم

شغل و تحصیلات پدر: آزاد، دیپلم


مصاحبه گر: شهلا انصاری


از چه زمانی و چگونه به رشته‌ی معلمی و دبیری و دانشگاه فرهنگیان علاقه‌مند شدید؟ چه عواملی سبب ایجاد این علاقه شد؟

در آغاز سال کنکور، علاقه‌ی چندانی به حرفه‌ی معلمی نداشتم و اهدافم معطوف به رشته‌های دیگر بود؛ اما با گذر زمان و تامل بیشتر، درک کردم که تدریس و انتقال دانش، عشقی یگانه و تجربه‌ای شگرف است. افزون بر این، دریافت که می‌بایست توان خویش را در مسیری به کار گیرم که شایسته‌ی آن هستم و آن، چیزی جز مسیر معلمی نبود.


در خانواده و اطرافیان شما چه کسانی دبیر بودند؟

بله، برادر اینجانب و نیز چند تن از بستگان، در زمره‌ی فرهنگیان هستند.


کدام یک از معلمانتان در شکل‌گیری این علاقه تاثیرگذار بودند؟

اگر بخواهم نام ببرم، شمارشان فراوان است؛ چرا که همه‌ی استادان ما دلسوز و یاور بودند. از جمله: سرکار خانم سامانلو (دبیر فنون)، سرکار خانم حیدری (دبیر تاریخ)، سرکار خانم صارمی (دبیر عربی)، سرکار خانم چگینی (دبیر ریاضی) و به‌ویژه مدیر گرامی، سرکار خانم غفوری که مدیریتی دلسوز و پرتلاش داشتند.


فکر می‌کنید اگر معلم شوید، شبیه کدام معلم خود خواهید شد؟ چرا؟

با عنایت به دگرگونی شیوه‌های تدریس، طبیعتاً هر معلمی، از جمله بنده، می‌کوشد روش‌های خویش را پی‌گیرد؛ اما از حیث خُلق و منش، سرکار خانم سامانلو و خانم صارمی الگوهایی والا هستند.


توجه شما بیشتر به کدام بخش از منابع دانشگاه فرهنگیان معطوف بود؟

هر دو بخش از اهمیت برخوردار بودند و می‌بایست به هر دو وجه، توجه می‌شد.


از چه زمانی مطالعه‌ی منابع دانشگاه فرهنگیان را آغاز کردید؟

منابع این دانشگاه برای ما دیرتر اعلام شد و تاریخ دقیق آن را به خاطر ندارم اما از اواخر اسفندماه مطالعه خود را شروع کردم.


برای بخش استعداد تحلیلی چه برنامه‌ی ویژه‌ای داشتید؟

هر شب به میزان معینی برای حل تست‌های این بخش وقت می‌گذاشتم.


آیا در آزمون‌های کانون، در بخش مربوط به فرهنگیان شرکت می‌کردید؟

تا حد توان، در این بخش شرکت می‌کردم.


پیوستگی در شرکت در آزمون‌ها چگونه موجب پیشرفت شما شد؟

این تداوم، هرچند ممکن است در میانه‌ی راه با افتی همراه شود، اما من همواره نقطه‌ی اوج یعنی قبولی را پیش چشم داشتم. در آغاز هر آزمون به خود یادآور می‌شدم که گویی در جلسه‌ی کنکور حاضر شده‌ام. از این رو، پس از هر آزمون به تحلیل درست آن می‌پرداختم و همواره بر عملکرد خود متمرکز بودم. حتی اگر فردی در آزمون از من پیشی می‌گرفت، هرگز خود را ملامت نمی‌کردم.


بهترین درس شما در کنکور کدام بود؟ روش‌های مطالعه‌ی خود را در این درس به صورت آیتم‌وار بیان کنید.

اگر بر اساس درصد بخواهم بگویم، درس جامعه‌شناسی و اقتصاد بود که به نظر بنده، جامعه‌شناسی نسبت به سال‌های پیشین، دشوارتر شده بود.

روش مطالعه:

۱. مطالعه‌ی دقیق و کامل متن کتاب درسی.

۲. حل حداقل ۱۰ تست پس از هر مطالعه برای سنجش میزان یادگیری.

۳. درهم‌آمیختن مطالعه و تست‌زنی به عنوان دو رکن مکمل.

۴. اختصاص حداقل سه روز در هفته به مطالعه‌ی این دروس (با توجه به تفاوت نیازهای هر دانش‌آموز

Menu